• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas sommarresa 2019

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Fredag del 2

Duschade i det fina, vad jag tror, kommunala badhuset.
Ett stor rum med skötbord, handfat, wc och dusch. Uppvärmt och med varmvatten, där fanns tvål och toapapper.
En miss är att det saknas krokar att hänga upp kläder och handduk på.

En mycket fin service på denna lilla badplats. Just nu är vi två HB här. Inga andra.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 8 lördag

Går ut och fotar efter de vanliga morgongöromålen.
Det är verkligen EBB nu. Viken är smal. Badplatsen ser väldigt långgrund ut.
Badplats 2 km v Oksvoll 20 juli 004.JPG Badplats 2 km v Oksvoll 20 juli 003.JPG
Det har t.o.m. bildats en liten fågelholme ca 30 meter ifrån stranden.

Badplats 2 km v Oksvoll 20 juli 003.JPG Badplats 2 km v Oksvoll 20 juli 006.JPG

Vid 10 - tiden tar jag på mig stövlar, eftersom det är högt gräs, och tar en promenad på en stig utmed viken.
Ser några fåglar som sitter på en eka.

Badplats 2 km v Oksvoll 20 juli 014.JPG
Efter en km tar stigen slut så jag vänder.

Tar fram en termometer och går ner i vattnet. Går ut en bit och håller ner tempen en stund. Det är kyliga 14 grader, där det ändå är ganska grunt. Vad kan det då vara 50 meter längre ut. Nej tack det blir inget badande för mig.

Tar istället fram min bekväma campingstol med fotpall och ett litet bord.

Badplats 2 km v Oksvoll 20 juli 009.JPG Badplats 2 km v Oksvoll 20 juli 012.JPG

Här kommer det att bli så att jag tillbringar min dag med att läsa en bok.

Bryter av läsandet med att laga lunch som intages hemma inne vid dinetten. För att vila lite ifrån solandet, för jag vill ju inte bli bränd.

Efter lunch blir det nya foton. På andra sidan viken högst upp på berget har de installerat torn för kommunikation. På stranden har det kommit några barnfamiljer.

Badplats 2 km v Oksvoll 20 juli 015.JPG Badplats 2 km v Oksvoll 20 juli 017.JPG

Återgår till min läsplats. Det blir mycket läsande idag. Solen skiner och det är ett underbart väder.
På sen eftermiddagen kommer några ungdomar cyklande. De badar och leker.
Badplats 2 km v Oksvoll 20 juli 018.JPG

De spelar även beachvollyboll
Badplats 2 km v Oksvoll 20 juli 020.JPG Badplats 2 km v Oksvoll 20 juli 021.JPG

Vid 18 -tiden går jag till servicehuset för att duscha. Ungdomarna kommer också dit för att byta om. Vi pratar en stund på engelska. De tycker att det är myckert vackert här i Norge. De är från Tyskland och Ungern. De jobbar här i närheten.

Äter en lätt middag, smörstekta championer och en knäckemacka med ost samt en öl. Ser på Rapport på laptoppen. Trump har ringt till Stefan Löven och erbjuder sig att betala borgen för artisten som är häktad. En svenskägd oljetanker har blivit bordad i Hormuzsundet.

Vid 22 - tiden knackar det på dörren. Det är den grekiska kvinnan från den tyskreggade HB:n. Hon har en tel i handen och vill att jag skall tala med en norsk man. Hon säger på tyska att de har problem med HB:n. Det är förmodligen något elektriskt. För fotsteget går ej in, skjutdörren stängs ej och vattenpumpen funkar ej.
Jag säger detta till den norska mannen i tel som skall komma hit och fixa det. Han undrar var vi är. Då står det helt still i huvudet. Måste fråga kvinnan. OK manen kommer om några minuter säger han.

Under väntetiden säger hon att de har försökt att fixa det själva i två timmar. Sen ringde de sin assistansförsäkring i Tyskland (ADSC tror jag ADAC).
Normannen som är anlitad av det tyska assistansbolaget kollar alla säkringar och "ruckar" lite på de. Sen går dörren igen. Mannen tackar för sig och åker.
Mannen sätter sig i förarstolen och försöker att sätta på radion. Men han lyckas ej. Det får bli morgondagens problem. Det är sent nu. Vi snackar en stund innan jag går hem till mig. De tackar så mycket för hjälpen med språket. Men vi som är ute i andra länder måste försöka att hjälpa varandra. Det var ju inget svårt för mig att få norrmannen att förstå min svenska.

Idag startade jag inte motorn. Blir kanske kvar ytterligare ett dygn.
 

Bilagor

  • Badplats 2 km v Oksvoll 20 juli 005.JPG
    Badplats 2 km v Oksvoll 20 juli 005.JPG
    6,6 MB · Visningar: 37

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Fredag del 2

Duschade i det fina, vad jag tror, kommunala badhuset.
Ett stor rum med skötbord, handfat, wc och dusch. Uppvärmt och med varmvatten, där fanns tvål och toapapper.
En miss är att det saknas krokar att hänga upp kläder och handduk på.

En mycket fin service på denna lilla badplats. Just nu är vi två HB här. Inga andra.
Ofta är det dåligt med krokar även i duschar på campingar och ställplatser. Därför har jag alltid ett par krokar med mig av den typen som man hänger över dörrens ovankant.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 9 Söndag del 1.

Tyckte inte att jag hade något att skriva om igår. Men det blev tydligen ett långt inlägg med hjälp av alla foton.

I går kväll började det att blåsa. HB:n rörde sig lite i sidled. Jag står med ena långsidan mot havet.

På morgonen blåste det mycket. Gick ut vid sextiden och fotade havet. Det är högre vatten idag än igår.
Badplats 2 km v Oksvoll 20 juli 001.JPG Badplats 2 km v Oksvoll 20 juli 022.JPG

Inte samma vinkel men en tydlig skillnad. Förmodligen beroende på kraftig vind från havet.

Nu vid 10 tiden är det ebb igen och vindstilla. Men fåglarna får stå i vattnet för holmen är ej synlig.

Solen tittar fram nu. Så jag tar fram min campingstol och bok. Tydligen växlande molnighet. Nu mulet igen.

Ja, Ja det blir nog mera sol snart. Hörs igen senare.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack Stefan för de fina orden.

Känner o känner. Jag har bara träffat en person från denna klubb. Men som du skriver så "blir man ju bekant" med många personer genom alla trådar och speciellt reseberättelser.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 9 del 2

Går ut vid 10.30 för att fota fåglarna som letar efter sin holme. Igår fanns den ju här! Var är den?
Badplatsen söndag 21 juli 001.JPG

Grannarna ser mig och öppnar sin dörr. Så jag går fram och hälsar. Står utan för en stund och pratar. Sen bjuder kvinnan in mig i plåtisen. Sätter mig och pratar i kanske en timme. Om det som hände igår kväll, lastvikter, storlekar på HB mm mm.

Går hem och lagar lunch, kokosmjölksoppa med rotselleri, kokt ris och gröna ärtor bl.a.

Efteråt tar jag en promenad upp i berget på andra sidan vägen.
Badplatsen söndag 21 juli 005.JPG Badplatsen söndag 21 juli 004.JPG

Det hade kommit en Pb1 med husvagn och ställt sig framför mig.

Går ner på landsvägen och ser en vindkraftanläggning.
Badplatsen söndag 21 juli 017.JPG Badplatsen söndag 21 juli 018.JPG

Fortsätter en bit till på landsvägen. Upptäcker en skyllt om gravfällt. Går fram och upp igen på berget.
Badplatsen söndag 21 juli 019.JPG Badplatsen söndag 21 juli 020.JPG

Gravfältet är från järnåldern d.v.s. mellan år 0 och 600.
Ett mycket stort stenröse och några mindre.
Badplatsen söndag 21 juli 021.JPG Badplatsen söndag 21 juli 022.JPG Badplatsen söndag 21 juli 023.JPG Badplatsen söndag 21 juli 027.JPG

Går tillbaka till vägen. Upptäcker flera gravar på andra sidan.
Ett röse och framför det är en annan typ av gravsättning.
Det är några höga stenar som står i en ring.
Badplatsen söndag 21 juli 030.JPG Badplatsen söndag 21 juli 031.JPG

Nu när jag var närmare telemasterna så måste jag ju ta ett nytt foto.
Badplatsen söndag 21 juli 034.JPG

Går tillbaka hem. Det har idag varit mycket omväxlande väder. Många regnskurar gjorde så att jag tog aldrig fram min campingstol. Utan jag satt inne och läste med öppen dörr, när det inte regnade, istället.

Sent på em ser jag grannarna vid stranden. Går fram och frågar om fiskelyckan var bättre idag. Det var det. Jag fick med mig tre rensade makrillar.

Så kvällsmaten / middagen bestod av smörstekt makrill, ris och tomat samt en öl.

Det regnar, det är mulet det duggar.
Mycket sitta inne idag.
Startade inte motorn idag heller.
 

Bilagor

  • Badplatsen söndag 21 juli 024.JPG
    Badplatsen söndag 21 juli 024.JPG
    5,1 MB · Visningar: 19
  • Badplatsen söndag 21 juli 028.JPG
    Badplatsen söndag 21 juli 028.JPG
    5,9 MB · Visningar: 19

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Kan Admin förklara varför det blev bilder under varandra istället för två bredvid. Som det blev i tidigare inlägg.
 

