• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasad och rånad ?

F

F.d. 53267

Guest
Följande finns att läsa i senaste numret av Svenska Magasinet
som ges ut på Costa del Sol.
Tycker det finns en del underliga påståenden där eller
vad tycker ni medlemmar.
Acetylengas t.ex. påstås vara vanligt. Det har jag då inte hört
talas om i alla fall.
Jag vet att detta har dryftas många gånger här i Forumet
men vill ändå ta upp detta och få lite synpunkter från
någon som är väl insatt i ämnet.
Svenska Magasinet - Soft Alarm svarar på frågor
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Gasad och rånad ?

Den här tråden kan ju fortleva i all oändlighet. Det spelar ju ingen roll hur många inlägg från exempelvis narkosutbildad sjukhuspersonal som dementerar gasningar så kommer det nya inlägg där man uppenbarligen inte läst tråden från början & således inte är medveten om vad som redan skrivits & diskuterats.

Bennie

Nu vet jag inte hur andra tänker men jag lämnar dörren öppen för att det kan ha hänt eller eventuellt händer.
Inte tänker jag låta en "sanning" som vissa anser har vaskats fram här, i ett husbilsforum, bestämma åt mig.;)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Gasad och rånad ?

Nu vet jag inte hur andra tänker men jag lämnar dörren öppen för att det kan ha hänt eller eventuellt händer.
Inte tänker jag låta en "sanning" som vissa anser har vaskats fram här, i ett husbilsforum, bestämma åt mig.;)

Det är klart att valet är fritt & att man väljer som som man själv finner bäst. Men det är lite konstigt att du citerar mej & använder orden "en "sanning" som vissa anser har vaskats fram här. Det är ju inte jag som skrivit alla inläggen i tråden. Det visar bara att du inte har läst alla inläggen & framför allt inte de som är skrivna av personer utbildade i anestesi. Anestesipersonal får man nog anse vara väldigt kunniga & insatta i vad dom gör, i annat fall skulle patienterna dö som flugor på landets operationsbord;)

Bennie
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Gasad och rånad ?

Inget sådant fall finns, mig veterligen, rapporterat i europeiska eller nordamerikanska media.

Jag har ingen aning om hur många nyhetsbyråer du har varit i kontakt med för att komma fram till ditt påstående. Det finns hundratals nyhetsbyråer och att gå igenom deras ev. rapporter x-antal år tillbaka borde ta lång tid även för en undersökande journalist. För säkerhets skull borde du titta även på andra områden som Ryssland m.fl.
Åke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Gasad och rånad ?

Förlåt Bennie, jag menade inte dig eller ditt inlägg specifikt.

Det jag reflekterade över var att det verkar vara många som bestämt sig i frågan enbart baserat på vad som skivits och diskuterats i ett forum för husbilsåkare. Det är ju givetvis ok att ha sin åsikt eller tro men det behöver ju kanske inte användas som fakta för att fördumma dem som tror annat. Jag tycker mig se lite sånt i diskussionen.
:)
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Gasad och rånad ?

Jag har följt den här diskussionen i tidningarna,och klubben så länge den har funnits det gjorde att vi köpte larm,men efter en när vi insåg att både polisen och andra troligen bara var bedrägerier,eftersom jag aldrig åker utomlands tog jag ned larmen och ligger de i min skrivbordslåda,där kommer de att stanna,lurad en gång aldrig mera.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasad och rånad ?

Jag har ingen aning om hur många nyhetsbyråer du har varit i kontakt med ...

Det har inte jag heller - så många är det (förutom andra källor) som jag följt beträffande husvagns- och husbilsrelaterat material, under snart 40 års tid.

Även om husbilsturister blivit "ihjälgasade" i t.ex. Ryssland, så borde en sådan händelse ha gett eko i media i åtminstone de turisternas hemland.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasad och rånad ?

:spinny::twitcy::twitcy:

Förlåt, men det var en rolig kommentar som jag skrattade gott år. Därmed förlänger jag antagligen livet och ökar därmed risken att råka ut för ett gasanfall.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Gasad och rånad ?

Hur rimligt är det att några brottslingar har utvecklat en gas som slår ut tillfälligt alla som vistas i husbilen och har endast lättare huvudvärk dagen efter?
Några vill gärna tro på det, men inte jag och knappast militären i USA och i Ryssland. De har ju försökt skapa en sådan gas med sina gigantiska resurser under alla tider. Är det någon som minns gisslandramat i Moskova där 200 personer dog av 900 hundra. Skulle tro att de använde den bästa möjliga gasen som finns. Så om någon Korsikan har lyckats utveckla en sådan gas, skulle han bli miljonär direkt, inte genom framgångsrika rån, utan att sälja gasreceptet till militären.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Gasad och rånad ?

Det kanske är en viss skillnad på en gas som skall slå ut vakna tränade, beväpnade människor snabbt som det handlade om i Ryssland på teatern gentemot en gas som skall göra att människor fortsätter att sova en halvtimme till.
Åke
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Gasad och rånad ?

