• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Giv mig styrka!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Bonnier med tv4 har sålt sin själ till någon sorts utländsk diefwul, C More.

Jag visste inte innan jag fick C More att skräpprogram var så efterfrågade i Sverige. Jag har ett abonnemang hos tv4 för att kunna se vissa svenska tv-program utomlands på nätet. Plötsligt utökades programutbudet med ett oväntat tillskott, C More. Bara skräp eller på god svenska: skit

Why!

Psst! Jag kanske tog i lite men jag är hjärtligt trött på amerikansk våldsromantik!
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Giv mig styrka!

Money keeps IT running....

Man kan inte vara liten, då blir man bortjagad...
Eller uppköpt och bortrationaliserad...

De stora bolagen äger var sin kanal i varje land verkar det som!

Conny
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Giv mig styrka!

Det är inte svårt alls!

Vad gäller sportsändningarna så är det naturligtvis OK!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Giv mig styrka!

Det fungerar alldeles utmärkt med Internet och Telenor Frihet.
Dock skulle jag behöva någon sorts insomningstimer på plattan. Somnar man ifrån Internet-TV:n så "ryker" dyrbara giggar under natten.

Jappe
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Giv mig styrka!

....och TV4 med alla sina kanaler har numera försvunnit från ViaSat to Go, en app som jag ofta använder utomlands i kombination med Mullvad VPN.
När jag undrat varför så skyller ViaSat på TV4 och vice versa......
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Giv mig styrka!

Det fungerar alldeles utmärkt med Internet och Telenor Frihet.
Dock skulle jag behöva någon sorts insomningstimer på plattan. Somnar man ifrån Internet-TV:n så "ryker" dyrbara giggar under natten.

Jappe

Det tråkiga är att vissa program är blockerade för sändning utanför Sverige. Har Canal Digital hemm och laddat deras app Go någonting heter den, och fn kan jag se allt på denna. Tyvärr är det dock någon bug som gör det möjligt, så det försvinner nog.
ERIKPER
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Giv mig styrka!

Pratade med Canal Digital för någon vecka sedan och frågade specifikt om att använda i husbilen utomlands. Inga problem, inget brott mot avtalet, skall fungera! Sen har jag kanske begränsad tilltro till säljares kunskaper och tar det med en nypa salt....
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Giv mig styrka!

Pratade med Canal Digital för någon vecka sedan och frågade specifikt om att använda i husbilen utomlands. Inga problem, inget brott mot avtalet, skall fungera! Sen har jag kanske begränsad tilltro till säljares kunskaper och tar det med en nypa salt....

Det märkliga ar att i Spanien fungerade den ens paddan problemfritt, medan den andra bara gav ljud, ingen bild. Jag ringde CD och det svar jag fick var att det inte var tänkt att ungera utanför Sverige. Jag gissar att det blir problem med de program som t ev SVT bara får sända inom Sverige.
ERIKPER
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Giv mig styrka!

Ved bruk av svensk mobilnett i Europa burde det meste fungere, men med bruk av plassens wifi vil det bli rettighetsproblemer :rolleyes:

Årsaken til dette er at eksempelvis Telenor Sverige gir tilgangen til internet via sine lokasjoner i Sverige. Streaming servere har dermed ingen mulighet til å tro annet enn at du er i Sverige. Men en app utvikler kan lett legge inn sperre mot bruk sammen med roaming!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Giv mig styrka!

Varför måste man se TV utomlands, vi åker från Sverige med husbilen men blir oroliga om vi inte kan se samma TV program som hemma. Vill man se TV kan man stanna hemma. Jag har aldrig saknat TV på resan, tar med böcker och sen finns verkligheten att upptäcka runt om i Europa.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Giv mig styrka!

Varför måste man se TV utomlands, vi åker från Sverige med husbilen men blir oroliga om vi inte kan se samma TV program som hemma. Vill man se TV kan man stanna hemma. Jag har aldrig saknat TV på resan, tar med böcker och sen finns verkligheten att upptäcka runt om i Europa.

"Vill man se TV kan man stanna hemma."...

Kanske en lite väl drastisk syn?

För oss liksom många andra så är TVn en del av vardagslivet. Att få följa nyheter, väder, reportage och sport ger oss livskvalitet. Nu packar vi för 10 dagar i Sälen. Direkt på det så blir det söderut till Medelhavets värme och upptäcktsfärder i Europa, under fyra månader. I slutet på Juli är vi tillbaka i "hemmahamnen". Med oss följer en parabolantenn och en Slingboxkoppling som används när rymdsignalen inte når oss.

Att du aldrig saknat TVn är ju roligt men det behöver inte betyda att vi andra skall lämna TVn hemma, tycker Björn
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Giv mig styrka!

Varför måste man se TV utomlands, vi åker från Sverige med husbilen men blir oroliga om vi inte kan se samma TV program som hemma. tar med böcker och sen finns verkligheten att upptäcka runt om i Europa.
Eftersom Lassej säkert avser Svensk TV är det lätt för oss att hålla med, man får dock inte helt missa besökslandets TV program.

Hemma har vi Boxer TV/markbunden liksom i husbilen, hemma kör vi även Astra via parabol (ca 1100 TV kanaler). En stor del av dessa "i många fall gratis" Astrakanalerna sänds oftast på tyska, eng, mfl språk och nås lokalt i aktuella länder. Intressant är att i resp land uppleva just deras nyhetsupplägg, vinklingar och bevakningsintressen samt hur de skiljer sig från våra svenska. Att ta del av deras TV-sändningar är ett utmärkt sätt att på resor, lära känna landet som man besöker och strömningar som råder där och då.

I och utanför Sverige nyttjar vi aktuellt lands mark-TV sändningar, det mesta (och det räcker) kan vi ta emot via vår husbils enkla orginalanten för markbundna sändningar.

Våra argument ska ses mot bakgrund av, att då vi lämnar Sverige med husbil så är det inte för att sola och bada - finns ändå inget som går upp mot Sverige under sommarperioden och då är vi alltid hemma. När vi är utanför Sverige med husbilen, vår/höst i 3-5 veckorsperioder, söker vi upplevelser, upptäckter, synintryck, äta & dricka gott, träffa nya människor på plats ... tid och intresse räcker då knappast till för att titta på TV!

Betr svenska nyheter nyttjar vi "svensk text TV, via en app" som vi självklart har i våra mobiler, den innehåller i princip allt av intresse och tar minimalt med data!
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Giv mig styrka!

Det är många program på svtplay som icke kan ses utomlands p g a rättigheter
 
Toppen