Plo

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Bjugn
Hei Gøsta Even
Oppdaget sent i går kveld at du har parkert bare 2km unna oss. Virkelig fine bilder av området. Hadde jeg sett d tidligere skulle jeg svingt innom for en prat,men du er vel på vei videre i dag. Skulle jeg anbefalt en vei videre, kjør til Åfjord og følg kystveien opp mot Namsos. Ha en fin tur videre.
Mvh
Per
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hei Gøsta Even
Oppdaget sent i går kveld at du har parkert bare 2km unna oss. Virkelig fine bilder av området. Hadde jeg sett d tidligere skulle jeg svingt innom for en prat,men du er vel på vei videre i dag. Skulle jeg anbefalt en vei videre, kjør til Åfjord og følg kystveien opp mot Namsos. Ha en fin tur videre.
Mvh
Per

Hej Per!

Jag står på badplatsen Dynnvika. Är kvar till i eftermiddag.
Det vore trevligt om du kommer förbi.
Tack för tipset. Det skall jag göra.

Var står du? Är det i Oksvoll eller norrut?
/Gösta
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 10 måndag

Tog det lugnt här på badplatsen. Fint soligt varmt väder.

Tack Per för besöket i förmiddags. Jättetrevligt att du kom förbi. (Per ifrån inlägg 33). Vi hade en trevlig pratstund.

Har idag mest suttit i solen och läst. Gick ut en gång i havet, men bara till knäna. Det var för kallt. Kanske 14 - 15 grader.

På em kom en norskreggad HB. Pratade en stund med mannen som gav fina tips på fricampingplatser utefter kusten.
På kvällen fick jag tre rensade färskfångade makrillar av mina tyska grannar. Mycket snällt av de att dela med sig av sin fångst.

I morgon drar jag vidare en liten bit norrut.

Körde inget idag heller. Tre dagar i följd som jag ej har startat bilen. Tack vare solcellerna på tacket så har jag inga problem med el.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 11 tisdag
Lämnar badplatsen Dynvika strax efter kl 07. För vidare färd norrut efter kusten.

Stannar på en vacker plats för förmiddags-te med smörgås.
På väg 715 tisdag 23 juli 001.JPG På väg 715 tisdag 23 juli 003.JPG
Kör vidare någon timme i det vackra landskapet. Stannar i Botngård för att handla lite livsmedel. Har en tvåhundring i plånboken. Det kanske inte räcker så jag plussar på med en till utifall. Skall egentligen inte handla så mycket. Men det blir ju ofta lite mer än tänkt. Kassörska lyckas ju ändå stämpla in 408 nkr. Det blir inte alltid som man har tänkt sig.

Men nu klarar jag mig resten av resan i Norge.

På em stannar jag vid denna plats för att äta två nektariner.
På väg 715 tisdag 23 juli 005.JPG På väg 715 tisdag 23 juli 008.JPG Gillar att stanna vid havet.
Åker mot Åfjord. Hittar tyvärr ingen bra plats att parkera för natten på.
Fortsätter på väg 745 och sen väg 17 mot Steinkjer.

Tar av strax före ut på E 6:an.
Stannar efter en liten stund på en rastplats med en krog vid en sjö. Käkar en fjärdedels honungsmelon innan jag går ut . Ser på en skylt att på denna rastplats är camping förbjuden. Den är till för ett kort besök. Trevlig resa.

Jaha ja. Jag som hade tänkt att sova över.

Det kommer in tre svenskreggade HB. För första gången som jag ser fyra svenska bilar samtidigt på en norsk rastplats. Talar med en av männen. De är ett sällskap från Norrköpingstrakten som har varit och kört Vildmarksvägen. På många rastplatser var det så mycket knott att alla satt inne i sina bilar. Väldigt vackert - men man vill ju kunna gå ut utan att bli anfallen. Han sa att förra året var de i Italien. Runt Gardasjön kostade en campingplats mellan 70 och 90 euro per natt! Helt vansinnigt!!!

Kör en bit till på E 6:an tills jag hittar en bra rastplats utan förbudsskyltar.
Dagens stäcka uppmättes till 22,9 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 12 onsdag 24 juli

Drar iväg vid 7 tiden med målet att komma fram till Mosjöen före lunch och hitta stället som säljer LPG.

Glömde att ladda upp bilderna först. Nu går det ej. Så jag skickar iväg detta och startar upp igen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Får detta felmeddelande:

"
Ett fel uppstod
Det fanns ett problem vid uppladdningen av filen.

E6 mot Mosjöen, Laxforsen. mot svenska gränsen 001.JPG"

Kan Admin förklara varför. Blev likadant i tråden genom vindrutan.
 
Toppen