• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Säkring med en klump på mitten är en trög säkring. Utan klumpen som är i en annan metall skulle säkringen inte brinna av vid märkströmmen. Men klumpens lägre smälttemp gör att när den smälter bildas en legering med huvudtråden som ger ändå lägre smälttemp. Alltså en fördröjning av säkringsfunktionen!
Nåja, det kanske inte är någon som bryr sig! Men så är det,
 
F

F.d. 22252

Guest
Säkring med en klump på mitten är en trög säkring. Utan klumpen som är i en annan metall skulle säkringen inte brinna av vid märkströmmen. Men klumpens lägre smälttemp gör att när den smälter bildas en legering med huvudtråden som ger ändå lägre smälttemp. Alltså en fördröjning av säkringsfunktionen!
Nåja, det kanske inte är någon som bryr sig! Men så är det,
Högre smältemp så att det behövs en ström under längre tid för att säkringen skall brinna av.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 14 lördag

Snart är ju ett relativt begrepp. Men nu är det i alla fall dags!

Som jag förutspådde så var det en kall natt. ca 10 grader inomhus vid femtiden. Frulle med tre tröjor och jacka på.

Men så snart motorn startades så tog det ca 30 min till 14 grader och efter en timme var det ca 17 grader i bodelen och ännu varmare där vi satt i förardelen.

Glömde att berätta igår att när vi talade med en verkstad om att få komma på måndag istället för idag så blev svaret att den 11 / 11 är det helgdag i Frankrike och några andra länder p.g.a. stilleståndet i första världskriget.
Så det såg verkligen mörkt ut under fredagskvällen. Vi räknade med att få ha det kallt ända till tisdag eller onsdag morgon.

Vi kollade om det ev var varmare i södra Frankrike men det var det ej. Så därför beslöt vi att åka tillbaka till kusten enl tidigare plan.

Men nu är det lördag morgon och vi kör långsamt fram till byn Saint Romain de Colbosc öster om Le Havre vid Atlantkusten.

När vi lyckas leta oss fram på en liten väg och kört in på tomten kommer en man fram emot bilen. Jag förklarar med några få ord vad som är felet.

Han pekar direkt på soffan där Aldepannan finns. Lottie och jag får bråttom att plocka undan saker, tyg och de stoppade dynorna samt ta bort playwodskivan. Han mäter strömmen och kontrollerar glassäkringen. Allt ok. Då går han och hämtar en ny displaydel och kopplar in. Det funkar ej.
Då hämtar han ett nytt kretskort (i storlek ca A5) och kopplar in det. Då kommer pannan igång.

Felet är alltså konstaterat. Det var kretskortet.

Nu säger han en mening på franska i mobilen som översätter det till engelska. Frågade om jag hade garanti. Så jag svarar ja och plockar fram mina garanti-papper från en pärm. Visserligen är de på svenska men med stora tydliga bokstäver av ordet GARANTI.

Han slutför jobbet på ca 30 min. Jag får skriva under ett papper på hans kontor efter att han hade kopierat mina papper och fotat av bilens reg nr.

Jag behövde inte betala något, eftersom det är ett garantijobb. Eftersom det är lördag och han tog snabbt hand om oss så gav jag honom en liten sedel i dricks.

Vi åker därifrån mot bron som går över till Honflear som vi var till i torsdags.

Pegasus bron 004.JPG

Sen kör vi till Pegausbron i närheten av Caen. Där stannar vi för idag.
Promenerar, tros regn, till museet för att fota den gamla bron
Pegasus bron 010.JPG

Pegasus bron 013.JPG

Pegasus bron 022.JPG

och glidflygplanet / segelflygplanet som landade här med ett gäng soldater
Pegasus bron 030.JPG

samt går till floden för att fota den nya som byggdes 1993.

Pegasus bron 024.JPG
Den officiella P-platsen har en ribba på två meter så jag parkerar en bit bort bredvid en annan HB.

Pegasus bron 017.JPG

Ikväll var det speciellt skönt att duscha, med varmt vatten.

Jag kan varmt rekommendera denna lilla privata småföretagare-verkstad.
Om behov uppstår i närheten av La Havre eller Caen. Landsväg N182 & D 910 samt motorväg A 131.

Körde 17 mil idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Några bilder från Lottie.

