• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol för kontinentresa

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Har läst ögonen trötta om gasol/LPG/butan/propan/GPL/Biogas etc. Alla säger att två fulla flaskor gott och väl räcker för en månad i Sydeuropa under sommarhalvåret. Har också kollat ALUGAS flaskor som måste ha fast installation men som sedan kan fyllas upp på ett närmast oändligt antal ställen på kontinenten. En sådan flaska kostar 5500 SEK exkl montering och om man inte vill montera själv ytterligare 1500 SEK. Då resonerar jag så här och undrar om jag missat något: En ny gasolflaska PC10 kostar 1100 SEK, en adapter för att kunna fylla, på ställen där man har våg, 200 SEK. Då har jag tre flaskor, en surrad i garaget, som alla är fyllda i Malmö innan bron. Påstår att detta blir mycket billigare än en fast installation och fullständigt tillräcklig för en månad där nere eller...? Har jag missat något? :msn_question:
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Gasol för kontinentresa

ja det har du.Den tredje flaskan i garaget är olaglig.Gasolen skall förvaras i ventilerat utrymme.Gasolen är en tung gas därför skall ventilationen vara i golvutrymme.Förmodar att ditt garage inte är ventilerat där.Skulle det mot förmodat vara det så skall utrymmet skyltas med varningsskylt:Gasbehållare bringas i ...... o.s.v.
 

rsaanro

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6706
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Tycker nog att du missat en hel del. Varför släpa omkring på 3st gasolflaskor? Dessutom undrar jag om det är tillrådligt att ha en gasolflaska i bagaget med tanke på dränering. Om du åker till Folke i Falkenberg får du en fast installerad P11:a (inkl montering) för halva priset.
I stället för att lägga pengar på en extra tub kan du fylla gasol för pengarna. Och varför fylla tuberna i Sverige innan avresa när det är mindre än halva priset för gasol i Tyskland.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

ja det har du.Den tredje flaskan i garaget är olaglig.Gasolen skall förvaras i ventilerat utrymme.Gasolen är en tung gas därför skall ventilationen vara i golvutrymme.Förmodar att ditt garage inte är ventilerat där.Skulle det mot förmodat vara det så skall utrymmet skyltas med varningsskylt:Gasbehållare bringas i ...... o.s.v.

Hej. Jag skulle aldrig våga ha en composite flaska i garaget eftersom jag haft 2 st sådana läckt. Däremot kan jag ha en tom spansk flaska i garaget utan betänkligheter med till Spanien.

Hälsningar Sanddammaren
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Är du säker på att dränerat utrymme även krävs för ej inkopplade flaskor? Vad gäller varningsskylt har vi ingen för de två standardflaskorna, så vad är det som gäller här för att vara laglig?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Du kan aldrig räkna hem "fyllbara fasta" flaskor på en resa... Du måste se det hela i ett längre perspektiv och då ta med alla faktorer! Ett exempel är att det oftast är billigare att fylla fasta flaskor än att byta eller fylla "vanliga" flaskor, även i Sverige.

Sen vad som är lagligt eller ej kanske inte är det viktigaste utan vad som är lämpligt och minst farligt... Men det är min syn. Vi har "fasta fyllbara" flaskor som nu sitter i vår tredje bil, enkelt att flytta vid byte tex... Har kört flera vintrar i Sverige och klarat oss på de fyllningsställen som finns. Söderöver finns det massor av ställen. Sen bekvämligheten att fylla när det passar, oavsett om det är en halvfull eller tom flaska... Oslagbart tycker jag!
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Hur mycket gasol det går åt beror förstås på om du oftast är elansluten eller ej. Det finns tre saker i husbilen som drar gasol på sommaren, kylskåpet, spisen och varmvattenberedaren. Om du oftast är elansluten är det ju bara spisen som tar gasol och då räcker gasolen länge. Om du aldrig är elansluten kan du räkna med att kylskåpet tar 3 hg per dygn om det är 30-35 grader ute. Då går det ju en flaska bara till kylskåpet under en månad.
För spisen så tar varje brännare ca 2 hg/tim vid full effekt. Lagar du mycket mat, kokar kaffe och tevatten etc så går det nog ett par hekto varje dag.
Duschar du i husbilen och värmer vattnet med gasol så går det ca 1hg om du värmer 20 l vatten 40 grader.

För att du skall känna dig trygg med dina 2 gasolflaskor behöver du nog stå en del på el under resan och i övrigt hushålla med gasolen. Om du oftast står på el så kommer du inte att ha några problem att få gasolen att räcka till.

/CG
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Hej. Jag skulle aldrig våga ha en composite flaska i garaget eftersom jag haft 2 st sådana läckt. Däremot kan jag ha en tom spansk flaska i garaget utan betänkligheter med till Spanien.

Hälsningar Sanddammaren

Samma sak har hänt mig med kompositflaskor dom har lätt för att läcka.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Jeg har prøvet at være ved at løbe tør for gas på en Italiensrejse. Og derfor har jeg valgt at monteret faste flasker, der kan fyldes.

Jeg startede jo aldrig ud på en tur med 2 fyldte flasker. Der er jo altid brugt lidt af den ene. Den eneste måde du man være sikker på at have 2 fulde flasker, er ved at have 3 flasker at skifte imellem.

Når du tager hjemmefra på en lang tur, så kan du lade den halvtomme flaske blive hjemme og kun medbringe de 2 fulde flasker. Og så kan bruge den halvtomme på korte ture, når du er hjemme igen. Men også dette kan være svært.

Jeg ville aldrig køre med en gasflaske i garagen, uanset hvor godt den er spændt fast. Det kræver udluftning som ikke er i garagen.

Jeg har valgt at bruge de penge, det koster på at montere faste flasker, fordi jeg så ikke behøver at gå og tænke på om gassen rækker til jeg kommer hjem. Jeg kan jo bare fylde, når jeg kommer forbi en LPG tank.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

Ja, du har missat något, bekvämligheten, kostnaden och utrymmet.
Se tidigare i tråden, LPG flaska med installation till halva priset av det du skrev. Då slipper du ha en flaska i garaget och du tankar mycket billigare än i Sverige. Du slipper slattar och kan fylla upp på samma sätt som när du tankar diesel. Dessutom behöver du inte plocka ur flaskan, hälsar Björn
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

På länken ser jag mängder med, Vaddå? Ställen där man kan tanka gas men för svenska flaskor eller vad? Jag vill veta var jag kan fylla svenska flaskor och vad som krävs för detta. Får massor med svar som inte hjälper mig ett dugg
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gasol för kontinentresa

"Då har jag tre flaskor, en surrad i garaget, som alla är fyllda i Malmö innan bron. Påstår att detta blir mycket billigare än en fast installation och fullständigt tillräcklig för en månad där nere eller...? Har jag missat något"

Du har naturligtvis rätt. För en månad klarar du dig säkert bra med tre flaskor fyllda i Sverige. Att vi sedan ser helt olika på detta är en helt annan sak, hälsar Björn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasol för kontinentresa

Du kunne jo overveje denne type gasflaske i stedet for en eller begge dine vanlige flasker. Den kan fyldes overalt, hvis du har adapter til de forskellige lande. Den lukker automatisk når den r fyld til 80%

Kan købes mange steder, både i Danmark og Tyskland og sikkert også i Sverige:

Safefill | Safe and easy to refill LPG Gas Cylinders
Hmmm, ser ut som flasken kun har en felles kopling for fylling og forbruk. Dette hindrer bruk av fast ekstern påfylling, skulle tro at en på mange steder blir nektet fylling av slike flasker.
 
Toppen