• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin 770 LMT-D "Ikoner"

F

F.d. 54202

Guest
Hej,
Jag har ju sett, och läst att det finns en hel del klurigt folk som rör sig i forumet, så varför inte dra nytta av deras/er kunskap.
Jag har laddat ner HBK-ställplatser samt BordAtlas och lite fler POI:s.
Men går det att skapa genvägar med ikoner så att tex. HBK2017 visas som en ikon direkt under "Vart" så att jag slipper gå in via "Egna POI"
Det vore ju fint med en Husbilsklubben ikon,,,,,
Kanske nått att bita i, eller så finns redan lösningen.

För övrigt så funkar 770 utmärkt med sin stora skärm och lite för installerade Camping appar.

//Jocke W
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Garmin 770 LMT-D "Ikoner"

Ja, det vore något att bita i för den lösningen vore toppen!

Hbk som egen ikon direkt under "Vart" vore nice, om det går att lösa? Jag har ingen aning, men om någon vill ge det ett försök så är det bara att be mig om access till grundfilerna till Garmin så det finns något att jobba med.

mvh jocke
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 770 LMT-D "Ikoner"

Hej, tänker köpa senaste Garmin, är 770 LMT-D den senaste? Var bästa pris? Rek. du SD kort med hur många Mb?

Tusen TACK för pdf. stlpl. listorna! :wub:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Garmin 770 LMT-D "Ikoner"

Angående pris på garmins så har jag ingen aning, men minneskort tycker jag att man numera ska satsa på 16Gb.
8Gb har räckt till för mig i flera år men senast jag uppdaterade så noterade jag att gränsen snart kommer att passeras och 8Gb kommer att bli för litet.

mvh jocke
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 770 LMT-D "Ikoner"

Angående pris på garmins så har jag ingen aning, men minneskort tycker jag att man numera ska satsa på 16Gb.
8Gb har räckt till för mig i flera år men senast jag uppdaterade så noterade jag att gränsen snart kommer att passeras och 8Gb kommer att bli för litet.

mvh jocke
Hej varför inte 32 Gb, har det i min Nuvi 3597 sen länge.
Tidigare modeller hade minnesbegränsning.
 
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Garmin 770 LMT-D "Ikoner"

Ursprungsfrågan borde ha hög prio!
Billigaste pris, kolla på prisjakt eller pricerunner!
Jag kör med 32Gb dels för jag hade ett liggandes samt att bättre med lite större än ha en minnes begränsning.
Jag köpte min från Dustin dels för att jag beställde den före den fanns för lev. Och för att priset och Dustin levererar kvalité och trovärdighet.
So far, bara positivt omdöme angående Garmin och deras produkter är lite av en Garmin nörd, kör med Garmin produkter rakt igenom, löpning, cykling, multisport och bil/ husbilsnavigering och tycker att Garmin har levererat både rätt och fel Mest rätt
Jocke W
 
Senast redigerad av en moderator:
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 770 LMT-D "Ikoner"

Vi har købt den nye Garmin 770 lmt-d med wifi, har forsøgt at opdatere
Kortet, men den stopper og melder fejl, prøv senere eller anvend Garmin Express . Det kunne jeg jo gøre, men hele ideen med wifi er jo at man ikke skal have datoren frem.
Er der nogen der har haft samme problem ?
Mvh Marianne
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Garmin 770 LMT-D "Ikoner"

Sitter på jobb så jag har inte min Garmin hos mig så det lär väl bli fel benämningar, men i alla fall.
Jag klickar på "vart". Då kommer en ikonlista upp och då har jag lagt mina egna Pois först, klickar på mina intresseplatser (eller liknande) då kommer alla pois upp som jag lagt in själv. Dessa lägger sig som egna grupper. Klickar jag på KBK 2017 kommer listan upp med de som finns närmast övers och sedan i en lång rad nedåt. Men att söka via ett namn eller i en sökruta klarar mjukvaran inte av.
Min Gps är en Camper.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Garmin 770 LMT-D "Ikoner"

Garmin content toolkit är vad jag tror/gissar kan behövas för att kunna skapa en egen ikon på startsidan i en garmin.
Det kostar 500 Dollar i licens årligen, lite svettigt för en test men det finns som en free trial som gäller i nittio dagar, om någon vill ge sig på det. :)

Jag sitter med en garmin camper som har två filer med tillhörande ikon på startsidan, Mhf och Asci, så tekniken finns, men att se hur det är gjort på tekniska planet är desto svårare.

mvh jocke
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 770 LMT-D "Ikoner"

Ja, KalleiViken, jag har gjort samma som du! Det fungerade med Lidl och Aldi, men inte med HBK. Nu vet jag inte hur få väck dom som inte funkar (HBK och HBK2017)??
 
