• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Genomföring avgasslang dieselvärmare?

F

F.d. 26513

Guest
Hejsan expertisen.

Jag har köpt mig en dieselvärmare som nu skall installeras i garaget. Har det mesta klart för mig förutom en sak. Genomföring av avgasslang. Hur har ni andra gjort som installerat dieselvärmare. Bara borrat upp ett hål och dragit igenom avgasslangen eller lagt den i ett eget rör för att leda bort lite värme?

Mvh
Gustav
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag använde en sådan här:

Bordgenomföring - Bordsgenomföring - Biltema

Tog en med ett hål som var ca. 10 mm. större än slangen och sedan tryckte jag in isolering mellan avgas-slangen och genomföringen.

Varför inte ansluta avgasslangen direkt till bordgenomföringen som man gör på båtar? Täta med lämpligt tätningsmedel på utsidan.

PS. Tror faktiskt att det satt en ”fiberpackning” i stället för tätningsmedel. Antar att den var värmetålig. DS

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:
F

F.d. 26513

Guest
Nja. Jag vill montera ljuddämparen på utsidan. Men satsar på att dra slangen genom genomföringen och täta med lämplig tätningsmassa.

Nån som mätt upp temperaturen på avgasslangen?
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
jag håller på med montering av en Diesel Luft i husbilen och använder bordgenomföring från ett välkänt biltillbehörsföretag. På slangen har jag satt en isolerduk 800 grader som är limmad med värmetålig silikon, stripen skall bort innan montering. Samma är gjort på mässingsgenomföringarna. Utanpå genomföringen är det värmetålig silikon som samtidigt tätar i genomföringshålet. När dessa genomföringar placerades i det borrade hålen så skruvade jag dit kragen på undersidan och lät silikonen härda, kommer sedan att demontera kragen och täta med värmetålig silikon och skruva tillbaka kragen på genomföringen. Sedan skall slangarna igenom och även det hålet skall tätas med värmetålig silikon. I samma hål som luftslangen till förbränningen skall jag även placera kabeln till pumpen och slangen för bränslet.
Ber om ursäkt för en suddig bild.
 

Bilagor

  • Värmeisolering 1.jpg
    Värmeisolering 1.jpg
    1,5 MB · Visningar: 61
  • Värmeisolering 2.jpg
    Värmeisolering 2.jpg
    860,3 KB · Visningar: 55
  • Värmeisolering 3.jpg
    Värmeisolering 3.jpg
    655,3 KB · Visningar: 55
  • Värmeisolering 4.jpg
    Värmeisolering 4.jpg
    584,6 KB · Visningar: 59
  • Värmeisolering 5.jpg
    Värmeisolering 5.jpg
    730,5 KB · Visningar: 59
  • Värmeisolering 6.jpg
    Värmeisolering 6.jpg
    1,2 MB · Visningar: 55
Toppen