Gasol i södra Spanien

Tråd startad i 'Gasolförsörjning' av Tinglan, 11 November 2019.

Taggar:
  1. Tinglan

Tinglan HBK Medlem

Kommun:
    Lidingö
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17542
    Är det någon som vet om det går att köpa en koppling/adapter till gasolen från en spansk flaska här nere i Torrevieja eller någonstans söder om Torrevieja? Det är en Cepsaflaska vi har.

Vi köpte den förra gången vi var här nere då vi desperat - och förgäves - letade efter nånstans att fylla på vår tyska el svenska flaska.

Hoppas!!!

Thomas&marie och aylef gillar detta.
  2. bengtic

bengtic HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11273
    På kinesen finns spanska regulatorer vill man använda den svenska regulatorn får man köpa en kran som passar på den spanska flaskan och sen en adapter til svensk regulator. En regulator kostar ca 10 eu så det är en billigare lösning, men ett problem är att den spanska regulatorn har 10mm slang på de jag såg och slangen på den svenska har förmodligen 8mm. Jag fick bekymmer med att få på den och lätt att skada slangen.
    Leta upp en järnhandel så får man hjälp, på kinesen vet dom ingenting, kontrollera också det är rätt tryck på regulatorn det finns 30 och 50 och ska förmodligen vara 30mbar. står på den svenska regulatorn.

Tinglan gillar detta.
  3. CarnivalDK

CarnivalDK HBK Medlem

Kommun:
    Hässleholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28366
    Forstår jeg det ret bengtic, at dette sæt er at anbefale når man kører sydpå med svenske flasker ( evt. købe spanske når man er fremme )
    ADAPTERSET EUROPA

4. Wizard

Wizard HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5342
    För att kunna använda den spanska adapter (inte regulatorn, adaptern har ratt regulatorn har en spak på toppen) måste du ha ytterligare en adapter Tysk -> Svensk.. Finns här hos husbilshandlare men inte i Spanien.
    Skippa adaptersetet, bortkastade pengar och funkar inte.

Tinglan och CarnivalDK gillar detta.
  5. bengtic

bengtic HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11273
    Det verkar lite overkill att lägga ut 1000kr för att få en massa adaptrar man aldrig kommer att använda.
    Gasolfyllarna har en spansk regulator med slang som de säljer för 200kr+ . I spanien är den billigare men gasolfyllarnas såg bättre ut knappen ovanpå fanns inte utan det var en kran på sidan av regulatorn som adaptersetet och en bit slang av rätt dimension med.
    10mm. Det verkar finnas en tredje variant med bara kran som jag tror wizard tänker på.
    Annars lär det inte fungera för man kan inte koppla två regulatorer efter varandra.
    Jag kopplade ju bara om slangen till den spanska från den svenska 10eu för regulatorn och sen fungerade det.
    Nur har jag en svensk nyfylld flaska som reserv och när den spanska tar slut vill jag inte gå ut mitt i natten nära noll grader och flytta slangen till den svenska så jag köpte en T-koppling så att bägge flaskorna är inkopplade efter regulatorn.
    Tar den spanska slut stänger jag av den och öppnar kranen på den svenska startar värmaren och går och lägger mej.
    Finns ju en automatisk ventil som sköter det men då vet man ju inte vilken flaska som är slut eller troligast bägge två och då har man problem. Kallt på nätterna vintertid.
    Repsols flaskor är orange cepsas silverfärgade som det verkar. likadana kopplingar
    och såklart ska man ha propangas annars slocknar värmaren på natten när det blir kallt.

CarnivalDK gillar detta.
  6. Gork

Gork HBK Medlem

Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    25396
    Jeg har Norsk (Spansk) adapter siden det er det vi bruker i Norge.. Har montert en Truma Monocontrol CS..
    Bruker en selvfylle flaske med tysk kobling, og en spansk flaske når jeg er i Spania.. I Norge bruker jeg en Norsk flaske..
    Det finnes adapter til både Tysk og Svensk flaske slik at de begge får Norsk kobling..

Regulator, gasslange

7. Wizard

Wizard HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5342
    Man ser på manöverpanelen när den valda flaskan är tom. (Om rätt inkopplad) Lyser rött med en flasksymbol. Vilken flaska som skall tömmas först väljer man på Duokontrollen.

8. bengtic

bengtic HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11273
    Inte alla bilar som har manöverpanel med mätare, den duokontrollern man ville sälja till mej var automatisk vilket gör att den skiftar automatiskt när den ena flaskan är tom. Så har man inte elektroniken så kan man bli lurad har sett det på forum i HBK.

9. Wizard

Wizard HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5342
    Det är ju det som är finessen med Duokontrol, den skiftar flaska automatiskt så man slipper ge sig ut mitt i natten i regn, snö och kyla.
    Om man installerar display som visar när gasen tagit slut i flaskan är upp till var och en. Förutsättningen finns.

GöranH, J Peter, Golfbil och 1 annan gillar detta.
  10. bengtic

bengtic HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11273
    Är väl knappast gratis med all utrustning för att någon gång ibland gå upp och växla, det brukade Jojje göra. Värre när man inget har att växla till för att man inte har displayer som visar läget.

WillerWalle gillar detta.
  11. Stonevalley

Stonevalley HBK Medlem

Kommun:
    Bollebygd
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12692
    Ladda ner appen camper pro leta upp en husbilsfirma så får du byta slangen från regulatorn till adaptern till Spanska flaskan är min lösning.

12. Agge&Micke

Agge&Micke HBK Facebookadmin

Kommun:
    Upplands-Bro
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11636
    IMG_20191119_093726.jpg
    Den här Spanska regulatorn funkar efter en duocontroll i alla fall i våran bil det ska vara den med röd på av alltså regulator efter regulator.
    /Micke

13. Holsten

Holsten HBK Medlem

Kommun:
    Lidingö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26170
    Jag har en regulator med svart vred och senaste DuoControl. Inte märkt några problem med det. Köpte av en husbilsfirma i Calpe. Alla deras husbilar hade den modellen med DuoControl. Visade mig ett par.
    DSC_3873.JPG

J.Bergsten och Los Suecos gillar detta.
  14. Micke50

Micke50 HBK Medlem

Kommun:
    Sigtuna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28253
    Vill bara veta var man kan fylla på en svensk P11, Ingenting annat

Eva & Hasse 9 gillar detta.
  15. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Vannsätter - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3853
    Här i Águilas fyllde vi en svensk P11 förra våren.

Inicio

TommyD

Växjö Peter, Micke50 och Eva & Hasse 9 gillar detta.
  16. Micke50

Micke50 HBK Medlem

Kommun:
    Sigtuna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28253
    Kul att höra av Er, fortfarande kvar i Peniche? Träffade ett par i Vrs antonia som träffat Er. Bettan o Greger brc999.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.