• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasdetektor vid golv funkar ej

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Har en CBE Gasdetektor som sitter nere vid golvet när man trycker på testknappen händer inget.
Vad kan det vara för fel då har förresten totalt 2 st ingen funkar när man trycker på testknappen
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
På min CBE Gas Detector (se bifogade fil) finns inte någon testknapp, utan det är "gas-test" som gäller.

Pålle
 

Bilagor

  • CBE Gas Detector.pdf
    642,1 KB · Visningar: 61

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Har nyss provat med gaständare men det funkar ej.
Det ser ut som om det skall lysa en liten lampa ovanför testknappen men inget händer. Kan nog vara så att det inte kommer någon ström dit
Finns det något sett att hitta vart strömmen kommer ifrån.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, du har två skriver du. Är båda samma eller är den ena för kolmonoxid och sitter högre upp kanske.
I vilket fall som helst har de begränsad livslängd och särskilt om de alltid är på, även gasolvarnaren men den brukar leva längre än kolmonoxidvarnaren, om nu den ena är en sådan.

Men de brukar inte bara lägga av utan att varna med blinkningar, lysdiod eller o..ljud för man måste ju få veta att de dött av ålder för säkerheten. Men att båda dör samtidigt är långsökt, jag ville bara tala om att de inte är en evighetsprodukt.

Men jag har läst instruktionerna och det verkar bara finnas en on/off knapp på dem ??? Ingen testknapp.
När man har tryckt på on så tar det uppåt flera minuter innan avkänningen är uppvärmd och varnaren fungerar. När den är klar för avkänning så skall lysdioden blinka gult varannan sekund.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ok. Kan tyvärr inte hitta den varianten på internet av någon anledning. Bara två olika utförande på själva dosan. men ingen testknapp på någon av dem, bara on/off knapp, och därmed ingen instruktion till din. Verkar vara lika om det är gasol/narkos eller kolmonoxid den känner av.

Kan det vara så att de måste startas från bilens display för att få ström för det är ju inte troligt att båda har gått sönder samtidigt. Det borde väl i så fall stå med i instruktionen till displayen.
Du borde ju i vilket fall som helst ha någon indikering från dioden (troligen blinkningar) att de är påslagna innan test.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen