• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin 3970- mysteriet

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Jag har fått ärva en Garmin 3970 i vilket förra ägaren tankat ner HBK-ställplatser och Bordatlas.
Men jag kan inte hitta dem någonstans, och han har glömt var.
Under vilken icon skall jag leta.
//Conny
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sandsynligvis sidder der et SD kort i din Garmin Enhed, og der ligger filen som indeholder HBK og Bordatlas.

Hvis du ønsker at få nye filer kan du finde den under "Filer" i den blå liste foroven og så skal du blot erstatte de gamle filer med de nye
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Du kobler din enhed til din PC med det tilhørende kabel.

Så bliver du spurgt om, hvad du ønsker at gøre, eller der åbner en udforsker. I den udforsker kan du finde din enheds hukommelse/lager og SD kortets Lager.

Klik på SD kortet, og så vil du kunne klikke dig videre til de filer du leder efter

Håber at dette hjælper, ellers må vi prøve igen ;)
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Du kobler din enhed til din PC med det tilhørende kabel. Så bliver du spurgt om, hvad du ønsker at gøre, eller der åbner en udforsker. I den udforsker kan du finde din enheds hukommelse/lager og SD kortets Lager. Klik på SD kortet, og så vil du kunne klikke dig videre til de filer du leder efter Håber at dette hjælper, ellers må vi prøve igen ;)
Hej
Dessvärre inte. Jag har redan tänkt att köpa en kabel och inventera SD-kortet för att bland annat försäkra mig om att filerna ligger där som det sägs. Men det är inte min fråga/mitt spörsmål!

Förutsatt att filerna redan ligger på SD-kortet så vill jag veta hur jag kan se vad de innehåller utan att koppla GPS till en PC. Som exempel för att åka till en ställplats vid Bjerregård Fisk Og Røgeri (Gud vad mycket god fisk de har).
//Conny
 

Bjerkenwald

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
25272
Medlemskap
2024
På min Garmin 1490 är det: Vart?, scrolla ner till; Extra, välj Egna intressanta platser, välj sen HBK2017 eller Serviceplatser eller Alla kategorier.
När man är i närheten av en ställplats kommer en varning automatiskt upp på kartan. Trycker jag då på varningen väljer jag att gps'en visar vägen dit.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
[QUOTE="Jack & Eva, post: 958140, member: 32277"]Här kommer svaret som du frågar efter Conny. Tryck på Vart? Därefter på kategorier. Därefter skrollar du ner till Egna inressanta platser. Eller på Engelska POI (Point Off Interest). Där skall HBK:s lista och Bordatlas komma fram!!
Jack43[/QUOTE]

Hej,
Det har jag redan gjort och under "POI" så låg en del privata platser som förre ägaren lag in och jag raderade en efter en.
Nu har jag skaffat en kabel och tittat på minneskortet. Där är ca 6 av 7 GB använt. Den enda mappen/filen av något så när storlek (ca 2 GB) går inte att öppna pga att "Diskavbildningsfilen är skadad".

Jag funderar på att tömma SD-kortet om jag inte kommer åt eller har någon nytta av det som ligger där. Är det OK?
//Conny
 
F

F.d. 14324

Guest
Den enda mappen/filen av något så när storlek (ca 2 GB) går inte att öppna pga att "Diskavbildningsfilen är skadad".

2Gb, då handlar det inte om någon vanlig ställplatsfil utan något mer "större", det kan faktiskt vara en karta eller en annan för funktionen viktig fil, det vore kanske synd att bränna bort den rakt av utan att fundera igenom exakt vad det är för fil, vad heter filen?
Det kan ju vara så att det är en fil som din dator inte kan förhandsläsa och att allt egentligen är i sin ordning med just den filen.

mvh jocke
 
F

Fd.16159

Guest
Diskavbildingsfil på dator brukar har filändelse .img och det är samma filändelse om Garmin använder för sina kartfiler.
Datorn förväntar sig annat innehåll än kartdata då filändelsen .img är associerad till diskavbilding som är en form av säkehetskopiering enkelt uttryckt.
.
T.ex. gmapprom.img eller D2147080.img är (Dsiffror ej exakt) filnamn som Garmin använder.

