• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasoltank i mellangolv/källaren?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Är det tillåtet att montera en fast gasoltank i bilens mellangolv, naturligtvis med extern påfyllning?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Vet inte men under bilen och i gasolutrymmet är det ju tillåtet. Nu finns även en speciellt anpassad tank att sätta där reservhjulet normalt sätt sitter. Det jag tänker med placering i mellangolvet är att det kanske kan bli problem på färjor som kräver åtkomst till gasolutrymmet.
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Nedanstående text återfinns hos "Gasolfyllarna".

"Gasol i husvagnar, husbilar och båtar Gasolbehållare i husvagnar, husbilar och båtar ska förvaras stående i ett avskiljt utrymme som är ventilerat till det fria".

Att placera tanken i golvet enligt ovanstående krav borde väl innebära att intilliggande golvytor blir kalla?! Placeringen torde också försvåra läckage test av anläggningen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Det er en stor forskjell på faste tanker og løse beholdere. Prinsipielt er det intet for å montere tank inne, men problemet er heller å finne plass i mellangolv til noe mer enn liten tank. Prøvde selv å finne slike for montering i min første Flair, men de som kunne å inn var allt for små. Selv under undre golv på en husbil på Fiat alko chassi et det for lavt.

De fleste faste tanker er for liggende montering, men det finnes og noen for stående montering. Og en har jo tankflaskene som passer inn i rommet for løse beholdere, men som må festes permanent om de skal være lovlige.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Jag såg att jag har ett utrymme på hela bilens bredd tillgängligt, och idag outnyttjat i dubbelgolvet.

Det stämmer efter koll på Wynen gas att en passande tank blir för liten.

Någon som vet hur stor tank/vilka mått som är lämpligt till ett Iveco 60c chassi för rammontering?
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

"Någon som vet hur stor tank/vilka mått som är lämpligt till ett Iveco 60c chassi för rammontering?"

svårt att säga generellt, det beror på vilka installationer du har under bilen, t ex generator, bränsletank, placering av balkar som bär upp påbyggnaden mm

de tankar jag tagit hem till verkstäder för montering på Concorde och Morelo på Iveco-chassien har varit mellan 70 och 100liter med en diameter på 320mm

det finns gasoltankar med diameter från 200mm till 400mm med varierande längder

det mest optimala placeringen av gasoltanken är på den sida av bilen där gasolskåpet är placerat

som Knut skriver finns det ju tankflaskor också, Alugas har 14kg tankflaskor som får plats i många husbilars gasolskåp

texten från Gasolfyllarnas hemsida berör lösa gasolbehållare, t ex P11 stålflaskor och PK/PC10 kompositflaskor som ska förvaras stående och i ventilerade utrymmen
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Jag mailade till Wynen Gas i Tyskland och frågade om det var tillåtet i garaget för en fast anläggning. Ja blev svaret, med förbehållet att man måste sätta ett skydd över ventilerna på tanken. En sådan har dom också till ett cirkapris på drygt € 200:-
Jack43
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Som Anders påpeker, det er en fråga om hva som er under golvet, men diameter 36 cm er absolutt maks. På de fleste Iveco basserte kan en finne plass til tanker opp til 110 liter. På den siste Flair jeg hadd monterte Wyhnen en 110 liter foran bodelstrappen. Det ble kort rørdragning opp i gasskassen hvor vi monterte en vender slik at det orginale opplegget kunne benyttes om en følte behov. Eneste området i Europa hvor dette kan ha prakisk nytte er i det nordlige Sverige vinterstid!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Som Anders påpeker, det er en fråga om hva som er under golvet, men diameter 36 cm er absolutt maks. På de fleste Iveco basserte kan en finne plass til tanker opp til 110 liter. På den siste Flair jeg hadd monterte Wyhnen en 110 liter foran bodelstrappen. Det ble kort rørdragning opp i gasskassen hvor vi monterte en vender slik at det orginale opplegget kunne benyttes om en følte behov. Eneste området i Europa hvor dette kan ha prakisk nytte er i det nordlige Sverige vinterstid!

