• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glädjande nyheter om vår " getingens" mardröms bil !

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Getingens husbilsköp blev en mardröm

Har med häpnad följt utvecklingen med Kjell och Cathrines nya husbil, Bürsstner Aviano som de köpt för 1,2 miljoner hos FJ:s i Falkenberg. Trots att den skakar som om man kör på ett tvättbräde (har sett det med egna ögon) och inredning, backkamra, TV m.m skakat sönder tar varken FJ:s eller Bürstners något ansvar för detta. Det enda de blivit erbjudna är nya fjädrar OM de skriver på ett papper att FJ:s och Bürstners slipper ansvar för ev. kommande skador. Uruselt tycker jag!!!!!! Så här får ingen hantera våra surt förtjänade slantar.
Skall vi liksom fransmännen demonstrera för våra rättigheter?
Vi kan ta våra husbilar och rada upp hos FJ:s och kontakta massmedia. Duger traktorer som vapen så duger säkert våra husbilar!
Vi måste undvika att fler råkar ut för detta (några kanske redan gjort det?) för nästa gång kan det vara vem som helst av oss.
Tänker för VEM ni handlar av på kommande Elmiamässa om ni tänkt byta husbil!!!
Ni som är beredda att vara med och demonstrera kan skicka PM till mej så kan jag tala om när massmedia är beredda.

Monica
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

"Vi måste undvika att fler råkar ut för detta (några kanske redan gjort det?) för nästa gång kan det vara vem som helst av oss.
"
Knappast det är nog inte många som kan fixa upp 1,2 mille för att köpa en Husbil:rolleyes:

MEN!
Då frågar jag.
Vad är det för skillnad på om du köper en Husbil för 1,2 mille eller någon annan vara. Nog tusan gäller Konsumentköplagen även Husbilar.
Det är väl bara att reklamera, och när det gäller en så stor peng som över en miljon SEK är väl nästa steg att stämma säljaren i domstol?

Ibland undrar jag faktiskt om de som köper Husbilar tror att för dessa gäller inte vanlig svensk lag.
Vad är det som undartar en Husbilförsäljare från en handlare av vanliga personbilar eller andra varor för den delen?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Det ju så att man baxnar. Vad är det för hästhandlare där nere i Falkenberg som inte är så klok att han tyst som en mus tar tillbaks skiten och levererar ett friskt exemplar för att ingen annan spekulant skall dra öronen åt sig och backa ur. Kostar Husbilen över en mille så är nog dennes vinst på affären ganska stor, det handlar ju inte precis om en beg. Volvo 245:a med "runt hörnet garanti" :twitcy:

Så gjorde jag omedelbums, skickade ett mail till firman info@fjhusvagnscenter.se med länk till detta forum. Kanske vi alla andra 7-8000 HBK,are skulle göra sak samma, :)
Så här skrev jag.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/468474

Ja så nu är ni ute på Sveriges största forum för Husbilsägare på nätet . Oj då det var väl inte braJ)
 
Senast redigerad av en moderator:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Angående skakningarna , det är inte så enkelt att de monterat lättmetaljfälgarna med felaktiga hjulbultar , detta har skett innan och refererats på forumet.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

På en bil som kostar över en Mille:wideeyed:
Hur som helst det är upp till säljaren att fixa och om det finns något mer mellan öronen på dessa än dollartecken så har de nog kollat en så enkel grej. tror du inte det:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Tack Monica o Rolf för inlägget
Ja ni som inte vet vad som hänt med vår som vi trodde skulle bli vår drömbil som blev en mardröm kommer vi att delge er all fakta så småningom just nu är vi ledsna besvikna och snart knäckta av att fått förstört vår som vi trodde skulle bli en fantastisk resa till Frankrike.
Men ack vad vi bedrog oss ett rent ............. blev det istället !!!!
Har haft mailkontakt ,telkontakt besök Fj, ja allt och bara en massa undanflykter att dessutom verkstaden hos Fj skär i inredningen för att ex vis få sidomörkläggningsgardinen till att fungera, vänder solcellsgenomföringen åt fel håll, skickar med en tud butyltätning då vi hade läckage som vi skulle kleta på själva, glömt en stor uppladdningsbar ficklampa i motorrumet ja listan kan göras lång.
Men att börja med kan ni alla få åka med en sväng i vår bil på filmen som ligger ute på Youtube på nedanstående länk.........ja tro det eller ej men detta var vad vi upplevde under vår "fanstastiska" resa ner till Frankrike.
Jag glömde att säga att vi dessutom klagat på vår färskvatten pump för Fj och bad även att Mathias skulle vara snäll att titta på den under vår träff på Wapnö som de var utställare på, vi tyckte att det var för dåligt tryck......men icke sa nicke att han gjorde hänvisade bara till att så skall det vara, sätt in en tryckvattenpump var svaret, utan att ens sett den.
Följden blev nu att pumpen la helt enkelt av nere vi Medelhavet i 35 graders värme inget vatten fick samla i dunkar flaskor o dyl och koka vatten på spisen spola toan med flaskvatten ja ni kan förstå hur vår husbilssemester varit.............suck.
Men följ med en sväng i vår "drömbil" förlåt mardrömsbil på nedanstående länk......
Burstner Aviano i 870 G - YouTube

Med vänlig hälsning från 2 trötta besvikna
Getingar
Catrin & Kjell
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Jag tycker de skall låta besiktiga bilen hos någon opartisk, tex Svensk bilprovning (M har ju lagt ner). När de har ett protokoll på att skakningarna är oacceptabla är det bara att gå vidare till konsumentombudsmannen, Råd och rön, svarta listan mm.

