• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolflaskor i lättstål?

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Jag hörde talas om att det finns gasoltuber i lättstål som är lägre än aluminium-tuber . Hittar ingenting om dem via Google. Är det någon som vet? Höjd? Hur mycket kan man fylla i dem? Återförsäljare? Pris?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har 2 sådana här.
P11 795:- inkl gasol
Tillverkad av grå lackat stål i högvärdig djuppressningsplåt.
Försedd med avstängningsventil med utloppsgänga inv.POL, samt med säkerhetsventil.

Gasmängd 11Kg Höjd 600mm
Gasolsort
Propan 95 Ø 300mm
Liter volym
26.2 Mtrl. Stål
Tom vikt ca
11.5Kg

Ordinarie P11 väger 14.8 kilo & PA11 väger 8.0 kilo tomma.

Jag köpte dom här : GASOLFLASKOR | www.gasoldirekt.se
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Vad är lättstål undrar Hasse?
Det finns inget som heter lättstål, den specifika vikten är 7.85 kg på allt stål oavsett vilken hållfasthet stålet har. Anledningen till att man kan få ner vikten på stålflaskor är med största sannolikhet att man har använt ett extra höghållfast stål, och då kan man gå ner i godstjocklek på flaskan, och på det sättet blir den lättare.
Man gör samma sak i bilar där man lägger in extra höghållfast stål för att få ner vikt, men samtidigt öka hållfastheten i deformationszoner.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Karin&Tommy kanske tänker på rostfritt (stål), där en P11 kan vara några cm lägre och där vikten också är lägre än motsvarande stålflaska dock inte lättare än PA11. Om Alugasflaskan väger 6,3 Kg tom, väger den rostfria 7,5 Kg. Den finns dock inte som fyllstoppflaska, såvitt jag vet, och har endast en genomföring (kran) för både påfyllning och förbrukning, som den vanliga utbyttes flaskan. Den används på kontinenten huvudsakligen för framdrivning (lyfttruckar m.m.) och till kylanläggningar inom livmedelsindustrin. Vet inte om den finns i Sverige, vet just nu heller inget om aktuella priser.
/Julian
Rostfritt.JPG
PS Vad gäller fyllstopparmaturen på den rostfriaflaskan fick jag ett svagt minne av att den visst finns. Men det är så mycket som flashar genom minnet nuförtiden. DS
 
Senast ändrad:

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Beställde en igår från Gasoltuben.se
En P11 light. Tillverkad i stålplåt. Tomvikt 7,4 kg
Samma storlek som en vanlig P 11.
Kan endast fyllas. I nuläget alltså inte bytas.
1295 kr för en fylld flaska fritt hemlevererad.
Hoppas det blir bra. Annars 30 dagars returrätt.
Köpte en först för att testa. Funkar det bra blir det en till.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Den tyska tankflaskan från Alugas har en demonterbar krage som borde göra den lägre än den avbildade flaskan i rostfritt vars krage inte ser ut att kunna demonteras. Men då talar vi om tankflaskor och det var kanske inte vad frågeställaren var ute efter.
 
Toppen