• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ge din iPhone en extra dimension

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Jag ser Bubbli på min iPhone, iPad (första versionen med retina) samt PC. Men en vän till mig kan inte se det på sin iPad (troligen version 1). Han säger att det först visar en delbild (sydpolen i bubbli-bilden) men direkt därefter blir det en enda grå bild.

Klarar inte äldre iPad av Bubbli?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Nej storleken är inte så avskräckande, runt 3mb utan ljud för ställplatsen ovan men många sådana på samma sida blir plågsamt med 3G.

De tumbnails som nu ligger i ställplatslistan är bara några 10tals kb och man måste klicka up bilden för att den ska ta stor bandbredd.

Min Bubblibilds volym är knappt 2 MB med ljud. När den väl är nedladdad kräver den ingen extra volym endast ringa minneskapacitet. Det innebär att jag måste titta på reklam efter drygt 50 bilder på mitt Wifogkonto eller drygt 5000 på Fogg i hela Norden innan månadsvolymen är slutförbrukad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Jag ser Bubbli på min iPhone, iPad (första versionen med retina) samt PC. Men en vän till mig kan inte se det på sin iPad (troligen version 1). Han säger att det först visar en delbild (sydpolen i bubbli-bilden) men direkt därefter blir det en enda grå bild.

Klarar inte äldre iPad av Bubbli?

Både Bubbli och Sphere liksom många andra appar kräver version 7 av iOS!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Då bubblan brast' - tyckes jag.:(

Liksom många andra, jag gillade Bubbli och på det hela taget 360 graders fotografering.
Inte nödvändigtvis en bild av skor eller fåglarna precis ovanför. :D

Finns en liknande möjlighet som denna för Bubbli ?

valgfri start.jpg eller valgfri sigt.jpg


Ett klick är skillnaden mellan om du vill ladda ner oönskad t.ex. 20 x 2,5 = 50 Mb genom att öppna bara en HBK Husbilsplatser sida endast Bubbli's, eller nu mindre än ~1 Mb

Om alla bildfiler Sphere eller YouTube (stängt Bubbli med främre bild *) kommer att vara start kanske bara 500 kb, och man kan fortfarande se den främre bilden.

Bara ett räddningsförsök för 360 graders fotografering - valfritt bild upload / download i HBK Husbilsplatser.

Jag gillar denna tråds försök på innovation eller produktutveckling.

* Om möjligt

ref. # 78 -77-80
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Bredo, du måste använda iPhone/iPad för att få ut full effekt från en Bubblibild!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Har sett at flere teknologitidninger sammenligner Bubbli med Photosphere settingen i Android Camera app som kom med basisutgaven på Nexus med versjon 4.2 og kraftig forbedret senere, er standard med i alle Google Edition Android telefoner. Kan i dag installeres på alle Android 4.0 og nyere via en apk fil.

Begge benytter video for å bygge en bildekule (eller deler om en ikke panorer hele veien). Største forskjell omjeg har lest Anders sin beskrivning rett er at en for Bubbli laster opp videoen mens Android camera gjør prosessen lokalt så en laster kun opp kulen.

Sammenlignet med photo-stitch løsninger så er video som utgangspunkt faktisk en forenkling, med en god panorering så er mengden med informasjon som skal legges til fra hvert bilde lite og mengden med informasjon for alignment stor. Stitch alignment er det som er den største utfordringen i photo-stitch, en bør ha mer enn 3 entydige punkter felles i to bilder for en brukbar alignment - 10 punkter for en perfekt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Det är inte troligt att vi bäddar in Bubbli etc. bland husbilsplaserna utan endast lägger dit länken. Orsaken är bla det du påpekar Bredo.

Om man väljer att importera husbilsplatserna till POIViewer får man bilder på köpet,
nämligen StreetView och kan därmed undersöka omgivningen med rörlig bild.

POIViewer har koppling till de vanligaste navigeringsapparna.

image.jpg
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Är det användbart offline när man är ute på semester/resa med husbil?
Med pdf-filer kan man ladda ner i datorn/plattan/telefonen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Är det användbart offline när man är ute på semester/resa med husbil?
Med pdf-filer kan man ladda ner i datorn/plattan/telefonen.

Ja, men utan StreetView!

