• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolflaskor utomlands

Bankeryd

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Habo
HBK-Nr
27401
Medlemskap
2022
Någon som har erfarenhet av att fylla på egna svenska gasolflaskor i Tyskland, Frankrike och Spanien. Kommer att åka nedåt efter jul med vistelse drygt två månader, vi har två egna flaskor från början
Tacksam för tips
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
I Tyskland finns flera som fyller svenska flaskor, i Frankrike ingen vad jag vet, i Spanien några få som kan vara svåra att hitta Ofta saknar de adaptrar som passar.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Föreslår att du skaffar en adapter mellan svensk och tysk anslutning för det finns många fler som kan fylla tyska flaskor. Sådan adapter finns hos många gasolfirmor/-verkstäder i Sverige.
 
F

F.d. 22252

Guest
Efter vad jag vet nu känns det egentligen onödigt med svenska flaskor de spanska är ju väldigt billiga att byta på plats och hemma fyller gasolfyllarna norge har samma koppling på en del flaskor. 14 eu för att byta spansk 11kg 395 för att byta svensk p11. Där har man varit vänlig nog att lägga en massa skatt på ett miljövänligt alternativ.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Italien finns 4867 LPG stationer att tanka gas. Men du ska har fasttank.
I Europa finns ca 47000 LPG tankställen.

Ovan är väl svaret på många Gasolfrågor. Vi reser regelbundet i Europa, nu planeras för norra Tysklands julmarknader. Vintertid går det åt duktigt med Gasol, då är det gott att tanka Gasol lika lätt som Diesel. Så installera en LPG flaska (se Alugas.se) så är energifrågan löst.
 
F

F.d. 22252

Guest
Enda problemet som jag ser det är om man står länge på en camping och boat in sej och måste köra iväg till en mack och fylla, lösa flaskor går ju ofta att byta enkelt. Gasolen blir nog ca hälften av elpriset för värmen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De siste vinterene for oss i Spania hadde vi LPG tank under bilen og adapter for spanske flasker i gasolboksen, det siste ble ikke brukt - 88 liter LPG holdt for oss i til vi ville flytte på oss igjen. Men med det halve ville det ikke holdt, en tankflaske og en plass for lokal bytteflaske burde for overvintrere være optimalt.
 
Toppen