Jisses, att det ska behövas bevis att inte gas används, att ni inte slutar med dessa dumheter och envisas om att gas används, när ska ni bli vuxna och plocka fram bevisen att någon blivit gasad eller fått men för livet eller avlidit det räcker inte med huvudvärk och dåsighet det får man av öl vin och annan alkohol i tillräckliga mängder.

Det är så jäkla löjligt att ni orkar hålla på med detta.

DET RÄCKER NU, GE UPP DENNA TRÅD, välkommen tbx när ni har bevisen.

Köp gasvarnare om ni känner för det och sluta älta i detta. Själv köper jag en låda öl och vin och bara myser i husbilen med min älskade fru och hund.

/Pelle
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Gasad och rånad ?

Jisses, att det ska behövas bevis att inte gas används, att ni inte slutar med dessa dumheter och envisas om att gas används, när ska ni bli vuxna och plocka fram bevisen att någon blivit gasad eller fått men för livet eller avlidit det räcker inte med huvudvärk och dåsighet det får man av öl vin och annan alkohol i tillräckliga mängder.

Det är så jäkla löjligt att ni orkar hålla på med detta.

DET RÄCKER NU, GE UPP DENNA TRÅD, välkommen tbx när ni har bevisen.

Köp gasvarnare om ni känner för det och sluta älta i detta. Själv köper jag en låda öl och vin och bara myser i husbilen med min älskade fru och hund.

/Pelle


Förutom alkohol så kan dålig ventilation ställa till det också, koldioxidhalten stiger snabbare än man tror i ett litet och dåligt ventilerat utrymme där man vistas, en del kanske tänder levande ljus, eller startar spisen som ska ha sin beskärda del av syret, vore inte helt fel att mäta O2 och CO2, jag menar att dålig luft ger också värk i kontoret m.m.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Gasad och rånad ?

Jisses, att det ska behövas bevis att inte gas används, att ni inte slutar med dessa dumheter och envisas om att gas används, när ska ni bli vuxna och plocka fram bevisen att någon blivit gasad eller fått men för livet eller avlidit det räcker inte med huvudvärk och dåsighet det får man av öl vin och annan alkohol i tillräckliga mängder.

Det är så jäkla löjligt att ni orkar hålla på med detta.

DET RÄCKER NU, GE UPP DENNA TRÅD, välkommen tbx när ni har bevisen.

Köp gasvarnare om ni känner för det och sluta älta i detta. Själv köper jag en låda öl och vin och bara myser i husbilen med min älskade fru och hund.

/Pelle

Ehh har vi överhuvudtaget läst samma tråd?
Vilka skribenter och vilka inlägg i denna tråd förtjänar denna utomordentligt tråkiga utskällning?
Vad ältas och av vilka?
Har du överhuvudtaget läst inläggen i tråden?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Gasad och rånad ?

Jag fick av någon anledning inget svar på mitt inlägg..:confused:

Det jag reagerade på var din otroligt tråkiga ton och den självpåtagna rätten att agera någon form av domare i en rättegång som inte ens finns. Tyvärr ivrigt påhejad(tackad) av ett antal stenkastare som jag hoppas bara glömde bort att tänka efter.
Det finns ju faktiskt ingen i just denna tråd att spy all denna galla över – Pinsamt men sant
Testa att läsa den igen. Ända fram till ditt sura inlägg var det en trevlig diskussion där nästan alla faktiskt argumenterade för att gasning inte existerar 

Angående frågan:
Jag tror själv inte att gasning förekommer eller har förekommit. Men det är vad jag tror. Jag vet inte och det tror jag inte att du, Pelle, heller gör.

Media har ju ett antal gånger rapporterat om fall där offren påstått sig ha blivit gasade i någon form. T.o.m. polisen har varit inne på samma spår och utrett ett antal ärenden.
Vad sägs t.ex. om följande uttalande från polisgurun i samband med ett fall:
”- Genom blodprovstagning av den drabbade familjen har nu Rättsmedicinalverket konstaterat att rånarna använde hexangas, säger Per-Arne Nilsson, polisinspektör i Göteborg.”

Senare har samme herre sagt att ”sannolikheten är låg” för att gas förekommit och att det ”troligen är en myt”.
Observera att orden sannolikhet och troligen används…

Om nu inte ens polisens samordnare/expert på vägrån är 100% säker på om gas används eller inte hur kan då du, Pelle, vara så säker på saken så att du tar dig rätten att kalla andra för löjliga, barnsliga och dumma för att dom kanske är mer öppna för möjligheten?
Varför inte själv slänga fram bevisen på att gasning aldrig förekommit eller för evigt vara tyst i frågan ;)

Jag tycker det skulle vara trevligare om vi kunde hålla en mer respektfull ton och låta var och en ha sin uppfattning och tro utan att riskera att först bli kallad för det ena eller det andra och sen ombes att knipa käft. Kanske speciellt i frågor där det saknas 100% bevis eller fakta för varken det ena eller det andra.
I frågan om gasningar eller inte är ju t.o.m. polisen osäkra och garderar sig för möjligheten i sina uttalanden.
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Gasad och rånad ?