Tack för dessa upplysningar, mycket värdefullt.

Det är just för vintercampingens skull som jag inte tar den enkla lösningen med två 14 kg Alugas i gasolkofferten.
Det blir nog ett styck 14kg, samt då möjlighet att växla till en vanlig flaska.

Jag kan inte se vitsen med en större tank än 14 kg vid Europa resor, man kan ju tanka överallt.

Vintercamping i fjällen (-10 -30 grader) kräver en väldigt stor tank om man skall klara sig tex 10 dagar utan att behöva fylla den. Att fylla gasol när man står på camping är som bekant inte möjligt, inte i Sverige i alla fall.

Vad är er erfarenhet map energiförbrukning vid vintertemperaturer för en husbil liknande en helintegrerad Flair?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Hej
Vi tillbringar regelbundet ett par veckor i fjällen, vintertid. I gasolboxen finns 1 st 14 kg Alugastub och 1 st PA11. När vi är till fjälls så växlar vi så att vi har prioritet på PA11 och LPGtuben som reserv.

Vi byter PA11an vid tomt och kan lätt följa gasolnivån på Reservtuben. ((I garaget har vi tre extra PA11 tuber så att vi inte behöver fylla så ofta) ja, vi vet att det är livsfarligt...)

Vid Europaturer så har vi Prio på LPGtuben och PA11an som reserv (ingen tub i garaget!) detta funkar perfekt för oss, hälsar Björn o Lena
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Så varmekjære som vi er kunne en full LPG tank holde en uke ved -15. Og bilen var en Flair 8000, på camping i Spania holdt en tankfull hele vinteren så vi fikk aldri behov for adapterene til spanske flasker som vi hadde i skapet.

En 110 liter tank fyllt til 80% holder 88 liter eller 44 kg så med full tank og et par P11 skulle en kunne holde varmen i 10 dager med litt margin.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Men Björn & Lena, LPG har man väl i alla tuber??

Javisst, det är samma gas. Skillnaden är att LPG tuben är fast monterad, den har överfyllnadsskydd och vi fyller själva. Tyvärr så behövs PA11 tuberna vid fjällturer för där finns inga fyllstationer enligt LPG tub standard. (I Trysil finns men vem vill åka dit för att tanka?) hälsar Björn
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Monterade en 14 kg Alugas med filter och extern fyllning idag.
Blir spännande att tanka första gången nu på måndag.
Detta blev resultatet av mina frågor och funderingar.

Första tankningen får man hålla lite manuell koll, Max 26 liter...
Välkommen i LPG världen, du kommer att bli nöjd, hälsar Björn
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Glöm inte att släppa ut luften som flaskan är fylld med från provtryckning på fabrik.

Alugas tankflaskor är inte tryckkatta vid leverans till kund, de levereras med kranen öppen och atmosfärstryck. Stålflaskor och fasta LPG-tankar däremot levereras trycksatta med "torr" luft för att skydda mot korrosion och dessa måste evakueras före inkoppling till bilen gasolsystem

Michael har valt en 14kg alugas tankflaska som ska ha levererats med en driftsättningsinstruktion på svenska av vilken det framgår hur man ska gå tillväga vid första fyllningen

14 kg innebär en max användbar volym på 28liter

/Anders
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Michael har valt en 14kg alugas tankflaska som ska ha levererats med en driftsättningsinstruktion på svenska av vilken det framgår hur man ska gå tillväga vid första fyllningen

/Anders

Detta stämmer, det följer med sådan dokumentation.

Som kuriosa;
Komplett Truma gasfilter ett styck, ca 800 kr
Komplett Truma gasfilter två pack, ca 1100 kr

Insatsfilter som reservdel ca 300 kr

Jag köpte en två pack med kompletta gasfilter. Jag får då ett filterhus i reserv till samma pris som ett filter med ny insats för senare byte.
 
Senast ändrad:
Toppen