Vi gjorde det omvända när jag besiktigade bilar för det bilföretag jag då jobbade för.
Om vi hade kunder med obefogade klagomål så besiktade vi bilarna. om det var något fel åtgärdades det, sedan ny besiktning. Efter detta kom inte kunden någonstans.
Det var många som hade "förkööpt sig" och ville ha pengarna tillbaka, inte en felfri bil.

Jag är inte förvånad, FJ har ju figurerat här tidigare i mindre smickrande sammanhang.
Jag tycker detta fall är speciellt beklämmande då Getingen har bjutit in FJ till Wapnöträffarna så de fått tillfälle att visa sina produkter och sälja tillbehör.
:mad::mad::mad::(:(:(
Fy F......
//W
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Catrin & Kjell, jag lider med er, förstår mycket väl hur det känns. Inte för att jag haft problem med återförsäljarna av de husbilar jag köpt, tvärt om så har de varit mycket hjälpsamma när något problem uppstått.

Det jag råkade utför var att Bilprovningen underkände vår Frankia efter 6 år för att den hade tonade sidorutor och den fick körförbud med ett års dispans för att jag skulle hinna byta ut rutorna. Rutorna var alla original från fabriken och gick inte att byta ut annat än med samma sort från fabriken. Det blev ett år med många sömnlösa nätter.

Efter ett år, när dispansen upphört, vägrade stationen godkänna husbilen om jag inte bytt rutor. Jag tog då som en sista utväg en chansning genom att köra till en annan provningsstation några mil från Malmö där man godkände husbilen utan diskussion.

Efter alla turer och tjafs jag hade med olika instanser har man numera besinnat sig och beslutat att inga rutor får underkännas av en besiktningsman om de har godkänts vid typbesiktningen.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Ja det var ju ett trevligt inlägg men vad har det med trådöppningen att göra? Faktiskt inte ett smack. Här gäller det en som vi kan se arrogant firma som säljer bilar för miljonbelopp och sedan inte har så mycket moral att de tar sitt ansvar och fixar till felen så att kunden blir nöjd.
Ditt inlägg borde nog ligga på besikning av bilar eller möjligen SBP,s olika bedömmningar.
Ursäkta det apra svaret men vi bör nog hålla oss till ämnen i de olika trådarna.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Anledning till min beskrivning var att Bilprovningen kanske inte är rätt instans för att få ett objektivt svar på vad som är fel på bilen.

Kanske har husbilsföretaget en annan version så vi skall akta oss för att fälla subjektiva omdömen om företaget.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Kjenner til ett tilfelle tilsvarende dette, men fjærbyttet gjorde at jeg ikke tenkte på det med en gang. Det var og en bil bygget på Fiat med vibrasjoner ved bestemte hastigheter, bytte av hele forstillingen og drivakslene hjalp ikke - fabrikken i Tyskland byttet ut hele bilen og tok kostnaden med doble avgifter.

Hva som senere skjedde med den bilen aner jeg ikke.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Anledning till min beskrivning var att Bilprovningen kanske inte är rätt instans för att få ett objektivt svar på vad som är fel på bilen.

Kanske har husbilsföretaget en annan version så vi skall akta oss för att fälla subjektiva omdömen om företaget.

Naturligtvis har Firman i Falkenberg en egen version men den vet vi inget om utan vi har bara att gå på det som trådskaparen uppgivit och om vi nu inte anser att denne förfar med rena lögner så är det upp till firman i Falkenberg att gå i svaromål.

Vad sedan SBP kommer in i bilden har jag personligen svårt att förstå, kanske på bristande intilligens, men så är fallet.
Här handlar det tydligen om en handlare som vill kränga så mycket som möjligt utan att förstå att eftermarknaden är det som ett företag lever på och utveckals av.
Ett dåligt ryckte sprids på 2 sekunder men ett gott kan ta evigheter att skapa.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Och det skall inte HBK medverka till enligt min uppfattning!

Näh, om inte en intresseklubb skall varna andra för oseriösa handlare eller annat som drababr medlemmarna verkar för mig väldigt konstigt.
Anser du att det är fel att liknande händelser är något som var och en får skylla sig själv om de drabbas av.
Detta är ett utmärkt forum för att upplysa medlemmar om vad som är bra och inte bra dessutom vill nog ingen som vill tjäna pengar på att sälja få dålig reklam bland de som är köpare nämligen vi som har Husbil och de som tänker köpa en.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Jag vet med mig medlemmar som varit jättenöjda med FJ. För endel medlemmar har det funkat bra och för endel mindre bra. Men däremot tycker jag inte man skall skriva en massa negativt om företagen så här på vårt forum.
Sedan så är det väl Burstner o Fiat i slutändan som har sista talan .
Så tycker jag./Susanne
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Vad än felet beror på så skall bilen inte vibrera. Kunden skall få felet åtgärdat på garanti av/via säljaren. Hur säljaren sedan tar ut kostnaden via Fiat eller Burstner det är hans ensak.

Det finns medlemmar som fått en helt ny bil utbytt.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Getingens husbilsköp blev en mardröm

Jag vet med mig medlemmar som varit jättenöjda med FJ. För endel medlemmar har det funkat bra och för endel mindre bra. Men däremot tycker jag inte man skall skriva en massa negativt om företagen så här på vårt forum.
Sedan så är det väl Burstner o Fiat i slutändan som har sista talan .
Så tycker jag./Susanne

Yttrandefrihet skall råda på forumet! Det är positivt att ta del av andras misslyckande för att inte göra dem själv. Givetvis får de som är nöjda med ett köp och med ett företag också komma till tals.
 
Toppen