Gasolprovningscertifikat

Tråd startad i 'Under Markisen' av Rotax, 9 Maj 2019.

1. Rotax

Rotax HBK Medlem

Kommun:
    Luleå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    976
    En bekant sa till mig att man måste ha en godkänd gasolprovning från bilprovningen att visa upp för att få komma in på campingplats (Rättvik).
    Stämmer detta? Har försökt läsa det finstilta, men hittar inte något om detta.

2. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Hur det specifik är i Rättvik har jag ingen koll på men naturligtvis kan en campingägare sätta upp vilka regler som helst.

Caravan Club har regler om att gasolanläggningen skall testas varje år har jag för mig, men det gäller bara de som är långtidsuppställda på CC:s campingplatser, inte tillfälliga besökare vad jag kommer ihåg. Har inte texten tillgänglig just nu (ligger i husbilen).

Rent legalt har du själv hela ansvaret för gasolanläggningen och får själv avgöra hur sällan eller hur ofta du tycker en provning behövs.

MVH
    Hans

Rotax gillar detta.
  3. Ingrid o Pålle

Ingrid o Pålle HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    En del campingplatser kräver godkänd gasolprovning för att man ska vara välkommen som gäst. (Exakt vad som krväs, specificerar man dock inte.)

Det märkliga är då, att de accepterar klistermärket från något bilprovningsföretag (det finns ju flera, som de säger på radio och tv nuförtiden)., då det som dessa företag utför endast är ett läckagetest av det slag som du själv kan göra vid varje flaskbyte med en läckagetestare (t.ex. denna: LÄCKINDIKATOR OPTISAFE MED ANSL. FÖR 8MM RÖR) monterad i gasolutrymmet , medan en seriös husbilsverkstad gör en täthetskontroll enligt EN-1949.

Denna täthetskontroll görs med ett tryck som är drygt 3 gånger högre än arbetstrycket. För att få ett motsvarande resultat vid test med arbetstrycket skulle testutrustningen behöva vara ansluten 1½ - 2 timmar, och så lång tid är det väl ytterst få bilprovningsföretag som lägger ned.

Pålle

Sören-6830, JANKRO, GöranH och 2 andra gillar detta.
  4. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Har aldrig någonsin råkat ut för att någon camping varit intresserad av gasolinstallationen, du ska också använda 2.5 kvadrat elkabel bara för att ta ett annat exempel, 4meters regeln (om den existerar)osv., bara man betalar sin dygnsavgift är campingen nöjd.

inger47, Jan K och Rotax gillar detta.
  5. leja4

leja4 HBK Medlem

Kommun:
    Skellefteå
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    20540
    Hej !
    Om det skall vara någon nytta med en sådan provning måste det även ingå att kontrollera om tiden för besiktning av eventuell LPG-tank inte har löpt ut.
    BBa

Rotax gillar detta.
  6. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Samt om bäst före datum för gasolflaskor löpt ut.

Rotax gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.