1. Det har skett ett felaktigt utskick!

    Av misstag har det gått ut ett mail som påminner om medlemsavgiften. Ni kan helt bortse från detta mail! Och ni behöver inte göra något, vad än mailet säger.
    Vi felsöker orsaken just nu och ber om ursäkt för olägenheter.

    Stäng meddelande

Gasolblandning

Tråd startad i 'Gasolförsörjning' av Olof G, 18 Maj 2017.

  1. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    593
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Tankar man LPG söderut får man ofta en blandning 50% butan/propan vad har den för köldtålighet? Andra ev. nackdelar.
     
  2. Boo

    Boo HBK Medlem

    Inlägg:
    924
    Kommun:
    Halmstad
    HBK-Nr:
    1025
    Sv: Gasolblandning

    Butan har högre energivärde än propan men nackdelen att inte förgasas när temperaturen går ner mot 0°C. På sommaren naturligtvis inget problem, butanen och propanen fungerar för spis och kyl. Och skulle du få kvar gas till vinterresan kommer restpropanen att utnyttjas och butanen bli kvar (om temperaturen går mot minussidan). Eftersom du skriver "tankar söderöver" misstänker jag du har en "fast" tank (t ex Alu-gas). Tankar man då på mackar söderöver (t ex Tyskland) framåt hösten/vintern så skall det vara propan man får på macken.
     
  3. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    593
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12581
    Tack,fyllde min Alugas i södra Tyskland enl. macken så var blandningen 40/60 resp 60/40 sommar/vinter,man bör alltså tömma sin tank så mycket som möjligt innan man tankar Sverige igen.
    Jag trodde att gasen blandade sig och inte delade sig som du skriver.
     
  4. Knut

    Knut HBK Webb

    Inlägg:
    15,210
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Sv: Gasolblandning

    Delingen oppstår først ved lave temperaturer, det blir da en destillering - just som når en varmer sprit og alkoholen forsvinner ved 70 før vatnet ångar ved 100.
     
    Lasse-125 gillar detta.
  5. CarthagoAnders

    CarthagoAnders HBK Medlem

    Inlägg:
    789
    Kommun:
    Karlshamn
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    377
    Sv: Gasolblandning

    precis som Knut skriver delar sig inte propan och butan inom de temperaturområden vi använder produkterna
    i vätskefas förblir dom blandade såväl som i gasfas enligt bifogade tabeller

    Motorgas/LPG levereras till kund i fem olika kvalitéer, indelade i A,B,C,D och E
    Indelningen baseras på den temperatur då blandningens ångtryck understiger 150kPa

    Grade A har lägsta garanterade användningsområdet till -10 grader Celsius och kan variera mellan 100% propan till en blandning 60/40 propan/butan

    Grade B minus 5 grader, 60/40 till 40/60

    Grade C 0 grader, 40/60 till 30/70

    Grade D plus 10 grader, 30/70 till 10/90

    Grade E plus 20 grader, 10/90 till 0/100

    I de nordiska länderna är det alltid Grade A, i norra Europa Grade A till Grade E beroende på årstid och i södra Europa vanligtvis Grade C till E
    Spanien t ex har Grade C med 35/65 fr o m 1nov till 31mar

    /Anders
     
    Pellan, Heddelin, Lasse-125 och 15 andra gillar detta.
  6. CarthagoAnders

    CarthagoAnders HBK Medlem

    Inlägg:
    789
    Kommun:
    Karlshamn
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    377
    Sv: Gasolblandning

    glömde bifoga ångtrycksdiagrammet för de olika blandningarna

    gasolutrymmena i de flesta husbilar är ju omslutna av oisolerade väggar som gränsar till bilens bodel och är därvid indirekt uppvärmda, vid en utetemp på noll grader har man åtminstone några grader högre temp i gasolutrymmet
    risken för att gasol med inblandning av butan inte skulle fungera i Sverige är minimal av detta skäl är min åsikt
    en Truma regulator behöver ca 2bar ingående tryck för att fungera och det uppnår man ganska snart även vid hög inblandning av butan enl diagrammen
    en gasoltub stående i en husvagns gasolskåp har däremot sämre förutsättningar eftersom den står i ett från husvagnen helt fristående utrymme, kanske är det erfarenheter från husvagnar denna uppfattning om att butan skulle innebära problem vid låga temperaturen härstammar?

    /Anders
     

    Bifogade filer:

    brogu, Bengt Rehngren, Pellan och 6 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.