Senare utgåvor av City Navigator har två kartfiler för Europa då dessa liigger på strax över 2 Gb styck pga minneshantering och även lagringsplats.
Den ena gmapprom.img ligger på interminnet och D2147080.img ligger på SDkortet.

Kan man inte se filändelsen i Utforskaren under flike Visa och markera Filnamnstillägg.

Bosse
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Nu har jag tittat genom SD-kort och GPS genom att växelvis stoppa in och ta ut kortet och ansluta till en PC. Kartorna utanför Sverige ligger på SD-kortet som har 1,3 GB ledigt av 7. En stor filen är D6210040A.img på 2 GB. Resterande filer är mycket små upp till 2 MB, vilket gör att jag undrar om det finns dolda filer (?).
FRÅGOR: Vilken filändelse har Bordatlas respektive HBK-ställplatser?
//Conny
 
F

F.d. 14324

Guest
HBK och bordatlas har filändelsen .gpi
Bordatlas har nog en storlek runt nån-några megabyte, hbk-filen ligger nog på ca 170-180 megabyte, storleken beror lite på hur gammal filen är. Det under förutsättning att det är filen jag byggt och underhåller.

Om du verkligen vill gå till botten med minneskortet och se vad som tar upp platsen så rekommenderade STACT programmet Spacesniffer för många år sedan i den här tråden, det gör att man kan få bättre översikt om vad som händer.

mvh jocke
 
F

Fd.16159

Guest
Bordatlas och HBK har på Garmin filändelse .gpi och ligger i katalogen /POI och kan ligga både på internminnet och SDkortet.
Filen D6210040A.img är högst troligt södra Europa i City Navigator. Du kan ta bort den men blir utan kartdata för den delen.
Till D6210040A.img ska det också finnas .unl filer samt .gma filer som du inte ska ta bort om du vill kunna läsa kartan. Ser man inte dem kan de vara dolda.
Dolda filer kan visas om man i Utforskaren går till fliken Visa och markerar Dolda objekt.
Saknas de och kartan fungerar så är kartan en piratversion.

Fungerar gpsen är det bästa att bara låta allt vara. Har man för lite plats kopiera precis allt även dolda filer till ett större kort.

Bosse
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Både Bordatlas och HBK har formatet .gpi !! Är du på väg söderut (Falkenberg) så kan jag "lägga in" alltsammans åt dig.
De stora filerna kan eventuellt vara köpta kartor från Garmin.com. Och då hamnar (skall) dom på minneskortet.
Jack43
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Nu har jag hittat en del under Extra och Egna intresseplatser som alltså inte är samma som Intress. platse som jag tidigare raderar i.
Det är en salig blandning av rubriker av alla tänkbara och otänkbara slag, men även HBK och Bordatlas (med bara 45 ställplatser) på flera ställen i listan, men inte komplett som det ser ut.
Är de möjligt att radera hela kategorier på något sätt, som exempel "veterinärer" med bara Tyska?
//Conny
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg ville kigge efter de seneste GPI filer her: https://www.husbilsklubben.se/forums/resources/. Du kan også finde dem under "Filer" i den blå linje foroven.

Og så ville jeg downloade de interessante til min PC og derefter flytte dem over på SD kortet. Du kan enten erstatte den gamle fil på kortet eller slette den gamle fil først.

Der er dygtige og gode medlemmer, der holder disse filer vedlige, så du og jeg hele tiden kan have de sidste nye oplysninger i vor Garmin enhed :):applaus:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Nu är jag tillbaka till frågan i mitt förra inlägg (17) eftersom jag antar att en så salig blandning av allt och inget inte borde tankats ner vid samma tillfälle och ligga i samma fil.
Men än så länge har jag inte hittat mer än dessa 10 gpi-filer (sökaren hittade inga som vanligt).
Och problemet är fortfarande att redigera eller radera/slette delar av det som ligger under Extra och Egna intresseplatser, vilket förutsätter att jag hittar filen/filerna.
//Conny
 

Bilagor

  • Översikt.JPG
    Översikt.JPG
    54,3 KB · Visningar: 30
F

Fd.16159

Guest
Filer som innehålle namnet Cyclops är fartkameravarningsfiler.
Dels är de gamla och är troligen bara prova på filer när gps levererades ny.
Bara att radera dem. De finns heller inte att se under Extra Egna intresseplatser

Bosse
 
Toppen