• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolblandning

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tankar man LPG söderut får man ofta en blandning 50% butan/propan vad har den för köldtålighet? Andra ev. nackdelar.
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Gasolblandning

Butan har högre energivärde än propan men nackdelen att inte förgasas när temperaturen går ner mot 0°C. På sommaren naturligtvis inget problem, butanen och propanen fungerar för spis och kyl. Och skulle du få kvar gas till vinterresan kommer restpropanen att utnyttjas och butanen bli kvar (om temperaturen går mot minussidan). Eftersom du skriver "tankar söderöver" misstänker jag du har en "fast" tank (t ex Alu-gas). Tankar man då på mackar söderöver (t ex Tyskland) framåt hösten/vintern så skall det vara propan man får på macken.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack,fyllde min Alugas i södra Tyskland enl. macken så var blandningen 40/60 resp 60/40 sommar/vinter,man bör alltså tömma sin tank så mycket som möjligt innan man tankar Sverige igen.
Jag trodde att gasen blandade sig och inte delade sig som du skriver.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolblandning

Delingen oppstår først ved lave temperaturer, det blir da en destillering - just som når en varmer sprit og alkoholen forsvinner ved 70 før vatnet ångar ved 100.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasolblandning

precis som Knut skriver delar sig inte propan och butan inom de temperaturområden vi använder produkterna
i vätskefas förblir dom blandade såväl som i gasfas enligt bifogade tabeller

Motorgas/LPG levereras till kund i fem olika kvalitéer, indelade i A,B,C,D och E
Indelningen baseras på den temperatur då blandningens ångtryck understiger 150kPa

Grade A har lägsta garanterade användningsområdet till -10 grader Celsius och kan variera mellan 100% propan till en blandning 60/40 propan/butan

Grade B minus 5 grader, 60/40 till 40/60

Grade C 0 grader, 40/60 till 30/70

Grade D plus 10 grader, 30/70 till 10/90

Grade E plus 20 grader, 10/90 till 0/100

I de nordiska länderna är det alltid Grade A, i norra Europa Grade A till Grade E beroende på årstid och i södra Europa vanligtvis Grade C till E
Spanien t ex har Grade C med 35/65 fr o m 1nov till 31mar

/Anders
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasolblandning

glömde bifoga ångtrycksdiagrammet för de olika blandningarna

gasolutrymmena i de flesta husbilar är ju omslutna av oisolerade väggar som gränsar till bilens bodel och är därvid indirekt uppvärmda, vid en utetemp på noll grader har man åtminstone några grader högre temp i gasolutrymmet
risken för att gasol med inblandning av butan inte skulle fungera i Sverige är minimal av detta skäl är min åsikt
en Truma regulator behöver ca 2bar ingående tryck för att fungera och det uppnår man ganska snart även vid hög inblandning av butan enl diagrammen
en gasoltub stående i en husvagns gasolskåp har däremot sämre förutsättningar eftersom den står i ett från husvagnen helt fristående utrymme, kanske är det erfarenheter från husvagnar denna uppfattning om att butan skulle innebära problem vid låga temperaturen härstammar?

/Anders
 

Bilagor

  • propane-butane-mix-vapor-pressure-diagram-pa.jpg
    propane-butane-mix-vapor-pressure-diagram-pa.jpg
    84,8 KB · Visningar: 254
Toppen