• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol på färja till Gotland

Skogstuna

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Borås
HBK-Nr
1455
Medlemskap
2024
Hej alla:)
Vi skall snart åka över till Gotland med vår plåtis och har kommit på att vi kommer att ställas inför ett problem. Vår gasoltub sitter i ett skåp som man når när man öppnar den stora skjutdörren på sidan. I bestämmelserna står det att gasoltuben skall finnas avstängd och lätt tillgänglig. Detta innebär i vårt fall att vi inte kan låsa husbilen. Det känns ju inte så bra.
Har funderat på att flytta ut tuben och ställa den intill bilen men då finns ju risken att den inte är kvar när vi skall åka av färjan.
Finns det någon som har någon idé för hur vi gör löser detta på ett bra sätt?

Hälsningar Maria och Thomas
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Gasol på färja till Gotland

Hei! Ikke la bilen stå ulåst eller gassflasken utenfor. Kanskje det er en ide å ta kontakt med mannskapet på fergen og forklare problemet. Tilby å låne bort reservenøkkelen. Da blir det opp til dem og vurdere situasjonen. De kan jo ha opplevd noe tilsvarende før. Mvh! alfb
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Gasol på färja till Gotland

Så står det på alla färjors instruktioner. Jag har min gasol i ett skåp innanför bakdörrarna. Det har aldrig varit några problem att ha det låst så länge du har stängt av gasolen.
 
F

Frudden

Guest
Sv: Gasol på färja till Gotland

När jag åkte hem från Gotland från förra veckan så var det så jäääääkla noga! En lastmästare stoppade mig utanför färjan och bad att få stänga av gastuben själv, och han satte gasoletiketten över dörren till gasolskåpet som skulle stå upplåst under överfärden. Och på båten så parkerades jag bakom en plåtis som hade gasoletiketten lindad runt cykelstället... Hans gasolflaskor kunde INGEN komma åt under överfärd eftersom min bil parkerades så att den blockerade hans stora bakdörrar.

Om jag vore du så skulle jag lossa tuberna och ställa dom i passagerarstolen. Vid brand så kan någon slå in sidorutan och lyfta ut tuberna den vägen.

// Fredrik W
 

Skogstuna

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Borås
HBK-Nr
1455
Medlemskap
2024
Sv: Gasol på färja till Gotland

Tack för alla svar. Får se lite hur det utvecklar sig när de kontrollerar, men det med att ställa tuben i sätet borde ju fungera kan man tycka.
// Thomas
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Gasol på färja till Gotland

"I bestämmelserna står det att gasoltuben skall finnas avstängd och lätt tillgänglig."

Undrar hur dom tänker vi ska göra som har fastsatta tankbara flaskor.
Avstängda givetvis, men lätt tillgänglig, nja knappast, behövs ju verktyg för att få dom ur bilen.

Hejs
Claes 105
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Gasol på färja till Gotland

När vi åkte över till Finland, sa personalen att stäng gasen, kläm remsan i bakdörren, det räcker.. förresten behövde vi ström? Lägg den här dekalen i rutan (en elblixt på) så får ni ström ombord! Vi körde ombord och när vi parkerat kom en besättningsman med elkabel direkt! Otrolig service! Finnlines...
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen