• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas sommarresa 2019

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 19 onsdag 31 juli del 1

Det blåser lite på morgonen så jag beslutar att inte bada. just nu. Får se om det kan bli i em.
Tänker köra en bit västerut norr om två sjöar. Mellan Gideå och Svedje är det en hoppig grusväg. Borde helst asfalteras. Det är ju ändå många bebodda hus där. Ställde in gps:en på Björna för att sen vika av söderut för att köra till Bredbyn. Men tog fel på i vilket landskap jag skulle till - så det blev nordväst istället, på väg 352 mot Fredrika.

Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 001.JPG
Denna väg var en katastrof under två mil. För de hade lagt på ca 10 cm sten ovanpå den gamla vägen. Det dammade, hoppade och var allmänt besvärligt.
När äntligen vägarbetet var över och jag kom upp på asfalt igen stannade jag på första rastplats för fm :s mellis, the och smörgås.

Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 007.JPG Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 008.JPG

Nu var jag 107 km söder om Vilhelmina. Jag blir mycket besviken på folk som slänger avfall i skogen. För några meter ifrån rastplatsen har någon slängt en svart sopsäck, med bl.a. något kg ris och en plasthink med flaskor. För-----ligt-

Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 011.JPG Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 010.JPG

Höger bild ovan är ett foto hur det såg ut här innan kraftverket gjorde sin fördämning för att samla upp vatten i ett vattenmagasin för att skapa el. En hel by fick evakueras.

En stund efter Fredrika tog jag av på en liten väg mot Oxvattnet, som ligger vid en sjö. Kanske badmöjlighet. Men ack nej. När jag kommer fram till väg 90 svänger jag söderut mot Junsele och Näsåker.
Såg i kartboken att det skall finnas hällristningar där. Så min felkörning på fm gjorde att jag fick uppleva många hällsristningar. Det blev en händelserik em.

Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 014.JPG Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 018.JPG

I Näsåker finns Nämforsen och Hällristningar. De är förmodligen ristade med en bit kvarts, enl guiden.


Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 030.JPG Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 031.JPG

Hällristningarna är gjorda under tiden 4000 till 2000 före vår tidräkning. Det är ett av Sveriges mest omfattande ristningar med bl.a. 711 ristade älgar, några båtar och människor.
Älgarna var viktiga djur, mycket mat, skin till kläder, senor att sy med, ben att gör vapen av mm mm. De tog verkligen hand om hela djuret.

Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 032.JPG Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 035.JPG Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 036.JPG Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 039.JPG

Efter den guidade turen med en arkeolog så gick vi upp till hällristningsmuseet, som låg en bit bort högt uppe på ett berg. En fruktansvärd trappa på ca 118 steg ledde dit.
Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 111.JPG

Väl uppe finns ett fint museum med bilder och äldre verktyg mm mm
Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 075.JPG Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 076.JPG

Första dagarna i augusti är det en aktivitet bredvid museet som heter Urkult.

Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 073.JPG Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 093.JPG Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 095.JPG

Fick bara ladda upp 20 bilder per inlägg. Så jag slutar nu och fortsätter i morgon,
 

Bilagor

  • Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 097.JPG
    Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 097.JPG
    3,5 MB · Visningar: 12

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 19 del 2

För barnen finns det ett speciellt lekområde.
Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 106.JPG Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 107.JPG

Jag går runt en god stund. Själva eventet börjar i morgon. Så idag är det mycket som skall iordningsställas.
Mycket folk har redan kommit. Campingen är nästa fullbelagd.

Går tillbaka till bilen. Äter lite frukt och åker. I slutet av parkeringen ser jag en nedlagd järnvägsstation. Stannar och går ut och fotar. För på ett spår står ett gammalt ånglok. På en bild ser man att rälsen är uppbrutna, vid lagerlokalen.

Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 120.JPG Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 125.JPG Konstvägen,Nämforsen, Hällristningar, Näsåker 122.JPG

Idag blev det ovanligt många mil.
Körde 38,3 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 20 torsdag.

Igår kväll körde jag till en rastplats utefter väg 86. Stannade någon mil före Sundsvall.
I morse fortsatte jag mot Sundsvall men tog av på E 14. Fortsätter till en rastplats för förmiddags - the och smörgås. Därefter tömning av svartvatten.

Kör till strax efter Borgsjö för att ta av till Ånge på väg 83.
Väl framme i Ånge stannar jag vid ICA Supermarket för att fylla på förråden av livsmedel. Framförallt av frukt, som jag numera äter en hel del av.

När jag åker ifrån ICA ser jag snart en skylt om badplats. Svänger in där för att laga lunch. Blev blomkåls- och potatissoppa. Jag är lite "nördig" när det gäller att stanna vid vatten.

Ånge, Sveg 1 aug 001.JPG Ånge, Sveg 1 aug 002.JPG

Det är soligt och varmt idag. Så jag går ner till badet. Ser mycket bra ut. Bryggor omklädningsrum med toa och dusch. Kan nog bli ett bad i em.

Går tillbaka hem för att hämta campingstol och byta om till badbyxor. Tar med mig en bok för att läsa under tiden som jag låter kroppen bli varmare. Efter en timme tar jag mot till mig och hoppar i vattnet. Förmodligen 19 till 20 grader.

Sen em kör jag vidare till Sveg. Kör förbi Svegs Camping och stannar på andra sidan av Ljusnan.
Ånge, Sveg 1 aug 003.JPG Ånge, Sveg 1 aug 004.JPG

En stor HB kör ut när jag kör in på en stor plan yta bredvid Folkets Park. Snart kommer även en ny HB. Den stora HB:n kommer tillbaka efter en stund.
Jag tar en promenad tvärs över vägen till en "natur-rastplats". Mycket vacker natur. Går även över bron in till samhället.
Där finns en enorm trästaty över Härjedalens landskapsdjur, Björnen.

När jag kommer tillbaka talar jag lite med mina grannar. En var ifrån Göteborg och ett par var ifrån Boden.

Körde 24,2 mil idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 20 del 2
På kvällen går jag fram till den stora husbilen för att prata en stund med mannen som kör den. Hade tidigare sett husbilsklubbens märke i bak.

Han har en stor HB byggd i USA. Ser att däcken är större än på andra HB. HB:n har "slide out" på ca 2 x 35 cm till den ordinarie bredden på 2,40 m. Totalvikt 10 ton. Det är verkligen stort golvutrymme tack vare den extra bredden. Han är förvånnad att inte flera bilar har "slide out". Vi "normala" HB:are har ju det trångt om vi skall gå förbi varandra. Han hade ju en "danssalong" mellan pentryt och motstående vägg.

Han tycker att Husbilsklubben skall lägga mer energi på lobbing mot politiker. Vi gick med i "Husbilsupproret" på slutet. Men det finns så många flera frågor som är angelägna för oss. T.ex. lastvikt, skillnad mellan camping och parkering, kommunala tömningsplatser ( i Norge har många bensinstationer det), centrala ställplatser mm mm.

Det blev en trevlig kväll. Tack Jan.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 21 fredag.

Efter att har städat kör jag vidare mot Mora på väg E45. Som bitvis är gropig. Någon mil norr om Orsa har en racinghusbil brunnit. Den stod i norrgående. Taket hade brunnit upp, hela bilen var förstörd. Polis dirigerade trafiken på södergående.

Kör genom Mora. Tät trafik mycket p.g.a. att cykelvasan skall börja i helgen.
Kör fram till parkeringen på Tomteland, som ligger i Gesunda ca tre mil s om Mora. Där skall jag träffa yngste sonen, J, och hans tre barn. För i morgon skall vi tillbringa större delen av dagen där. Det skall bli kul att träffas under några dagar.

Det finns några få p-platser för HB. Tillåten P- tid 9 - 17. Tomteland är öppet mellan 10 & 16.

Så vi får leta reda på en annan plats för natten. Hittar ett bra ställen en bit bort.
Det blev inga foton idag.
Körde 15,6 mil
 

Faraoh50

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Borås
HBK-Nr
27362
Medlemskap
2024
Hej Gösta, när du ska lägga in bilderna i texten ser till att markören är där du vill att bilden ska vara. Tryck sedan på bilden du vill lägger in..
Mvh David.
Jag har sett att några av er lyckas att få in bilder i texten.
Min förhoppning var att jag skulle få in de två översta bilderna när jag skrev om festivalen.
Men de kom i slutet.

Är det någon som kan förklara hur jag skall göra?
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 22 lördag.

Strax efter att de öppnade Tomteland kl 10 var vi där
Tomteland 3 aug 2019 002.JPGTomteland 3 aug 2019 005.JPG

Här är det många skådisar som går runt och pratar med barnen. Det spelas även upp olik sagor i form av små teaterstycken.
Tomteland 3 aug 2019 006.JPG Tomteland 3 aug 2019 009.JPG
Tomteland 3 aug 2019 008.JPGTomteland 3 aug 2019 012.JPGTomteland 3 aug 2019 015.JPGTomteland 3 aug 2019 009.JPG

Vi åker trampbåt och går in i restauranghuset för att äta lunch.
Tomteland 3 aug 2019 018.JPGTomteland 3 aug 2019 023.JPG

Där finns naturligtvis en butik och olika hus.
Tomteland 3 aug 2019 030.JPGTomteland 3 aug 2019 034.JPG

Det spelas teater.
Tomteland 3 aug 2019 042.JPGTomteland 3 aug 2019 065.JPG

Brev ifrån Japan och många andra lände r kommer fram till Tomten.
Tomteland 3 aug 2019 046.JPGTomteland 3 aug 2019 045.JPG

En lång och trevlig dag med barnbarnen och yngste sonen.

Sen följde jag med dem hem till Ramnäs.

Körde 24 mil
 

Bilagor

  • Tomteland 3 aug 2019 035.JPG
    Tomteland 3 aug 2019 035.JPG
    4,3 MB · Visningar: 16
  • Tomteland 3 aug 2019 040.JPG
    Tomteland 3 aug 2019 040.JPG
    5 MB · Visningar: 17
  • Tomteland 3 aug 2019 047.JPG
    Tomteland 3 aug 2019 047.JPG
    3,4 MB · Visningar: 18
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 25 Tisdag 6 / 8

Vid 9.30 - tiden rullar vi iväg med sonens Buick. Enl. Googel maps är körtiden lite drygt fyra timmar. Det kommer naturligtvis att bli några raster - så det kommer att bli sen em innan vi är framme. Å andra sidan så får vi inte checka in före 15.00.
Jag sitter i mitten i baksätet mellan de två minsta barnbarnen, älsta sitter i fram. Min HB står parkerad på tomten.

Resan går bra och vi är framme strax efter 17.
Vi har hyrt en stuga med två rum. Tar en stund att flytta över alla saker, sängkläder mm. Därefter en sen middag.
Vi är alla trötta efter en lång bilresa. Tidigt i säng.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 26

Kl 10.00 öppnar High Chaparral. Vi går in strax efter det.
High Chaparall 002.JPG High Chaparall 004.JPG
Det var mulet och risk för regn. Så paraply och jacka / tjocktröja medtogs.
High Chaparall 009.JPG High Chaparall 011.JPG
Vid Sheriffkontoret fanns det info material.
Vi promenerar runt på området. Det finns många byggnader på flera gator och torg.
High Chaparall 015.JPG High Chaparall 019.JPG High Chaparall 024.JPG High Chaparall 031.JPG
Aktiviter för barn fanns det gott om. Bl.a. denna dragfärja ovan. Även flottar i samma storlek.
Vilda Västern med riktiga ånglok och vagnar.
High Chaparall 032.JPG High Chaparall 033.JPG
Grundaren Big Ben. Hade tillbringat många år i USA innan han byggde upp denna anläggning.
High Chaparall 035.JPG

Många teaterföreställningar i Vilda Västernstil fanns på programmet. Bl.a. denna Indiandans med infödda Indianer.
High Chaparall 038.JPG High Chaparall 039.JPG High Chaparall 054.JPG High Chaparall 055.JPG

Indianer är ett naturfolk. Som även har nedanstående text till oss Vita som har för mycket materiellt i tankarna. Utan naturen får vi äta våra egna mynt och sedlar. Säger de.
High Chaparall 064.JPG
Västerns stora djur, Bisonoxar och andra djur fanns det även.
High Chaparall 070.JPG
Sen vandrade vi in i Mexico och träffade Zorro.
High Chaparall 086.JPG High Chaparall 088.JPG High Chaparall 100.JPG

Efter avslutad föreställning fick barnen fäktas med Zorro.

En mycket uppskattad dag för oss alla. Även om jag tyckte att det var mycket skjutande med knallpulver-revolvrar bland barnen hela tiden.
Skönt att komma tillbaka till stugan vid 18- tiden. För lite lugnare tid.
Många bilder blev nog lite väl mörka. Det var mulet nästa hela dagen och en kort regnskur.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 27

Vi gör iordning stugan och checkar ut före kl 11.00.
Sen går vi in på området igen. Fast idag får det endast bli en halv dag, för vi skall även resa hem till Ramnäs.

Vi ser lite teater och barnen får rida på en liten ponny.
High Chaparall 111.JPG High Chaparall 115.JPG High Chaparall 125.JPG High Chaparall 131.JPG

Vi åker även en Ångbåt med ett stort skovelhjul i aktern.
High Chaparall 071.JPG High Chaparall 168.JPG

Ett riktigt Ånglok med personvagnar prövas på. Hårda träsäten.
High Chaparall 137.JPG High Chaparall 138.JPG
Innan kommer stinsen fram och klipper biljetterna. Vid ett uppehåll kommer banditer in i vagnarna för att råna oss.
High Chaparall 147.JPG High Chaparall 150.JPG

Även denna dag blir till belåtenhet.
Efter dagens lunch som vi intog på området, påbörjas resan hem.
Vi kommer hem vid 21 .tiden. En mycket uppskattad resa men även anstängande på flera sätt.
Barnen var mycket nöjda med denna tvådagars-utflyckt.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 28

Jag vaknar i min HB. Tar det lugnt med att skriva här och kolla mail mm mm.

Vid 9 tiden vaknar de yngsta barnbarnen och jag går in i huset. Älsta barnbarnet sover till 10 tiden. Framemot 11. tiden blir det frukost. Snare lunch tycker jag, men barnen är vana med sena frukostar på helgerna.

Vid 12 tiden lämnar jag Ramnäs och startar färden till Täby. Där har jag min postlåda för snigelposten hos en av mina söner. Blir inte där så länge för jag har bestämt att fara vidare till Caravanhallen, i Västerhaninge, för att tala om garantiåtgärder. Sen lång tid tillbaka har jag bokat service till den 1:a oktober. En skruv hade gått av till den nedfällbara sängen ovan förarplatsen. Vägarna i Norrland var så dåliga att hela bilen skakade vansinnigt mycket. Skruven hade gått av.

Åker senar till kontoret / förrådet i Farsta / Stockholm. Där skapar jag en annons om mina fyra dubbdäck som var till min förra HB. Är det någon här som behöver däcken så hör av er.

Nästa stopp blir hos min goda vän i Liljeholmen. Där jag övernattar i hennes lägenhet.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 29

Efter en tidig frukost går vi ner till den förbokade tvättstugan kl 07.00.
Där blir det två maskiner tvätt. Tiden är begränsad till tre timmar. Efter en lätt lunch åker vi tillsammans från Stockholm kl 11.50 för att så småningom komma till hennes fritidshus i norra Uddevalla. Där vi kommer att tillbringa några dagar.

När vi kommer fram till tomten kommer vi nästa inte in.
Det har tydligen de sista fjorton dagarna regnat så vansinnigt mycket så att rosenportalen hade vräkts omkull. Vi var tvungna att krypa in på tomten.
Tyvärr går det inte att räta upp portalen. Så jag börjar att klippa ner rosorna med en sekeratör.

Körde ungefär 46 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 30 söndag

Hela dagen går åt för att klippa ner rosenportalen, mellan regnskurarna.
Jag tömde den överfulla vattenmätaren på morgonen. Det var minst 50 mm. Under dagen kom det ytterligare 19 mm.
Under tiden som det regnar sitter vi ofta i altanrummet och tittar ut över Örekilsälvens vik till Saltkällans badplats.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 31
Förmiddagen ägnas åt att göra det sista på rensningen av rosenportalen.
Efter lunch kör vi till Munkedal för att handla. Då vräker regnet ner igen.
På em tar vi det lugnt inomhus under regnskurarna och plockar lite på tomten för övrigt.

Dag 32 Tisdag

PÅ morgonen känner jag på en gavelvägg på gäststugan om den är fuktig. Vilket jag inte kunde känna. Så Lottie målar och jag håller i stegen. På em förbereder vi en tre-rätters middag. För några grannar är inbjudna.
Det blir en trevlig kväll.

Dag 33

På fm plockar vi krusbär och svarta vinbär. Det kokas sedan till kräm och sylt. När det är klart blir det lunch.
Därefter lastar jag HB:n för avfärd för min del.
Så nu kommer jag att vara ensam ett par veckor. Färden går till Tyresö.
Nu kommer jag att vara i 08- området till början av oktober, då startar jag färden till Estland och vidare söderut till Medelhavet. Det kommer jag att skriva om i min resedagbok: Göstas höst-och vinterresa 2019 - 20.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 34

Vaknar i Tyresö och kör fram till vårdcentralen (vc). För att få en bra parkeringsplats så är det före kl 07 som gäller, senare är det nästintill omöjligt att hitta en p-plats. För vc ligger i ett industriområde med många småföretag.

Nu börjar mina förberedelser för nästa resa, med att jag skall vårda min kropp och hälsa.

Har beställt tid för 55 min fotvård från 09.00. Tyvärr får jag ett sms från hudteraputen vid 8 - tiden att hon har fått influensa och måste avboka mitt besök.

Tar fram lapptoppen och försöker att boka en ny tid. Alla 55och 40 minuterstider är upptagna flera veckor fram. Men en 25 min hittar jag till i dag kl 10.00. Så den bokar jag trots att det inte kommer att bli någon fotmassage.

Nästa punkt på programmet är inskrivning i Artrosskolan kl 11.00. Vid receptionen får jag ett litet kopendium med frågor om min hälsa att besvara. En sjukgymnast ropar upp mitt namn. I hennes rum sitter redan en arbetsterpust. Nu blir det ännu mera frågor att besvara.
Jag går tillbaka till receptionen för att boka ett möte med en dietist. Hon undrar vad jag önskar tala med dietisten om. Svarar att jag vill gå ner i vikt. Då föreslår hon ett gruppsamtal på fem gånger. Jag accepterar.

Kl 11.30 går jag hem och lagar lunch. Under tiden som jag äter börjar det att smattra hårt på taket. Tittar ut och ser att små hagelkorn stutsar på marken.

Därefter kör jag till Tyresö Centrum för att hitta en p-plats. Men nej idag hittar jag ingen lämplig. Kör vidare till ett närbeläget industriområde, där får man parkera i 12 tim. Byter skjorta och går till centrum för att korta in glasögonbågarna och lämna in en sandal till lagning.

Unnar mig en glasstrut med tre kulor. Kl 15 har jag nästa bokade möte. En kompis vill ha sällskap vid ölbordet.
Det blir en trevlig em med några bekanta.

Vi bryter upp vid 18 - tiden. Jag får en lust att köpa två Delize på pizzerian på vägen hem. Personalen som tar emot mig undrar om jag vill ha två portioner. Nej jag vill endast ha två bitar. Det är en barnportion säger han. Jag är som ett barn svarar jag. OK jag får köpa endast två bitar.

Denna pizzeria har jättegoda Delice. Det var många år sedan som jag köpte det senast. Så jag ville gärna äta det ikväll. Under sommaren har jag ätit små portioner på kvällen, ofta endast lite kex och ost. Men att äta en barnbortion pasta hade jag ingen tanke på. Men mycket gott och fullt tillräckligt.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 35

Åker till mitt kombinerade kontor / möbelmagasin, i Farsta. Är där hela dagen och kvällen. Ringer några samtal, surfar runt och kollar på resvägar i baltikum ner till ballkan. Rensar lite papper. Växlar saker mellan HB och kontoret. Alltid en fråga hur mycket av "bra-att-ha-saker" som skall medtagas. Räknar med att vara ifrån Sverige i 5 - 6 månader.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 36 lördag 17:e augusti

HB:n är parkerad på en vanlig gata i ett bostadsområde. Förrådet hyr jag av Familjebostäder på bottenvåningen i ett vanligt hyreshus.
Idag låg jag ovanligt länge, ända till kl 06.00. Vid frukosten kör en polisbil förbi. Vilket jag uppskattar. Tycker att det känns säkrare när polisen är synlig. Efter en kvart kommer ytterligare en polisbil och kör förbi. Efter en halvtimme kommer den tredje. Nu börjar jag att bli fundersam. Varför tre polisbilar inom så kort tidsrymd.

När jag tittar ut genom vindrutan vid 8 - tiden ser jag att två polisbilar har parkerat på uppfarten / vägen in till ett hus ca 150 meter längre fram. Blir fundersam. Ser även tre poliser som går runt. De har även spärrat av ett grönområde framför huset.

Efter en dryg timme försvinner polisbilarna men avspärrningen är kvar. Vid elvatiden tas avspärrningen bort.

Vad som hade hänt vet jag ej.

Som omväxling till all mat som jag lagar i HB:n så hade jag bestämt mig för att promenera ca 20 min till Farsta Centrum för att där inmundiga dagens lunch. Det blev stekt rödspetta med potatis och sås samt grönsaker. Till det drack jag öl. Smakade utmärkt. Satt på uteserveringen och tittade på alla människor som gick förbi på torget.

Gick sen in i ett antal affärer för att kolla in ett ev nytt köp av mobiltelefon. Det finns alldeles för många olika varianter att välja på. Så något köp blev det inte idag. Men jag skall köpa en ny tel innan höstresan startar. Priser fanns upp till 12 000:-- . Fastnade lite för en Samsung (enbokstav) 50. För 3490:- på El-giganten.

Alla säljare sa att Iphone är överreklamerat och lite av ett statusmärke. De är dyra i förhållande till kvalité och möjligheter.

Jag tar gärna emot tips och synpunkter på vad ni tycker att jag skall köpa.
Vad är det för skillnad på olika modeller och märken. Enligt era personliga erfarenheter.

Sen em och kväll tillbringade jag i min HB. Det började att regna vid 23 tiden.

I morgon skall jag ta tunnelbanan in till Stockholms City. Får då är det aktiviteten "Stockholms Bokbord" som är en gång per år på Drottninggatan och Norra Latins skolgård. Det brukar alltid vara en enorm mängd böcker som säljs till ett mycket lågt pris.
 
Toppen