• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

F

F.d. 22252

Guest
Har lagat tusentals kretskort, en stor del av felen är faktiskt mekaniska. De som konstruerar tänker nog i kopplingsschema inte hur man praktiskt ska hantera stora strömmar med tunna ledningar av kopparfolie hur man ska sätta fast tyngre komponenter så de sitter fast vid själva kretskortet och inte bara i ett par lödpunkter på en kopparfolie.
Man måste även tänka på temperaturväxlingar mellan -20 +50 och de komponenter som sitter på kortet är oftast inte military grade utan för hemelektronik och ligger långt under de verkliga gränserna för säker funktion specifikation brukar ligga på 20grader och inte lägre än noll grader.
Lödtenn är ingen bra ledare för ström och det bildas ofta kristallstruktur i större lödningar som gör att det blir dålig förbindelse.
På en del tv apparater jag lagade var det seriefel som kom runt garantitiden några transistorer släppte i lödningar och man visste direkt när man kom dit såg vilket märke och hur gammal den var och på grund av kundens beskrivning vad felet var några minuters jobb så var det klart.
Var ett fel på volvos styrkort där det fanns en säkring som till det yttre såg ut som ett motstånd men bränts av utan synligt tecken, dessa kretskort byttes ut i sin helhet, men de som kunde lödde över säkringen med en tråd och kunde kränga dem svart.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hei Gøsta og takk for sist da du besøkte Oksvoll. Følger deres reise og gleder oss over din flotte reisebeskrivelse og bilder. Om et par år er det kanskje vår tur og.
God tur videre.
Mvh
Per

Tack Per för att du gillar min berättelse.

Tack även för ditt besök till mig i somras. Det var mycket trevligt att prata med dig. Samt att det var en fin badplats som jag stod på i några dygn.
Hoppas att vi ses någon gång i framtiden.
Med vänlig hälsning Gösta
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
hej ! det var ju en riktig solskenshistoria med pannan ! hur hittade ni dit ? kontigt att kretskort ger upp så på en relativt ny bil ? roligt att det löste sig var det i alla fall ! keep up the good work !

Det är Lottie som googlar så bra! Gick att googla på Alde - service.

Ja, jag tycker att det har varit många fel som är åtgärdade via garantin. det blir ju många gånger som jag har fått åka till verkstan. När det är någon detalj som skall bytas ut så har det ibland tagit sex månader att få hem detaljen ifrån Slovenien. Vilket jag tycker är dålig eftermarknads-service som resulterar i dålig marknadsföring ifrån tillverkaren Adria.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Har lagat tusentals kretskort, en stor del av felen är faktiskt mekaniska. De som konstruerar tänker nog i kopplingsschema inte hur man praktiskt ska hantera stora strömmar med tunna ledningar av kopparfolie hur man ska sätta fast tyngre komponenter så de sitter fast vid själva kretskortet och inte bara i ett par lödpunkter på en kopparfolie.
Man måste även tänka på temperaturväxlingar mellan -20 +50 och de komponenter som sitter på kortet är oftast inte military grade utan för hemelektronik och ligger långt under de verkliga gränserna för säker funktion specifikation brukar ligga på 20grader och inte lägre än noll grader.
Lödtenn är ingen bra ledare för ström och det bildas ofta kristallstruktur i större lödningar som gör att det blir dålig förbindelse.
På en del tv apparater jag lagade var det seriefel som kom runt garantitiden några transistorer släppte i lödningar och man visste direkt när man kom dit såg vilket märke och hur gammal den var och på grund av kundens beskrivning vad felet var några minuters jobb så var det klart.
Var ett fel på volvos styrkort där det fanns en säkring som till det yttre såg ut som ett motstånd men bränts av utan synligt tecken, dessa kretskort byttes ut i sin helhet, men de som kunde lödde över säkringen med en tråd och kunde kränga dem svart.


