• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Geocachingen ledde till husbilsköp

F

F.d. 50949

Guest
Hej,

Är nybliven husbilsägare efter att ha insett de många fördelarna att ha med sig sitt boende på olika resor när man geocachar som är mitt stora fritidsintresse.

Det började för två år sedan då jag och tre kompisar åkte till München till ett GIGA event i en MB Viano utan boendemöjligheter.
Det var ett jäkla ståhej varje kväll då vi skulle hitta boende. Även fast vi hade en hyfsat inplanerad rutt så blev det en massa avstickare och tidsoptimisterna som vi är hade svårt atthålla oss till rutten, vilket då innebär stora svårigheter med boende.
Det blev ömsom sunk , ömsom dyrt....

Så till förra årets resa tänkte vi husbil. Hyrde en stor rackare och körde iväg.
Så klart samma grej med rutt och avstickare, men denna gången kunde vi ju svänga av "vart som helst" för att sova. verkligen jätteskönt!
eftersom vi är lite av extrema inom geocaching med mycket inom klättring, grottor mm så blir det en massa extra utrustning.

Så.... inför denna säsong har jag och min fru (som också geocachar) köpt vår första husbil och vi har redan inplanerat både Norge, Tyskland och ett par tripper inom Sverige.

Delar av mina äventyr finns att läsa i min blogg (vissa husbilsrelaterade)

https://zontjuven.wordpress.com/

Mitt geocacharnick är zontjuven och vi kanske syns därute.

Svarar gärna på frågor om geocaching, ingen fråga är för dum.
 
Senast redigerad av en moderator:

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Geocachingen ledde till husbilsköp

Hej och välkommen till klubben.
Vi är flera hbkare som geocachar, funkar bra med husbilsresorna.
Mitt geonick är Dervan, håller mej mest till de lite enklare utan massa klättring :)
Kjelle i HBK1305
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53670

Guest
Sv: Geocachingen ledde till husbilsköp

Mitt nick är lika som här på HBK - SM5SNF. Har dessutom "smyckat" bilen med en stor TB bakpå. Logga gärna om vi ses i sommar:spinny:
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: Geocachingen ledde till husbilsköp

Just geocaching var en stor anledning till att jag köpte min husbil för ett och ett halvt år sen.

Jag funderar också på en Norge-resa i år. Ska försöka övertala nån kompis att följa med för jag har ingen lust att åka ensam.

"Ironhawk67" är mitt geocaching-nick.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Geocachingen ledde till husbilsköp

Kan nån förklara hur det funkar med geocaching?
Man har ju hört om det men inte satt mig in i hur det funkar.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Geocachingen ledde till husbilsköp

Vi loggar med "HBK 13" och "Tallkotten" och åker numera Hymer husbil.
Arne o May-Britt.
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Geocachingen ledde till husbilsköp

Gå in på hemsidan www.geocaching.com och kika runt. Det finns t ex olika videoklipp för de som är intresserade av att börja med geocaching.

Man kan välja att bli gratis-medlem och att bli premium-medlem. Som nybörjare räcker det gott väl att vara gratis-medlem (tills man blivit riktigt biten av hobbyn för då vill man bli premium-medlem som ger "valuta för pengarna" så att säga :) ).

Lycka till!

//Ika
 
F

F.d. 50949

Guest
Sv: Geocachingen ledde till husbilsköp

Enkelt uttryckt så letar man efter gömmor som andra har gömt. Gömman (geocachen) har alltid en loggbok i sig som man ska signera och sedan skicka en logg på nätet.

man använder sig av antingen en handhållen gps eller en vanlig smartphone med inbyggd gps för att orientera sig fram till gömman.

Det finns flera olika typer av gömmor. Den vanligaste och lättaste att förstå för nybörjaren är den traditionella, där man får platsen beskriven. Bara att ta sig dit och leta efter burken. Sedan finns det andra varianter som multisteg, och mysterier som måste lösas innan man bjuds på koordinaterna, men det är lite överkurs när man är ny.

Alla gömmor är graderade 1-5 efter svårighetsgrad och terräng. där en 1/1 är den enklaste och kan hittas även av rullstolsbundna. Terräng 5 krävs någon slags utrustning som klätterutrustning eller kanske båt.

Man hittar snabbt "sin" gren. Gömmorna finns både i stadsmiljö och i skogen. Väldigt ofta på intressanta platser vilket är jättekul då man kommer till nya länder eller städer.

Det som krävs är ett konto som är gratis på geocaching.com där man registrerar sig. Sen behöver man en app till sin smartphone eller en gps. Allra enklast är det med en smartphone där allt finns redan, medan en gps måste man manuellt ladda in alla gömmor, ungefär som POI på en bilgps.

Som någon annan skrev så finns det instruktionvideos både på Youtube om man söker där, men även på geocaching.com sida .

Lycka till, men akta! det är starkt vanebildande :)
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Geocachingen ledde till husbilsköp

Kan nån förklara hur det funkar med geocaching?
Man har ju hört om det men inte satt mig in i hur det funkar.

Om ni ska till årsmötet så kan ni leta upp nån av oss andra geocachare på träffen för att få lite handfast intro på plats. Det finns nån cache i närheten av träffen.
Jag använder appen c:geo som är gratis, i min android lur.

/Kjelle
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Geocachingen ledde till husbilsköp

Tyvärr jobbar jag den helgen men vi kanske kan komma på nån annan träff och få en liten grundkurs i geocaching.
 

Christer-Christina

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
19635
Medlemskap
2025
Sv: Geocachingen ledde till husbilsköp

Vi är nya på husbil sen augusti 2015 men geocachat sen 2003 och då använt husvagn och bil. Det är ju lite lättare när man kan koppla loss bilen och åka runt och logga burkar.
Våra nicknamn är ”Christer” och ”Christina,” och det finns en TB bak på husbilen som går att logga och vi kommer på årsmötet.
// Christer & Christina
 
F

F.d. 28030

Guest
Sv: Geocachingen ledde till husbilsköp

Hej!
Första posten här.
Började med husvagn, bytte ngr ggr.
Senast förra året till en Hobby 560, då fick vi syn på en plåtis.
Då med en prislapp vi inte gillade riktigt o har spanat lite sen dess o hittade för ca 2 månader sedan en begagnad till en vettigt pris o vi slog till!

Vi geocachar en hel del, förra året trots husvagn tältade vi flera ggr, bla till giga o mega event i Tyskland o en vända i Danmark

En plåtis är utmärkt för geocaching, än så länge!
Blr en tripp till Läckö-eventet nu till helgen o även årets giga i Tyskland mm
Även vi går gärna på lite högre T-rating också.

Zontjuven: Misstänker att vi sågs på ett CITO utanför Lund i helgen som gick?

Vi loggar som OlaHansson & helen_b
 
F

F.d. 50949

Guest
Sv: Geocachingen ledde till husbilsköp

Det gjorde vi med all säkerhet, vill minnas att vi syntes vid nåt av ClasF T5 event också... :)
 
F

F.d. 28030

Guest
Sv: Geocachingen ledde till husbilsköp

Ja just det, det stämmer ja!
Vi lär väl stöta på varandra framöver nåt, årets Giga kanske?
Sonen har flyttat till Sthlm så jag kommer väl köra dit ngr ggr om året o kommer säkert dyka upp på ngt event eller annat skoj som passar in!
 
Toppen