• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ge din iPhone en extra dimension

I

Ice-Man

Guest
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Om du tar med de Androider som funkar (mina gör det inte) blir andelen betydligt lägre!

Haha, du får väl berätta för Samsung som är marknadsledare på smartphonemarknaden att deras produkter inte funkar. Jag är väldigt belåten med min Xperia :)
Men nu ska vi inte förstöra din tråd med detta, det ämnet har vi redan avhandlat i andra trådar :)

För att återknyta till ämnet: Nice av Håkan att så snabbt fixa till taggar för både Bubbli, Sphere och Youtube!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Jag gillar bubblibilderna och jag ska testa med min androidtelefon om jag klarar av att producera nåt vettigt.

Det får visa sig om vi kan hitta en bra väg för att kunna göra bubbli-bilder och kunna presentera dem på ett bra sätt.

Men jag har en önskan, snälla, kan vi inte skippa diskussionen android vs Ipap/phone den här gången?

mvh jocke

Nu jxxxxx! :)
Telefonen är laddad, jag är laddad, massor av skräp är rensat i minnet, appen som iceman tipsade om är installerad.
Så vad kan egentligen gå fel?

Tja,, Dimman där ute är väl det första, handhavandefel blir väl det andra.... Återkommer om jag får till det. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Telefonen är laddad, jag är laddad, massor av skräp är rensat i minnet, appen som iceman tipsade om är installerad.
Så vad kan egentligen gå fel?

Tja,, Dimman där ute är väl det första, handhavandefel blir väl det andra.... Återkommer om jag får till det. :)

Jag testade som hastigast idag när vi var ute o gick en runda i skogen idag. Risigt väder med dimma och regn gjorde att jag snodde ihop den väldigt hastigt.

[sphere]237326[/sphere]
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Iceman!

Ditt inlägg, är det enda som jag kan rotera i alla riktningar.
Övriga inlagda bubblor går bara att rotera i sidled.
Varför?

Fru Myra
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Hur mycket tar det att spara ner den? Någon som vet?

Eftersom Bubbli sparas i molnet och streamas tar den ingen plats vare sig på telefon/platta/dator eller HBK. Med tanke på hur snabbt bilden laddas är den inte nämnvärt större än en ordinär jpg-bild. Ursprungsbilden är antagligen mycket större innan den görs om hos Bubbli. Det förvånar mig att min dåliga bild kunde bli så mycket bättre efter Bubblis trollkonster.

Detta är vad jag tror utan att mätt storleken på vare sig ursprungsbild eller den färdiga som streamas.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Iceman!

Ditt inlägg, är det enda som jag kan rotera i alla riktningar.
Övriga inlagda bubblor går bara att rotera i sidled.
Varför?

Fru Myra

Bubblibilderna roteras i alla riktningar genom att utnyttja telefonens/plattans gyro, dvs genom att rotera telefonen/plattan i alla riktningar, både horisontellt och vertikalt som i en bubbla. Därav namnet Bubbli.

PS! Det häftiga är att om du pekar telefon/platta mot tex söder visas även bilden mot samma väderstreck. Det går även att lägga in röstkommentarer eller att låta bakgrundsljudet höras från den riktning det togs upp.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Skillnaden mella Bubbli och andra 360-gradersappar (360 Panorama och Sphere) är att Bubbli grundar sig på videoupptag inkl. ljud medan andra tar en mängd stillbilder som sätts ihop (stitching).
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Tack Knarrevik!
Hjälpsam som vanligt....
Nu ser jag mer än bara marken.
Den appen måste testas

Fru Myra
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Fördelar finns med att kunna lägga in både ,Bubbli, Sphere länkar i forumet.

Sphere-appen verkar ge möjlighet till högupplösta bilder vilket kan ge högre kvalitet. Dessutom fungerar den både för ios och android...fördel
Fördelen med Bubbli är att den har en ljudfil.

Jag ser apparna som användbara på var sitt område och ser fram emot att vi kan lägga in panorama bilder från reseskildringar och framförallt i ställplatslistan.
Borde kunna gå ganska lätt via ställplatsformuläret.