Vi gillar att kör på landsväg. Här i Champange-distiktet.
IMG_20191105_152235061_MP.jpg

I torsdags på tidig morgon köper vi färskt bröd. För första gången i ett litet privat bageri.

IMG_20191107_080122392 (1).jpg IMG_20191107_080308148.jpg

Jag reseplanerar

IMG-20191107-WA0000.jpg

Idag lördag em kommer vi till denna viktigadel av landstigningen i Normandie. Som inledde slutet av andra världskriget.
IMG_20191109_144743219.jpg
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Husbilsverkstaden

som jag anlitade, enl ovan.

Ägare Guy Fouache, tel +33 235 20 09 06
Adress: 906 Route de Marefosse, som är en tvärväg till D 39
Saint Romain de Colbosc
Öster om Le Havre i Normandie

Guy var mycket kunnig på Aldepannan och mycket hjälpsam.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 15 Söndag

Nu har vi varit i Frankrike i en vecka.
Redan första dagarna såg vi vatten på åkrarna. Så det måsta ha regnat mycket redan innan vi kom.
Vi har haft tur med vädret. För det har varit uppehållsväder eller sol när vi har promenerat. Regnet har ofta kommit på natten eller när vi har kört.

I natt har det varit ett ovanligt hårt regnande. Det regnade även på morgonen.
Mitt på dagen gick vi ut för att fota i området runt Pegausbron.

Arromanches , Gold Beach GB 001.JPG

Övre bilden är den gamla bron.
Den undre visar en del av den nya brons kugghjul som används för att lyfta upp densamma för att höga fartyg skall kunna passera.
Arromanches , Gold Beach GB 011.JPG

På den här lilla ytan gled tre stycken segelflygplan, med 28 soldater per plan, ner med 1 minuts mellanrum. Kl 00.16, 00.17, & 00.18.

Arromanches , Gold Beach GB 033.JPG Arromanches , Gold Beach GB 027.JPG

Sen körde vi till Ouistreham.

Hittar en P-plats på en vanlig gatan. Ser en p - automat men förstår inte om jag skall betala eftersom det är söndag, eller hur jag skall kunna betala. Ser en bil köra in på en tomt i närheten. Går dit för att få hjälp. Kvinnan förklarar att det är endast under sommaren som avgift behövs.

Arromanches , Gold Beach GB 098.JPG

Gick runt på stranden. Det var mycket aktivitet där. "Bilar" som drogs med hjälp av en typ av "fallskärm". På bilden är en skärm röd.

Arromanches , Gold Beach GB 062.JPG Arromanches , Gold Beach GB 063.JPG

Arromanches , Gold Beach GB 061.JPG Arromanches , Gold Beach GB 064.JPG

Folk slängde sig på en bräda ute i vattnet.

Arromanches , Gold Beach GB 066.JPG Arromanches , Gold Beach GB 067.JPG

Vi gick även till en borg i form av ett högt torn.
Arromanches , Gold Beach GB 089.JPG Arromanches , Gold Beach GB 070.JPG

Vid ett monument på stranden som byggdes för fem år sedan är endast 2 tredjedelar av de fyraflaggorna kvar. Jag tycker at t det är förfärligt att de inte har bytt ut mot hela flaggor.

Sen körde vi på N13 till Bayeux för att sen svänga av mot Arromanches för att uppleva "the Gold Beach" som var GB:s del. Det var även här som den tillfälliga hamnen installerades, som var byggt i GB.

Vi kör igenom staden för att parkera i utkanten på en vanlig gata. Sen promenerar vi till stranden och får se en massa monument från dagen D.

På gatan närmast havet går vi in på Hotel de Normandie och äter en god fiskmiddag i deras restaurang.

Arromanches , Gold Beach GB 116.JPG Arromanches , Gold Beach GB 112.JPG



Därefter mera promenader. Ser ett monument över en svensk Boforskanon. Kan inte få fram vilka som hade använt den.

Promenerar sedan hem. Här tänker vi sova.

Arromanches , Gold Beach GB 139.JPG


Det börjar att skymma. Jag börjar att skriva här meddetsamma.

I dag körde jag 6,1 mil.
 

Bilagor

  • Arromanches , Gold Beach GB 010 - Kopia - Kopia.JPG
    Arromanches , Gold Beach GB 010 - Kopia - Kopia.JPG
    4 MB · Visningar: 64

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack alla för era fina ord och att ni gillar det som jag har skrivit.

Idag den 11 / 11 är det Stilleståndsdagen och därmed helgdag i Frankrike och några andra länder.

Det var 1918 den 11 / 11 kl 11.00 som stilleståndet blev av efter första världskriget.

I Frankrike är det även sedan 2012 till minne av de stupade i andra världskriget.

Vid Pegausbrons fredsträd citerar jag

"To the youth of the World and the future generations so that all people can live together in Peace..."

IMG_20191110_110532463_HDR.jpg
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Några komplementerande bilder.

Vid frukostbordet i lördags morse, när Aldepannan inte fungerade. Tre tröjor och en jacka samt långbyxor.
IMG_20191109_065152363.jpg

Ett industriområde i närheten av Le Havre.

IMG_20191109_120603891_HDR.jpg

En kvällsbild

IMG_20191109_073807626.jpg

Även i Ouistreham på stranden finns det ett fredsträd, fast i metall.

Arromanches , Gold Beach GB 081.JPG

Samt ett minnesmärke av 70 - årsdagen av Dagen D.

Arromanches , Gold Beach GB 069.JPG Arromanches , Gold Beach GB 074.JPG

Tråkigt att se att flaggorna är trasiga.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 16 måndag. 11 / 11

Stilleståndsdagen. I Frankrike, Belgien, Kanada, Polen & USA är det helgdag.

Det har regnat i natt igen, även på morgonen.

Vi sitter hemma och planerar dagen resa, utefter Atlantkusten i Normandie. Vilka landstigningsorter skall vi försöka att ta oss fram till. Får ju inte köra överallt eftersom bilen väger mer än 3,5 ton.

Vi börjar med att åter igen köra ut på N 13 för att senare svänga av mot St Laurent och Vierville-sur -mer för att besöka Ohama Beach som var en av två stränder som USA invaderade.

Omaha, soldat i kyrktornet 001.JPG Omaha, soldat i kyrktornet 009.JPG

Vi vandrade ut till den Tyska militärförläggningen "The Point du Hoc" som var extremt svår att intaga för USA soldaterna.

Omaha, soldat i kyrktornet 011.JPG Omaha, soldat i kyrktornet 013.JPG

Nedanstående konstruktioner tillverkades i GB för att göra en väg i havet vid landstigningen.

Omaha, soldat i kyrktornet 032.JPG Omaha, soldat i kyrktornet 033.JPG

Därefter blir det den andra USA landstigningsplats som de kallade Utah Beach.

Soldaterna sköt upp en repstege från stranden för att kunna klättra upp till bunkern.

Omaha, soldat i kyrktornet 040.JPG Omaha, soldat i kyrktornet 045.JPG Omaha, soldat i kyrktornet 059.JPG Omaha, soldat i kyrktornet 050.JPG

Bilden med taggtråd är tagen innifrån en bunker.
Omaha, soldat i kyrktornet 055.JPG Omaha, soldat i kyrktornet 067.JPG

Sista stoppet av den militära delen blev i stan, St Mere Eglise där en fallskärmsjägare fastnade i kyrktornet.

Omaha, soldat i kyrktornet 091.JPG Omaha, soldat i kyrktornet 090.JPG



Nu är vi på väg mot Mont-St- Michel. Vi stannar för natten på en stor rastplats bland en massa långtradare.

Körde 17,9 mil
 

Bilagor

  • Omaha, soldat i kyrktornet 015.JPG
    Omaha, soldat i kyrktornet 015.JPG
    5,1 MB · Visningar: 51
  • Omaha, soldat i kyrktornet 019.JPG
    Omaha, soldat i kyrktornet 019.JPG
    4,6 MB · Visningar: 49
  • Omaha, soldat i kyrktornet 027.JPG
    Omaha, soldat i kyrktornet 027.JPG
    3,1 MB · Visningar: 46
  • Omaha, soldat i kyrktornet 059.JPG
    Omaha, soldat i kyrktornet 059.JPG
    2,8 MB · Visningar: 44
  • Omaha, soldat i kyrktornet 065.JPG
    Omaha, soldat i kyrktornet 065.JPG
    3,3 MB · Visningar: 44
Toppen