• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

C

chiva

Guest
Hej, för ett par år sedan berättades det i Portugal att fransmännen blev bortdrivna i Marocko. Folk kastade stenar på deras husbilar. Anledningen skulle vara politisk?
Har du hört eller märkt nåt sånt på plats? Men det var väl en skröna som spreds.

Du nämnde att du kanske hade pyspunka på ett hjul? Jag fick pyspunka hemma i Sverige, det var mellan ventilen och alu-fälgen. Det är visst rätt vanligt. Hemma bytte däckverkstan ventilen och smorde lite. 200kr. När jag kom till Tyskland pös det ändå. En däckverkstad där tog av däcket slipade rent och monterade en ventil som spändes med mutter utvändigt. Balanserade hjulet. 17 euro. Sen har det hållit.

Kul att läsa om Din resa. Du verkar ha samma inställning till husbilslivet som jag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
chiva: Det behöver inte vara en skröna. Frankrike har varit en kolonialmakt över Marocko.

När jag körde hit första gången för 37 år sedan. Sas det att det fanns barn utefter vägen som kastade stenar på bilen om man inte hade "bonbons" (karameller, godis) som man slängde ut. Det stämde då.
För vid något tillfälle så missade min son att öppna fönstret och slänga ut godis.

I år har jag inte upplevt något sådant. Jag har inte frågat några fransmän om stenkastning. Men här myllrar det av fransmän. Jag har heller inte sett några skador på deras HB.

Så i år är det lugnt för alla.

Alla marockaner är trevliga och hjälpsamma. Fast det finns några ettriga tiggare, som jag har skrivit om.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Ett tips Gösta. Spara på 5 liters vattendunkar och fyll dom med vanligt vatten och förankra din tvättställning med dessa.
Läser dina inlägg varje dag.
Vi har inte själv åkt neråt denna vintern på grund av min snart hundraåriga svärmor som är lite krasslig, så vi befinner oss hos henne i sydvästra Polen.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig resa.
Krister o. Ursula.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Hej Gösta,
alltid trevligt att läsa om dina resor. Och ett speciellt TACK för tipset om boken - Hadenius: Guide till Sveriges historia. Den lät så spännande att jag lånade den på biblioteket hemma. Och resultatet blev att jag i höst kommer att leda två cirkelgrupper i SPF Höör med boken som cirkelbok. Att den bara finns på Bokbörsen gör inget eftersom det finns ganska många där. Alltid får man många tips i HBK, i de mest vitt skilda ämnen.
Hälsningar från ett milt och gråmulet Skåne
Karin:)
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta,
alltid trevligt att läsa om dina resor. Och ett speciellt TACK för tipset om boken - Hadenius: Guide till Sveriges historia. Den lät så spännande att jag lånade den på biblioteket hemma. Och resultatet blev att jag i höst kommer att leda två cirkelgrupper i SPF Höör med boken som cirkelbok. Att den bara finns på Bokbörsen gör inget eftersom det finns ganska många där. Alltid får man många tips i HBK, i de mest vitt skilda ämnen.
Hälsningar från ett milt och gråmulet Skåne
Karin:)

Hej Karin!

Jätteroligt att jag har inspereatt dig till att läsa boken samt att du har lyckats att starta två cirklar. Toppen!!!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 90 fredag 24 / 1

Finns egentligen inte så mycket att skriva om, eftersom jag ligger stilla på en camping.

På morgonen 11 grader ute, som sakta kryper upp till 25 grader på em. Solen kommer fram vid 9- tiden men eftersom jag har ett högt berg bakom mig får jag sol först vid 10 - tiden.

Har idag inte rört mig utanför campen. Sitter i solen och läser boken:

Jorden vi värmde.

Naturskyddsföreningens årsbok 1997. Ett tiotal olika författare.

Nedan följer lite info från boken.

I slutet av 1800 - talet förde den svenske kemisten och nobelpristagaren, Svante Arrhenius fram teorin att koldioxiden i atmosfären spelar en viktig roll för jordens värmebalans. Om koldioxidhalten fördubblas innebär det att jordens medeltemperatur ökar med fem - sex grader.

1985 konferens i Villach, Österrike. Det första larmet till politikerna om vad en ständigt ökande koldioxidutsläpp kan leda till. Om koldioxidhalten fördubblas kommer temperaturen att öka med 1,5 till 5,5 grader vilket ger en ökning av vattenståndet med som lägst 20 och som mest165 cm.

1988 bildades IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change)

1992 Rio de Janeiro. Gro Harlem Bruntland la fram rapporten "Vår gemensamma framtid".

1995 FNs expertpanel IPCC slår fast för första gången att människans utsläpp av koldioxid påverkar klimatet.
-----------------------------
Att våra politiska ledare inte har verkställt flera miljövänliga beslut under dessa sista 100 åren är verkligen märkligt.

Nu är denna tråd inte en miljötråd. Men det är vad som har hänt mig idag. Trots att jag kör en diesel - så är jag mycket intresserad av miljö, natur och klimat.

Idag kom en finskreggad HB hit. Jag pratade en stund med mannen. De åker färja från Helingfors till Travemynde. Det tar ca 30 timmar men slipper att köra nästan 100 mil.

Vad det betyder miljömässigt har jag ingen aning om. Men Samtidigt så slipper han ju att lägga förmodligen flera timmar bakom ratten.
 

