• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolgrill Grand Hall GP-Grill

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Gasolgrill Grabnd Hall GP-Grill

Den här tråden hjälpte mig att bestämma vilken gasolgrill (2,3 kg) som ska med som komplement till den befintliga kolgrillen (7kg).

Jag köpte en brännare (5kW) och en 2mm grillplatta (liknar wok) och har beställt 3 olika gasol-adaptrar för flaskor med reduceringsventil och Biltemas olika gasolbehållare (med och utan gängar). Som sagt, kolgrillen ska alltid med och nu kan vi köra gasol i fall kolgrill är förbjuden som på vissa ställen i Spanien. Tanken är att sänka brännaren i kolgrillen och nyttja dess ställning samt skydda brännaren från blåst. Ska bli kul att testa idén i verkligheten. Kostnad, ca 600:-

5kW brännare .JPG
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Gasolgrill Grabnd Hall GP-Grill

Hej!

Nu välkomnar vi "Nappe" till familjen :)
Det blev tillslut en Napoleon TQ285.
Den kanske är lite i tyngsta laget, men jösses vilken grill!
Jag kan varmt rekommendera denna. Finns att köpa hos bl.a K-Rauta.

//Jocke
 

Bilagor

  • 20170521_154531.jpg
    20170521_154531.jpg
    4,4 MB · Visningar: 27

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Gasolgrill Grabnd Hall GP-Grill

Hej. Fick tag på en liten och nätt gasolgrill, det är en Weber, finns dessutom som kol grill oxå. / Ingemar

Ja och den liknar Hultens också, fast till ett betydligt lägre pris.
Hornbach sålde den för strax under 2500kr.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Gasolgrill Grabnd Hall GP-Grill

Hej!

Nu välkomnar vi "Nappe" till familjen :)
Det blev tillslut en Napoleon TQ285.
Den kanske är lite i tyngsta laget, men jösses vilken grill!
Jag kan varmt rekommendera denna. Finns att köpa hos bl.a K-Rauta.

//Jocke

Gillar ni att GRILLA och inte bara grilla för att få maten varm, så kommer ni att bli nöjda, tyngden (läs gjutjärnsgallren) bidrar verkligen till resultatet! :)

Vi grillade på vår i helgen. kött till 8 personer på ena sidan på minimal värme efter att först ha brassat på dom lite ränder, samtidigt som vi använde en gjutjärnsplatta på den andra brännaren med nästan fullfart för smörstekt sparris med havssalt, mmmm...

Med utvändigt gasoluttag på bilen använder vi den gasolen, nackdelen är förstås att vi då sitter fast i bilen, vill ni går det att fixa anslutning till stora flaskor

/Tommy
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Gasolgrill Grabnd Hall GP-Grill

Gillar ni att GRILLA och inte bara grilla för att få maten varm, så kommer ni att bli nöjda, tyngden (läs gjutjärnsgallren) bidrar verkligen till resultatet! :)

Vi grillade på vår i helgen. kött till 8 personer på ena sidan på minimal värme efter att först ha brassat på dom lite ränder, samtidigt som vi använde en gjutjärnsplatta på den andra brännaren med nästan fullfart för smörstekt sparris med havssalt, mmmm...

Med utvändigt gasoluttag på bilen använder vi den gasolen, nackdelen är förstås att vi då sitter fast i bilen, vill ni går det att fixa anslutning till stora flaskor

/Tommy

Vi känner oss jättenöjda med grillen! Den är både fin att se på, och den känns oerhört gedigen.

Visst är det så att gjutjärnsgallren väger mycket, men det tar jag gärna. De gör en avsevärd skillnad.:yes:

Jag funderar på att byta anslutningen så att den passar till den lilla gasolflaskan (fotbollen/Kulan, eller vad den kallas). Jag vill inte ansluta grillen till bilens gasol. Än så länge kör vi med engångsflaskorna dock.

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Gasolgrill Grabnd Hall GP-Grill

Ser ut att vara gjutgods? Tar det lång tid innan den svalnar, om man vill åka vidare.

Hej.
Vi har inte hunnit testa grillen fullt ut ännu, men jag misstänker att det tar en stund innan den svalnar. Det är ingen grill man tar fram för att grilla på ett "Quickstop" :)

Tommy Nyman har haft grillen längre och vet säkert mer än jag om detta.

//Jocke
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Gasolgrill Grabnd Hall GP-Grill

Hej.
Vi har inte hunnit testa grillen fullt ut ännu, men jag misstänker att det tar en stund innan den svalnar. Det är ingen grill man tar fram för att grilla på ett "Quickstop" :)

Tommy Nyman har haft grillen längre och vet säkert mer än jag om detta.