Även kopplingen till navigeringsapparna fungerar offline.

image.jpg
Flygplansläge
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Det här kanske inte tillför tråden och ämnet något men jag tyckte tekniken var intressant, en Ravelli-spark på en sån här skulle ge bra översikt och fina bilder:

Panono: Panoramic Ball Camera - YouTube

mvh jocke

Har en känsla av att han gått över ån efter vatten!

Allt man behöver är en telefon med Bubbli och en lång stege.
Och kanske någon som håller i den? :D

image.jpg
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Det här kanske inte tillför tråden och ämnet något men jag tyckte tekniken var intressant, en Ravelli-spark på en sån här skulle ge bra översikt och fina bilder:

Panono: Panoramic Ball Camera - YouTube

mvh jocke

En sådan kammeraboll ar jag testat på IBC mässan i Amsterdam. Den skapa en bubbla, fast utan ljud. som sen man titta på i en Ipad, precis som Bubbli.

Bollen hade 36 stillbildskameralinser som alla knäppte kort när bollen vände.

Smart enkelt, men betydligt dyrare.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Äsch! Jag verkar inte kunna bidra med några bubblor, i googleplay står det att appen sphere är kompatibel med min enhet, men på hemsidan står det att sphere fungerar med Apple, Sony och Samsung, men inget om min cat och eftersom jag inte hittar ett spår av sphere i telefonen så börjar jag misstänka att de har rätt.

Lite synd att jag inte kan bidra med det här, men jag kan ju alltid njuta av era alster! :)

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Sphere funkar hjälpligt med min Galaxy som i en bubbla, dock utan ljud.

image.jpg
Att fixa skärmdumpar kan däremot driva en till vansinne.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Efter några försök att testa Sphere, jag ger upp den metod av flera skäl.

1) besvärliga inspelningar kan lätt misslyckas
2) dåliga kameror i mindre smartphones - endast android 4.0 ->
3) besvärliga skapande av Sphere trots länk via Google.
4) ger en känsla av instängdhet när bilderna stängar i på mig, i stället för att öppna upp, med raka objekter som du brukar se verdnen.

Allt i förhållande att inspela en vanlig video från de flesta smartphones och digitalkameror - och ladda upp till YouTube.

Ett panorama över 360 grader kan göras i 15-30 sekunder, och stoppa eller snabbspolning framåt och bakåt, etc. på YouTube.

Enligt min erfarenhet, trots att den omedelbart så smart ut.
Det får mig att välja bort bubla eller bollen bilder.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Nu får vi snart se om jag lyckats eller inte...! :)

Jag laddade hem en ny kamera-app till telefonen i går och helt plötsligt fanns där möjligheten att ordna Photospherebilder, tydligen har jag lite av ett minne och kom ihåg den här tråden och jag testade genast.
Efter ett halvlyckat försök på parkeringen hemma så gick jag all in och gjorde en photosphere-bild på ställplatsen vid hamngatan i Enköping.
Om google godkänner bilden så kommer den att att publiceras i google maps och kunna öppnas likt streetview.
Jag känner att den här möjligheten kan göra streetview bättre, ofta har man stor nytta av streetview men de verkar inte riktigt ha lust att köra in på ställplatserna och göra jobbet ordentligt. :D

Vi får se om de godkänner min bild eller inte men photospheres brukar dyka upp ibland när man kidnappar streetviewgubben och drar han över kartan, som tex den här vid Brösarps backar: https://www.google.se/maps/place/55...jMApf50AAAQIt9QIJQ!2e0!3e11!4m2!3m1!1s0x0:0x0

mvh jocke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Det ser næsten ud som det kan fungera :):) på min tablet och PC.
Kan du testa med et liten testkata så vi kan downloade och testa i vor egan Mina kartor ?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Vi får se först om google gillar min bild och godkänner den, min bild blir då en liten blå prick på kartan och syn på samma sätt som streetview när man drar "gubben" över kartan i google maps.
Om du vill testa genast så går det bra att titta på tömningskartan och söka fram Brösarps backar, vid den positionen finns en länk till den Photosphere jag länkade till nyss. Tryck på länken och öppna den med appen "Maps aller "chrome"

mvh jocke
 
Toppen