HåkAnn

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Ale
HBK-Nr
29277
Medlemskap
2021
Hej Gösta.
Jag följer ditt äventyr med stort intresse. Jag och min fru har skaffat vår första husbil som vi skall använda nu till våren. Det är kul att läsa om dina rutiner hur, var, varför du ställer dig eller väljer väg. Fotvård verkar vara en grej att prova på. . Hoppas du får en fortsatt händelserik resa.
Håkan.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta.
Jag följer ditt äventyr med stort intresse. Jag och min fru har skaffat vår första husbil som vi skall använda nu till våren. Det är kul att läsa om dina rutiner hur, var, varför du ställer dig eller väljer väg. Fotvård verkar vara en grej att prova på. . Hoppas du får en fortsatt händelserik resa.
Håkan.

Tack Håkan!

Lycka till med den nya bilen. Börja med några korta resor för att testa bilen. Åk in till en bilprovning och väg bilen. Så att du vet hur mycket som du kan lasta. Lita inte på viktangivelsen i reg beviset. Det kan ha kommit till saker som väger en del efter att den är besiktigad. T.ex markis, två P11:eek:r istället för en osv
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 91 lördag

Idag på fm går jag rakt ut från campingen till ett nybyggt område på den västra sidan av stora vägen. Området började att byggas för tre år sedan har jag fått veta av en tysk campare.

Sidi Ifni Havet 003.JPG Sidi Ifni Havet 004.JPG

Första vägbiten ifrån stora vägen är av grus och sten. Efter bron är den av asfalt och ganska bred.

Många hus verkar inte vara helt färdigbyggda. Trots det ser jag inga byggnadsarbetare.

Sidi Ifni Havet 007.JPG

Jag går förbi byn ner mot havet. Ser denna märkliga byggnad. Kan kanske vara en bilverkstad, eftersom jag ser någon typ av lyftanordning. Eftersom jag är nyfiken av mig - så går jag fram.

Sidi Ifni Havet 009.JPG Sidi Ifni Havet 012.JPG
När jag går runt byggnaden - så visar det sig vara en brunn för färskvatten samt en pumpstation.

Sidi Ifni Havet 016.JPG

Sidi Ifni Havet 017.JPG

Nu går jag vidare fram till kanten inför stupet ner till havet. Det är verkligen en stor höjdskillnad.

Sidi Ifni Havet 023.JPG Sidi Ifni Havet 024.JPG

Sidi Ifni Havet 028.JPG

En stor villa ligger precis vid stupet.

Sidi Ifni Havet 025.JPG Sidi Ifni Havet 031.JPG
Jag undrar varför så många hus har en stor mur runt sig? Denna villa har ju en stor öppning så att en bil kan köra in, men ingen grind.

Mellan villan och bygatan så betar en massa får. Jag upptäcker att några har ett blått sträck på ryggen. Förmodligen gjort med spreyfärg. Gör kanske inte lika ont som när man sätter dit en plåtbit i örat. Som det görs i Sverige, åtminstånde på kor.

Sidi Ifni Havet 035.JPG

Nu går jag in i den nya byn, mest av nyfikenhet. Några hus verkar vara helt färdigbyggda, men inte de flesta.

Sidi Ifni Havet 039.JPG

Efter lunch sitter jag ute i solen och läser.

Sen em kommer den finska mannen fram och frågar om jag har tid med en öl!
Naturligtvis har jag det. Tid är det gått om.
Det blir en trevlig pratstund, på svenska.

Några solnedgångar :

Sidi Ifni Havet 001.JPG Sidi Ifni Havet 002.JPG

Kom ute lite för sent. Får försöka lite tidigare i morgon kväll.
 
C

chiva

Guest
Hej, Gösta jag har tänkt när jag läser dina brev att det wskulle vara intressant för ev. läsare att ta del av alla reseberättelser som har några år på nacken ,Den där 508an ville väl ha en del olja!!
Du har tydligen (1980 talrt måmga dråpliga saker att förtälja. Själv skulle jag nog kunna bidra med en del: som när jag fick hjälp av Pesh Mega att komma in i Iran eller kriget i Jugoslavien Tror du att det skulle va nåt, eller ska vi glömma och tänka att "ingen bryr sig i dag ?"
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 92 söndag

Idag är det en städandets dag. Storstädning inför morgondagens avfärd, söderut. Både dammsugning och knäskurning av alla golv. I.o.f.s. inte så där jättemånga kvm. Men i alla fall på knä, för att nå ner.

På em blir det som vanligt lite läsande i solstolen. På sen em en promenad in till förorten till Sidi Ifni för att köpa frukt. Men det funkade ej. Inga fruktstånd såg jag. Jag som har fått för mig att det är fredagen som man skall undvika, när man skall få något uträttat i ett muslimskt land. Men de har väl anammat den kristna världens söndagsfrid.

Så det blir till att gå hem igen, utan frukt.

På kvällen lite svt play.
 

Bilagor

  • Sidi Ifni Havet 001.JPG
    Sidi Ifni Havet 001.JPG
    2,7 MB · Visningar: 23
  • Sidi Ifni Havet 002.JPG
    Sidi Ifni Havet 002.JPG
    2,4 MB · Visningar: 21

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hej Gösta, bara en av din följare som det heter numera.
Du behöver en VPN-tjänst som ser till att SVTplay tror att du är i Stockholm.

Jag använder Freedome sedan flera år, fungerar perfekt. Bifogar länk, prova 5 dagar gratis. Tror det kostade ca 300kr för 5 enher och år, kolla mej. /Göran

F-Secure FREEDOME VPN — Skydda din integritet
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Toppen