Tack för all info. Det underliga är ju att det inte håller mer än ett drygt år.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! På Aldes kretskort sitter en glassäkring men oxå en thermosäkring som ska skydda kretskortet mot överhettning. Det är väl ok men denna thermosäkring finns inte som reservdel så hela kortet får bytas ut till en kostnad av tusentals kronor. Nu är det inte så märkligt att byta ut denna säkring, Kjell & co har sådana för nån tia. Löd inte, koppla dit nya thermosäkringen med en så kallad sockerbit istället och pannan fungerar igen.
Att det inte håller mer än ett år, tja det blir varmt innuti Aldepannan särskilt om den är väl inbyggd med begränsad ventilation. Man kan ju fundera på detta skydd när kretskortet ändå blir förstört. Ni som råkar ut för detta och får kretskortet utbytt på garantin kan ju be om att få behålla det gamla och laga det och ha som reserv. Finns bilder på hur det ser ut i tidigare tråd här på forumet.

Hälsningar Sanddammaren
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 17 tisdag.

I natt har det ibland regnat mycket hårt . Även små hagel har förekommit, liksom i går kväll.

Vi sov på en stor rastplats med en bensinstation som förmodligen alltid är öppen. Många långtradare är här för sin dygnsvila på minst tio timmar.

Kl 06 går jag ut med en tom femliters dunk för att fylla på vatten. Går runt på tankstället men ser ingen kran för att få vanligt dricksvatten. Så jag går in i butiken för att fråga efter "portable eau". Blir hänvisad till toa. Fyller på i handfatet. Detta vatten använder vi endast till att koka, mat och the / kaffe. Det vi dricker till lunch är köpt vatten.

När det har blivit ljust, vid 08 - tiden, drar vi vidare. Dagens mål är Mont St Michel.

När vi kommer fram så är vägen spärrad av en bom. En kvinna står vid en automat. Om jag förstod allt rätt så får endast de som har bokat ett hotellrum passera. Vi andra blir hänvisade till en stor parkering i närheten.

Jaha, då blir det till att backa. Inga problem för mig. Men det är en kö bakom mig, av vanliga personbilar, som måste backa och det är inte roligt, för dem.

Nåväl jag kommer därifrån utan problem och kör in på en p -plats endast för HB. Kör fram till en info - skylt. Om jag har förstått allt rätt så kostar det 12 euro att stå här i max 24 tim. Får se imorgon, när vi kör ut, vad det blir för kostnad.

Vi äter lunch innan vi promenerar i regnet fram till en bus som skall ta oss de ca tre km till själva klostret.

Mont st Michel 002.JPG Mont st Michel 005.JPG

En märklig byggnad som började att byggas på sju-hundra talet. På en bergsknalle ute i havet.Har byggts till i många omgångar under årens lopp.

Mont st Michel 008.JPG Mont st Michel 010.JPG

Det är en befäst borg. Tydligen så användes den till militären under 100 års kriget. Därför ser jag så många "bunkrar" där soldater kan stick ut sitt gevär för att skjuta "lede fi".

Mont st Michel 018.JPG Mont st Michel 043.JPG

Idag är det endast en liten religiös verksamhet här. Men desto mera av turism - affärer.

Jättemånga långa trappor att bestiga.

Mont st Michel 040.JPG Mont st Michel 026.JPG

Efter en lång promenad så vill jag sätta mig ner på ett kondis för en fika. Men det som vi hittade och var öppet hade endast ståbord. Så vi vände om. Normalt när jag är ute och kör - så är jag förvånad över att det i regel inte finns några ståbord. Eftersom då har jag suttit i två timmar och behöver vila rumpan. Men idag behövde jag vila benen vid ett bord.

Så vi återväder om.
Vi hittar några ställen på grönt gräs.

Mont st Michel 040.JPG Mont st Michel 053.JPG Mont st Michel 050.JPG Mont st Michel 076.JPG

Tar bussen, som är mycket ovanlig. För den har ett förarsäte i varje ände. Precis som ett modernt lok eller spårvagn.