Jag fick av någon anledning inget svar på mitt inlägg..:confused:

Det jag reagerade på var din otroligt tråkiga ton och den självpåtagna rätten att agera någon form av domare i en rättegång som inte ens finns. Tyvärr ivrigt påhejad(tackad) av ett antal stenkastare som jag hoppas bara glömde bort att tänka efter.
Det finns ju faktiskt ingen i just denna tråd att spy all denna galla över – Pinsamt men sant
Testa att läsa den igen. Ända fram till ditt sura inlägg var det en trevlig diskussion där nästan alla faktiskt argumenterade för att gasning inte existerar 

Angående frågan:
Jag tror själv inte att gasning förekommer eller har förekommit. Men det är vad jag tror. Jag vet inte och det tror jag inte att du, Pelle, heller gör.

Media har ju ett antal gånger rapporterat om fall där offren påstått sig ha blivit gasade i någon form. T.o.m. polisen har varit inne på samma spår och utrett ett antal ärenden.
Vad sägs t.ex. om följande uttalande från polisgurun i samband med ett fall:
”- Genom blodprovstagning av den drabbade familjen har nu Rättsmedicinalverket konstaterat att rånarna använde hexangas, säger Per-Arne Nilsson, polisinspektör i Göteborg.”

Senare har samme herre sagt att ”sannolikheten är låg” för att gas förekommit och att det ”troligen är en myt”.
Observera att orden sannolikhet och troligen används…

Om nu inte ens polisens samordnare/expert på vägrån är 100% säker på om gas används eller inte hur kan då du, Pelle, vara så säker på saken så att du tar dig rätten att kalla andra för löjliga, barnsliga och dumma för att dom kanske är mer öppna för möjligheten?
Varför inte själv slänga fram bevisen på att gasning aldrig förekommit eller för evigt vara tyst i frågan ;)

Jag tycker det skulle vara trevligare om vi kunde hålla en mer respektfull ton och låta var och en ha sin uppfattning och tro utan att riskera att först bli kallad för det ena eller det andra och sen ombes att knipa käft. Kanske speciellt i frågor där det saknas 100% bevis eller fakta för varken det ena eller det andra.
I frågan om gasningar eller inte är ju t.o.m. polisen osäkra och garderar sig för möjligheten i sina uttalanden.

Läs på ordentligt har aldrig kallat någon barnslig eller dum, det ältas hela tiden om gas eller inte gas det tycker jag är löjligt inget annat, den här tråden kommer att hålla på tills den självdör då det blir samma hela tiden.

Sedan skrev du detta:
Varför inte själv slänga fram bevisen på att gasning aldrig förekommit eller för evigt vara tyst i frågan ;)

Säg mig hur skall jag kunna bevisa något som aldrig har hänt?
Eller vet du något som jag inte vet annat än påståenden?

Tycker du ska komma med beviset eller så avslutar vi detta här och nu.

Vänligen
Pelle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Gasad och rånad ?

Läs på ordentligt har aldrig kallat någon barnslig eller dum, det ältas hela tiden om gas eller inte gas det tycker jag är löjligt inget annat, den här tråden kommer att hålla på tills den självdör då det blir samma hela tiden.

Sedan skrev du detta:
Varför inte själv slänga fram bevisen på att gasning aldrig förekommit eller för evigt vara tyst i frågan ;)

Säg mig hur skall jag kunna bevisa något som aldrig har hänt?
Eller vet du något som jag inte vet annat än påståenden?

Tycker du ska komma med beviset eller så avslutar vi detta här och nu.

Vänligen
Pelle


Pelle,
Det handlar egentligen inte om bevisfrågan. Det handlar om respekt för andras åsikter och andras uppfattning i en fråga där ”bevis” verkar saknas.
Jag tycker det är trist att du spyr ur dig tråkigheter som ”sluta med dumheterna, bli vuxna, jäkla löjligt, sluta älta” till andra bara för att du tycker att du vet exakt vad som är rätt och där skall då diskussionen tydligen stanna.

Jag förstår heller inte varför du tjatar om ”bevis” hela tiden. Vilken typ av bevis är det du vill se och på vilket sätt?
Inte ens polisen avfärdar ju gasningar helt och säger att det absolut inte har skett trots att dom tydligen inte hittat riktiga bevis på det.
Man har tydligen hittat spår av gas i en del blodprover samtidigt som polisen säger att ”det är låg sannolikhet att det skett gasning etc”. Man har dock den smarta inställningen att bara för att man inte lyckats bevisa eller motbevisa något så betyder det inte att det inte har förekommit.
Så verkar polisen tänka och det är väl inte dumheter, barnsligt, löjligt osv att tänka på samma sätt?

Jag vet också att du inte kan slänga fram bevis på att gasning absolut inte har förekommit. Det finns självklart inga.

Jag har inga problem med att du har bestämt dig i frågan och vet själv med 100% säkerhet att gasningar aldrig någonsin har förekommit någonstans men det vore trevligt om andra kunde tillåtas ha ett öppet sinne och kanske även en annan uppfattning utan att få en massa skit för det. Polisen får ju ha det.
 
Toppen