//Jocke

Vi har Weber´s Q1000 som sannolikt är konstruerad på motsvarande sätt.
Baljan av aluminium, galler av gjutjärn och brännare i rostfritt stål.
Det beror på vilken tidsaspekt ett "Quickstop"rymmer. På våra "Quickstop" brukar jag lämna luckan öppen direkt efter grillning och när maten väl är uppäten och allt ihopplockat för fortsatt färd är det även helt ok lyfta in grillen i sin väska och packa in den i garaget.
Är övertygad om att Er "Nappe" kommer att vara till full belåtenhet. Vi har haft vår Weber i 10 år och är fortsatt lika förtjusta i den och det resultat den åstadkommer. Trots mycket flitig användning är den fortfarande i "nyskick"!
Vi har även en hopfällbar vagn till denna som vi använder då vi står stilla exv. på en camping i ett antal dygn.
Hälsningar Kjell
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Gasolgrill Grabnd Hall GP-Grill

Ser ut att vara gjutgods? Tar det lång tid innan den svalnar, om man vill åka vidare.

Det är det som gör den så bra att grilla på :)

Med öppet lock svalnar den medan vi diskar, man får ta det onda med det goda, grillresultatet är värt väntan på att få packa ner (tycker vi som ett tag körde med belagd aluminium som stek/grillbord, den fick knappt upp värmen :( )

Napoleon vinner alla dagar i veckan för oss som försöker acceptera gasol i stället för kol, narurligtvis har alla olika behov, värderingar och prioriteringar
Dom dubbla brännarna är för oss guld värda
images


Vår numera avvecklade investering
thumb.php
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Gasolgrill Grabnd Hall GP-Grill

Det var mig många fina gasolgrillar man fick se i den här tråden. Undrar hur det ligger till med gasolflaskan eller engångsbehållarnas höjd i förhållande till själva brännaren. Får behållare verkligen ligga på sidan, har sett en del sådana som ligger nästan horisontellt?
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Gasolgrill Grabnd Hall GP-Grill

Jag undrar över rengöringen, vilken oftast kan vara jobbig. Vilken grill är lättast att rengöra? Vore det inte bättre med brännare ovanifrån? Allt som droppar ner under grillningen hamnar på bl.a. brännare som sedan skall rengöras. Finns det någon grill som är lätt att få ren? Hälsningar Göran Hellman
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Gasolgrill Grabnd Hall GP-Grill

Det var mig många fina gasolgrillar man fick se i den här tråden. Undrar hur det ligger till med gasolflaskan eller engångsbehållarnas höjd i förhållande till själva brännaren. Får behållare verkligen ligga på sidan, har sett en del sådana som ligger nästan horisontellt?

Visst är det väl något speciellt med grillar!!:) Man blir som ett barn på julafton när man ska leta efter den som passar ens behov bäst.
Vi har engångsflaskan på 0,5 kg. Jag har inte uppklevt ännu att den ligger i horisontalläge. Det borde inte vara några problem, men vi kommer förmodligen ändå att byta till en 2kg flaska och längre slang. Då kan flaskan stå på marken medans grillen står på grillbordet.

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Gasolgrill Grabnd Hall GP-Grill

Ett tips när man ska köpa gasolgrill,
kolla effekten, en liten grill kan klara sig på runt 2kw.
Men en lite större måste upp i minst 3kw, helst mer.

Kolla även vindskyddet på grillen, en kvällsbris kan sabba grillningen.

:mat:

Hej PeterK.

Jag håller med dig gällande vinden. Vår tidigare grill hade en effekt av ca 2 kW, men vår nya Nappe har en effekt av 4,1 kW. Det är en enorm skillnad mot den tidigare :)

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Gasolgrill Grabnd Hall GP-Grill

Vi har Weber´s Q1000 som sannolikt är konstruerad på motsvarande sätt.
Baljan av aluminium, galler av gjutjärn och brännare i rostfritt stål.
Det beror på vilken tidsaspekt ett "Quickstop"rymmer. På våra "Quickstop" brukar jag lämna luckan öppen direkt efter grillning och när maten väl är uppäten och allt ihopplockat för fortsatt färd är det även helt ok lyfta in grillen i sin väska och packa in den i garaget.
Är övertygad om att Er "Nappe" kommer att vara till full belåtenhet. Vi har haft vår Weber i 10 år och är fortsatt lika förtjusta i den och det resultat den åstadkommer. Trots mycket flitig användning är den fortfarande i "nyskick"!
Vi har även en hopfällbar vagn till denna som vi använder då vi står stilla exv. på en camping i ett antal dygn.
Hälsningar Kjell

Det låter bra Kjell!
Jag tror nog att vi förmodligen kommer att ha denna grill under en lång tid framöver. Ibnte misnt för att den kommer med 10 års garanti :)
Nu är det bara att kika på lite nya grillbestick. Jag tror att jag redan har hittat de jag vill ha:)

Monogrammed Williams Sonoma BBQ Tools Set | Williams Sonoma

//Jocke
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Toppen