• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol för Europaresan

F

F.d. 54671

Guest
Vi ska om några veckor resa med vår ombyggda LT31 mot Spanien och Portugal för några månader med surf och klättring, med eventuellt efterföljande tur till alperna för skidåkning. Vi har läst runt här på husbilsklubben för att försöka hitta lösningar för hur vi ska göra med gas men känner oss fortsatt rätt vilsna i vad bästa alternativet är för att lösa gasförsörjningen!


Vi har plats för två PA11. Alternativen verkar vara att lämna en flaska hemma, köpa en LPG-flaska och montera denna. Dock verkar dessa kosta en del vad vi förstår, inte alltid vara säkert att man får fylla då vi i så fall inte kommer ha något tankningshål på utsidan av bilen, samt bor vi och vistas mestadels norr om polcirkeln och vad vi förstår finns det inte så många tankningsstationer här. Så investeringen i en sådan flaska kanske inte kommer att vara värt det annat än för denna resa?

Ni som har installerat LPG, hur har ni gjort, ex har ni monterat själva eller överlämnat detta till firma, samt vad har det kostat er?



Annars verkar ett annat alternativ vara att köpa en tysk flaska och adapter för fyllning. Någon som har erfarenhet kring detta?


Vi kommer att resa genom Spanien, Portugal, eventuellt även en sväng till Frankrike, Italien och Schweiz. Gas används för kylskåp, matlagning och värme. Vi siktar på att vara iväg ca 6 månader.



Vet att det finns massa trådar om detta och vi har försökt att sondera genom dessa, men känner oss fortfarande rätt villrådiga!



Vore hjärtligt tacksamma för inputs och tips!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Tja! I Spanien och Frankrike är nog bra med LPG. Svårt att fylla/byta annat en lokala flaskor. Jag hade bara en LPG i första bilen och öppnade bakdörren och tankade direkt i den. Jag har hört att vissa mackar inte gillar det, men jag har inte råkat ut för det.

Du monterar den som en vanlig P11 men du sätter ett mutterförband så att den formellt är fast. Tar 10 15 min för den händige.
 
R

RobbeS

Guest
Det finns adaptrar att köpa som passar i spanska och portugisiska flaskor. Så mitt tips är att lämna en P11 hemma och köpa en flaska lokalt i Spanien/Portugal. Smidigt om ni står på en camping en längre tid då man ofta kan byta flaska där.
Sök på adapterset europa så får ni adaptrar för i princip hela Europa, kostar kring en tusenlapp.
Går också att enbart köpa adaptrar för Spanien och Portugal för några hundralappar.
LPG är bra men inte om man bor så långt norrut som vi gör. Jag har 13 mil till närmaste tankstation.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Problemet är inte att fixa flaskor å adaptrar utan att hitta ställen som fyller.Att byta flaskor går betydligt lättare.
Det lättaste är att man skaffar LPG med yttre påfyllning å då kan fylla på de flesta bensinstationer över allt.
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Vi har kört fem vintrar i Spanien/Portugal med en LPG-flaska, som fungerat väldigt bra. Ingen har någonsin klagat på att vi inte har utvändig fyllning.

De bilar vi träffat på med bara svenska eller tyska flaskor har haft stora besvär med att fylla dem i sydeuropa. Men det finns ett par ställen i södra Portugal och Spanien som fyller svenska flaskor enligt inlägg i det här forumet.

För dig från norr om Polcirkeln är det nog smartast att skaffa en spansk flaska med tillbehör, som kan bytas också i Portugal. Sök info om det i det här forumet. Men då blir din tid i Frankrike, Italien och Schweiz begränsad, eftersom det torde vara svårt att byta flaskor där.
 
Toppen