• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

gasoltub

B

Burstner 1702

Guest
Hej
ska köpa två flaskor och undrar vilken typ som är att föredra
stål eller komposit
mvh
Inge
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: gasoltub

Svaret blir...........................Aluminium.
Stål är tungt.
Komposit kan ge bekymmer med gasen vid väldigt låga temperaturer, endast ett problem om flaskan står helt ouppvärmt.

Aluminium väger bara lite mer än komposit men har mycket bättre gasegenskaper.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: gasoltub

Finns också P11 Light /stål/

Vikt 7,6 kg (tom)
Gasmängd 11 kg

Ny flaska inkl Gasol kostar 850:-

Lättstålflaskor har en nackdel:

Vid byte kan det hända att man i stället får en "vanlig" stålflaska, om bytesstället inte har någon lättstålflaska.

(Stål bytes mot stål, aluminium bytes mot aluminium, komposit bytes mot komposit.)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: gasoltub

Hej frågan är lite otydlig för mig
Är det Tankflaska du menar så är det typ Alugas som gäller.
Är det utbytbara du menar så gäller Komposit för viktens skull om Aluminium finns vet jag ej.

Eftersom frågeställaren står i valet mellan stål och komposit, kan det knappast vara en "tankflaska" han avser, då dessa inte finns i komposit.

En aluminiumflaska väger ungefär lika lite som en kompositflaska, men till skillnad från den sistnämnda fungerar aluminiumflaskan problemfritt även när det är kallt.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: gasoltub

En bekant som jobbat med gasol hela livet ogillar aluflaskor då de inte tål omild hantering lika bra, råkade ut för läckage då den hanterades lite oförsiktigt. Kan säkert varit en tillfällighet, men ändå...
Mvh Conny J
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: gasoltub

Redan på 1970-talet, när aluminiumflaskorna introducerades på marknaden, diskuterades säkerhetsaspekterna.

Det konstaterades då, att själva materialet inte spelar någon roll.

Däremot förekom det, på den tiden, på stålflaskor fortfarande säkerhetsventiler av äldre konstruktion som inte klarade en brand så bra. Dessa ventiler (är dock "bortreviderade" sedan åtskilliga decennier.

Samtidigt konstaterades det att aluminiumflaskans krage ger ett visst skydd åt huvudkranen.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: gasoltub

Hej. Då kan jag meddela att jag två gånger varit ute för sprickor i kompositflaskor med läckage som följd, det och att dom inte funkar vi kyla gör att jag inte vill ha dom. Att jag förordar Alugas flaska är vikten och att den slipper man att hantera så risken för skada där är minimal.
Mvh Sanddammaren
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: gasoltub

En komposit rymmer 10kg gas medan aluminiumflaskan rymmer 11kg. Per kilo gas blir då aluminiumflaskan lättare, ännu lättare är de tyska aluminiumflaskorna, speciellt om kragen demonteras.

Detta med tyska flaskor kan dock vara problematiskt om man avser att byta flaskor. Vid påfyllning är det inget problem. Ännu enklare är Alugas tankflaskor om man inte tillbringar semestrarna i övre Norrland eller Gotland.
 
Toppen