Det var fm händelse. Eftersom det är ömsom regn, sol och duggregn och stundtal hårt hagel-regn so blir vi inne. Lottie bjuder på lite äkta Champagne som vi köpte för en vecka sedan i Eperny. Vi åt även upp de sista av de Bayerska valnötterna som jag tidigare hade fått av min vän Karin i Offenbach.

Mont st Michel 077.JPG Mont st Michel 080.JPG

Idag körde jag 5,6 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej! På Aldes kretskort sitter en glassäkring men oxå en thermosäkring som ska skydda kretskortet mot överhettning. Det är väl ok men denna thermosäkring finns inte som reservdel så hela kortet får bytas ut till en kostnad av tusentals kronor. Nu är det inte så märkligt att byta ut denna säkring, Kjell & co har sådana för nån tia. Löd inte, koppla dit nya thermosäkringen med en så kallad sockerbit istället och pannan fungerar igen.
Att det inte håller mer än ett år, tja det blir varmt innuti Aldepannan särskilt om den är väl inbyggd med begränsad ventilation. Man kan ju fundera på detta skydd när kretskortet ändå blir förstört. Ni som råkar ut för detta och får kretskortet utbytt på garantin kan ju be om att få behålla det gamla och laga det och ha som reserv. Finns bilder på hur det ser ut i tidigare tråd här på forumet.

Hälsningar Sanddammaren


Tack Sanddammaren för värdefull info.
 
C

chiva

Guest
Hej, första gången vi var där så fanns det ställplats till höger nära klostret. Det var min första upplevelse av ebb och flod. Vi stod nära stranden och när tidvattnet kom blev man skraj när det bara steg och steg. Men det fanns små diken inne på ställplatsen som vattnet höll sig i.
Vid ebb så kunde man gå nästan runt klostret på höger sida, en bra bit ut på havsbottnen. När det var dags för flod tutade sirener på klostret och alla skyndade tillbaka till land.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 17 del 2

När Lottie var där med sin mosters familj, för 57 år sedan, fick de köra sin personbil ända fram till klostret. De blev tillsagda att köra därifrån när det blev flod. Nu har de byggt en bro och flera stora parkeringsplatser en två till tre km därifrån. Man får åka en gratisbuss till klostret.

St Malo 002.JPG St Malo 006.JPG


Igår kväll började floden komma
St Malo 011.JPG St Malo 004.JPG
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 18 onsdag 13 / 11
Vi lämnar Parkeringen på Mont St Michel efter att ha betalat 12 Euro. Kör mot St Malo efter kusten.

Vid första byn försöker vi att tanka LPG men vi var förtidiga, öppnar inte fören kl 09.

Under vårt besök i St Malo tog vi en lång promenad efter stranden, eftersom det inte regnade.

Såg ett äldre par som plockade någon form av snäckor som de skulle göra fond av, om vi förstod rätt.

Här är det vanligt med stor differens mellan ebb och flod. Normalt 4 meter men har även varit 14 meter. Så strandpromenade ligger ca 8 meter högre än stranden.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 18 del 2

God morgon vänner!

Det blev ett hastigt avslut tidigare. Lapptoppen tog inte emot laddning. Men efter att varit frånkopplad under natten så vill den ha ny ström nu på morgonen. Märkliga ting!


Vi körde i första hand på landsvägen, D nr, men det blev bitvis motorvägar med N nr.

I St Malo har de ovanligt vackra pipor på skorstenarna.

St Malo 016.JPG St Malo 017.JPG

Vid strandpromenaden är det en höjdskillnad på 8 - 10 meter.


St Malo 022.JPG

Ändå så spolas det upp tång. Där kommer också en sorts platta snäckor med. Vi träffade ett äldre par som plockade upp de. Om vi förstod rätt så skulle de koka fond av dem.