Har själv använt den här franska sajten som använt panoramatekniken ett par år och har en mängd ställplatser inlagda.

Aire Service et Stationnement pour camping-car avec photos panoramique 360° en France
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Jag testade som hastigast idag när vi var ute o gick en runda i skogen idag. Risigt väder med dimma och regn gjorde att jag snodde ihop den väldigt hastigt.

Tack Iceman, du ger mig hoppet åter efter att jag gjort ett totalt misslyckat försök, efter att jag installerat sphere kan jag inte hitta appen i telefonen och jag gick på linjen att den integrerat automatiskt i kameran, jag har mer att lära innan jag kan bidra med en bubbla! :)

mvh jocke
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Denna franska sida verkar intressant!

Har du sett om den finns som app så man slipper allt ovidkommande runt om?

Jag har appen Aires CC men den saknar bilder överhuvud taget annars utmärkt.

Verkar inte finnas som app...dumt nog, franska sidor ligger några år efter i utvecklingen.
Men för mig har panaorama-möjligheten...tillfört mycket jmf. med bara bilder... har fungerat bra på laptop och lillplattan. Har använt direkt-länken till kartan.

Carte Aires de Services / Aire Service et Stationnement pour camping-car avec photos panoramique 360° en France
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Tack Iceman, du ger mig hoppet åter efter att jag gjort ett totalt misslyckat försök, efter att jag installerat sphere kan jag inte hitta appen i telefonen och jag gick på linjen att den integrerat automatiskt i kameran, jag har mer att lära innan jag kan bidra med en bubbla! :)

mvh jocke

När jag installerade Sphere från https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sphere så lades den till både bland de andra apparna och i kamera-appens inställningar för olika effekter. Appen för Android kräver att det är senare version än 4.0.3.

Jag testade att titta på Sphere med dotterns iPhone 5 utan någon app installerad, det blev inte alls bra då den inte följde telefonens rörelser alls utan man fick manuellt flytta bilden.
Testade även att kolla på Sphere i en Android utan appen, där fungerade det att "titta runt" i bilden, men det gick inte helt smidigt som det gör via appen.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Please !
Ännu en gång har någon uppmätta datavolym för öppen stående bubbli bild :confused:
Tänk sedan på om det finns 20 öppna bubblibilder på samma sida på HBK husbilsplatser.

Min dator 2009-10 med XP snurrar vilt bara en bubbli.
Tänk om du var utomlands och skulle söka i HBK stellpladser nästa plats, med en begränsad dataanslutning samtidigt ett pris på 3 kr per. Mb.

Även Sphere och YouTube kan vara lika stort i den totala mängden data, så öppnar första dataströmmen vid första klicket.

Detta är skrivet på en snabb dator med widows 7, eftersom det är nästan omöjligt med min XP netbook så länge som det finns endast en bubblibilde på sidan.

ref. # 66 -55 -57
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Please !
Ännu en gång har någon uppmätta datavolym för öppen stående bubbli bild :confused:
Tänk sedan på om det finns 20 öppna bubblibilder på samma sida på HBK husbilsplatser.

Min dator 2009-10 med XP snurrar vilt bara en bubbli.
Tänk om du var utomlands och skulle söka i HBK stellpladser nästa plats, med en begränsad dataanslutning samtidigt ett pris på 3 kr per. Mb.

Allt som strömmar vare sig det är video (Youtube, Netflix eller Bubbli) eller musik (Spotify) kräver datavolym. Utomlands är roaming avstängt så risken för extra kostad finns inte. Däremot påverkar det den datavolym man abonnerar på från sin operatör. De flesta strömmande filer är dock ganska små såvida man inte tittar på Netflix under flera timmar.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.802
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Ge din iPhone en extra dimension

Nej storleken är inte så avskräckande, runt 3mb utan ljud för ställplatsen ovan men många sådana på samma sida blir plågsamt med 3G.

De tumbnails som nu ligger i ställplatslistan är bara några 10tals kb och man måste klicka up bilden för att den ska ta stor bandbredd.
 
Toppen