F

Fd.16159

Guest
Sv: Garmin 770 LMT-D "Ikoner"

Garmin content toolkit är vad jag tror/gissar kan behövas för att kunna skapa en egen ikon på startsidan i en garmin.
Det kostar 500 Dollar i licens årligen, lite svettigt för en test men det finns som en free trial som gäller i nittio dagar, om någon vill ge sig på det. :)

Jag sitter med en garmin camper som har två filer med tillhörande ikon på startsidan, Mhf och Asci, så tekniken finns, men att se hur det är gjort på tekniska planet är desto svårare.

mvh jocke

Genvägarna bl.a. MHF o ASCI är listade i en databas-fil som kan läsas med sqllite läsare. Problemet är att lägga till rader i filen respektive hitta länkarna som ska relateras till.
Vidare har MHF.gpi och ASCI.gpi egna Garmin produktnummer och årtalsangivning som läsas med en hex-editor. Det här är något som egna gpi-filer inte har. Uppfattar att det finns en koppling till kartorna CN EN NTU.
Det här föranleder mig att tro att det behövs en programvara för att koppla alla elementen i databasfilen.
Garmin Content toolkit löser nog inte detta då det är ett relativt gammalt program från 2010 och är avsett för att skapa gpi-filer och ljudfiler. Har för mig att sql och databas kom senare till garmin.

Jag provade att kopiera den del i MHF.gpi som innehåller produktnummer och dylikt med hjälp av en hex-editor och klistrade in det i en egen gpi-fil som jag döpte till MHF.gpi.
Filen fanns som genväg under namnet MHF men hade ett förstoringsglas som ikon. När man klickade på den så öppnade den upp och visade upp närmaste poi på samtliga inlagda gpi-filer.

Har tidigare sökt lösning på det här med garmins databas-filer när det gäller cykelvägar och vandringsleder men den infon verkar inte finnas öppet.

Bosse
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Garmin 770 LMT-D "Ikoner"

Ja, KalleiViken, jag har gjort samma som du! Det fungerade med Lidl och Aldi, men inte med HBK. Nu vet jag inte hur få väck dom som inte funkar (HBK och HBK2017)??

Lite utanför ämnet, men enklaste sättet att ta bort filer man inte vill ha kvar och samtidigt i te tappa kontrollen är att koppla upp gps mot datorn och använda utforskaren för att leta fram filerna ur sina gömmor. De kan ligga i mappen poi, Garmin eller direkt i roten bredvid mappen garmin. mappen poi ligger ibland i mappen garmin och ibland bredvid mappen garmin. Och alla mappar finns oftast både i internminnet och på minneskortet.

Ett annat sätt som jag inte testat själv är att ta bort dem med poiloader, jag tror det är effektivt men kanske inte alltid under kontroll för det är ett ganska vanligt supportproblem, det har hänt fler gånger än en att folk hör av sig till mig när de använt poiloader och lyckats radera alla sina filer.

mvh jocke
 

klas Andersson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024
Sv: Garmin 770 LMT-D "Ikoner"

Hej vi har en 770 LMT med 32 GB SD minnes kort 7 tum skärm den är kanon bra gps och jag har alla ställplatser på kortet. Jag använder den när jag kör buss och när vi är ute med husbilen jag har inte haft någon gps som har varit så bra.jag brukar reseplanera hemma T.ex när vi var till Kroatien den är dyr men det är den värd H/ klas
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Garmin 770 LMT-D "Ikoner"

Som jag är så kan jag inte riktigt släppa sånt som vore bra även om jag inte har en aning om hur det egentligen fungerar.

Sitter och tittar i en camper nu (äntligen, mer om det i en annan tråd) och jag kan se att det finns fler filer som hör ihop och det skulle kunna vara så att det är ledtrådrar om hur det fungerar med egen ikon en nivå tidigare, som vore önskvärt.

Så här ser det ut i mappen POI för två filer som har egen ikon direkt under Vart:

ACSI.gma
ASCI.gpi
ACSI.unl
MHF.gma
MHF.gpi
MHF.unl

Alltså tre filer som hör ihop, jag testade att kopiera över filerna till min garmin, men tyvärr så visas det inte någon ikon under Vart för det, det kanske inte går alls, ikonen kanske saknas på nåt ställe, osv.

men men, nån gång kanske. :)
 
F

Fd.16159

Guest
Sv: Garmin 770 LMT-D "Ikoner"

Filerna som har .gma som filändelse är en verifikationsfil mot .gpi filen med samma namn.
Den andra filen .unl är en upplåsningskodfil för samma .gpi fil. Det är i grunden en ren textfil med 25st tecken. Det går att öppna den med Anteckningar och läsa den.
I gpi-filen finns produktdata som tillsammans med gpsen IDnummer genererar en unik upplåsningskod. Det innebär att gpi-filen fungerar bara i just den gpsen och ingen annan.
gma-filerna har tillkommit för att försvåra skapande av egna upplåsningskoder.

Bosse
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Garmin 770 LMT-D "Ikoner"

Garmin content toolkit är vad jag tror/gissar kan behövas för att kunna skapa en egen ikon på startsidan i en garmin.
Det kostar 500 Dollar i licens årligen, lite svettigt för en test men det finns som en free trial som gäller i nittio dagar, om någon vill ge sig på det. :)

Jag sitter med en garmin camper som har två filer med tillhörande ikon på startsidan, Mhf och Asci, så tekniken finns, men att se hur det är gjort på tekniska planet är desto svårare.

mvh jocke
Det borde egentligen HBK kunna hantera tillsammans med Garmin, ett säljargument för både HBK och Garmin.

Om man har en "Telenor grupp" borde man kanske han en Garmin grupp också, en riktigt bra service skulle det vara.
 
Toppen