• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gamla ortsnamn?

F

F.d. 5322

Guest
Vet någon om det finns kartor över gamla orts- & gårdsnamn?
Har kikat lite på Lantmäteriets historiska kartor men kan inte hitta det jag söker. Ett exempel kan vara Karpelund i Norra Åsum.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Gamla ortsnamn?

Det är möjligt. Svårt att lokalisera mig på den lilla kartytan.
Har du någon länk till kartan? Förmodar att den ligger på nätet.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Gamla ortsnamn?

Det är möjligt. Svårt att lokalisera mig på den lilla kartytan.
Har du någon länk till kartan? Förmodar att den ligger på nätet.

Mej veterligen ligger den inte på nätet. Hur stor karta behöver du? Ju större desto mindre detaljer. Du kan ange det t ex: Karpalund +- xx km.

Vill du vet fler ortsnamn så har jag alla i ett av mina specialregister. Jag var väldigt flitig släktforskare i 15 år på 90-talet. Detta är vad jag har i gömmorna

Geometriska jordeböcker (1630 - 1650)
Skifteskartor (1750 - 1927)
Läns- och landskapskartor (1745 - 1843)
Sockenkartor
Stadskartor
Vägkartor (1731 - 1742)
Sverigekartan aktuell
Gröna kartan aktuell
Häradsekonomiska kartan 1930-talet
Generalstabskartan 1888
Arkivkartor 1699-1939
Ekonomiska kartan på internet

Som vanligt, klicka på bilden.
 

Bilagor

  • karp.JPG
    karp.JPG
    83 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Gamla ortsnamn?

Hej,
Många av historiska kartor finns att söka på nätet i lantmäteriets eller riksarkivets kartarkiv. För kartor i Skåne går det att gå in på DDSS.nu (demografisk databas södra Sverige) och på startsidan gå in på "länkar" och sedan klicka sig vidare. Vet inte om det går med alla webb-läsare. Jag har haft problem att söka med Firefox, däremot går det utmärkt med Internet Explorer. Eventuellt behöver man ladda ner en "plug-in" som är gratis.
Karin:wink:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Gamla ortsnamn?

Det skulle vara riktigt roligt att se en riksvägskarta ifrån 1700 talet, och se hur folk förflyttade sig på den tiden. Många vägar då var bara skogsstigar men riksvägarna var väl avsedda för häst och vagn?
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Gamla ortsnamn?

Jag hittade en karta över Mörrumsån och en numera, kraftverksdamm, från 1800-talet någon gång. Jag hade väldigt svårt att orientera mig! Vare sig vägar eller något annat stämde med idag, naturligtvis.
Har alltid önskat att få se några foton på denna å, utan dessa erbarmliga dammar. Ån är min uppväxtplats liksom. ;)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Gamla ortsnamn?

Det skulle vara riktigt roligt att se en riksvägskarta ifrån 1700 talet, och se hur folk förflyttade sig på den tiden. Många vägar då var bara skogsstigar men riksvägarna var väl avsedda för häst och vagn?

Två exempel från 1699 och 1868. Foto av arkiverade kartor hos Lantmäteriet.
 

Bilagor

  • kube1699.jpg
    kube1699.jpg
    126,6 KB · Visningar: 7
  • kube1868.jpg
    kube1868.jpg
    66,5 KB · Visningar: 10
Toppen