St Malo 027.JPG St Malo 032.JPG
Vi såg även människor ute i vattnet utan surfbrädor.

St Malo 026.JPG St Malo 034.JPG

När vi lämnade strandpromenaden såg en varningsskylt förr / mot höga vågor vid flod samt en infoskylt.

St Malo 037.JPG St Malo 038.JPG

Här i Frankrike finns det många service ställen för att tömma vatten. Få har även en möjlighet att fylla färskvatten. Idag fann vi ett serviceställe där en av mina tre kopplingar passade, så då är det bara att koppla in min gamla trädgårdsslang. Jättesmidigt. Sist fick vi ta fram de två tioliters vattenkannorna.

Körde 17,5 mil.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Dag 18 del 2

God morgon vänner!

Det blev ett hastigt avslut tidigare. Lapptoppen tog inte emot laddning. Men efter att varit frånkopplad under natten så vill den ha ny ström nu på morgonen. Märkliga ting!


Vi körde i första hand på landsvägen, D nr, men det blev bitvis motorvägar med N nr.

I St Malo har de ovanligt vackra pipor på skorstenarna.

Visa bilaga 182437 Visa bilaga 182438

Vid strandpromenaden är det en höjdskillnad på 8 - 10 meter.


Visa bilaga 182439

Ändå så spolas det upp tång. Där kommer också en sorts platta snäckor med. Vi träffade ett äldre par som plockade upp de. Om vi förstod rätt så skulle de koka fond av dem.

Visa bilaga 182440 Visa bilaga 182441
Vi såg även människor ute i vattnet utan surfbrädor.

Visa bilaga 182442 Visa bilaga 182443

När vi lämnade strandpromenaden såg en varningsskylt förr / mot höga vågor vid flod samt en infoskylt.

Visa bilaga 182444 Visa bilaga 182445

Här i Frankrike finns det många service ställen för att tömma vatten. Få har även en möjlighet att fylla färskvatten. Idag fann vi ett serviceställe där en av mina tre kopplingar passade, så då är det bara att koppla in min gamla trädgårdsslang. Jättesmidigt. Sist fick vi ta fram de två tioliters vattenkannorna.

Körde 17,5 mil.
Hej, var det gratis att fylla vatten?
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 19

Det blev en lugn natt bland alla långtradare. Vi åkte iväg vid 7,30 - tiden. Det börjar att ljusna då. Helt dagsljus blir det vid 08 - tiden. Målet för dagen är att komma fram till Cognac - distriktet.

Vi kör en hel del motorväg men även landsvägar igenom små och mindre samhällen / byar, städer undviker vi. Det var uppehållsväder ända fram till 15 - tiden. Sen började det att dugga, regna och en rejäl hård regnskur.

Efter mycket körande och med gps:en inställd på staden Cognac så upptäcker vi en skyllt med ordet destilleri. Vi följer den och kommer fram till Logis de Folle Blanche S.C.E.V. Paul Bossuet på adresen 2 Chemin des Terrieres, 17610 Chaniers.

Cognac 001.JPG Cognac 002.JPG

Cognac 004.JPG
Vi anländer vid 16.30 tiden. Ser endast två byggnadsarbetare. De ringer på en klocka men ingen kommer ut. Lottie ringer ett samtal och får tala med en kvinna på engelska. Hennes bror kommer att komma vid 19 - 20 tiden.

Jag värmer lite soppa som vi äter i väntan på att få provsmaka gårdens fina Cognac.

Han kom redan 18.30 och vi provar ett antal olika lagringstider av samma sort. Vi anser att ju längre lagring desto mjukare smak.

IMG_20191114_183613212.jpg IMG_20191114_184012817.jpg

En mycket trevlig man som bjud generöst på olika lagringstider och förklarade bra.

IMG_20191114_184454297.jpg IMG_20191114_184025565.jpg
Vi köper några flaskor och går hem igen. Vi stannar naturligtvis här för natten.

Körde 40,3 mil.
 
Toppen