• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Det går att ladda ner en offlinekarta för Google maps när du är i husbilen och har uppkoppling. Sedan kan du använda den precis som vanligt när du inte har täckning.

Öppna Google maps på din telefon
Klicka på de tre strecken uppe till vänster och välj Offlinekartor
På Android väljer du "Välj din egen karta" och på iPhone väljer du "Anpassad karta"
Zooma in till lämplig storlek på området och välj Ladda ned. Tänk på att om du väljer ett stort område så tar det mycket av dina GB du har för att surfa.
När kartan är nerladdad kan du byta namn så att du lättare vet vilket område den täcker. Du kan ha flera Offlinekartor sparade samtidigt.

/CG
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Gösta, har du provat att zooma in via Google maps.com?
Jag provade häromkvällen på min PC, kom lätt ner på gatunivå.
Både karta o satellit. Prova att klistra in nedanstående länk.
Google Maps
Ville kolla om jag kunde se den "Nordiske Vandringsmannen" via satellit-vyn? :) :)
Eller du kanske har ett annat alias i Nord-Afrika, kunde vara "Mr Walker" :) :)

Hälsar Raasken från de djupa skogarna

Tack Raasken!

Länken fungerar. Men jag behöver i så fall kunna kopiera och spara kartan i min laptop. Vilket jag inte kunde.
Samt ta med mig den ut på stan för att se på kartan när jag är ute och går. Vilket är stort och otympligt vid en promenad. Möjligen om man kan göra det i telefon. Skall prova det.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 83 del 2.

Gå ut kl 21,30 för att kolla nattlivet.

Första nattklubben är det så hög volym så det går inte att tala. Folk samlas vid en buffé för att ta för sig av maten.

Går vidare ner till stranden. Där är det många människor som promenerar, även små barn. Går och tittar in på olika krogar men får ingen lust att stanna.

Upptäcker även att många butiker är öppna denna sena timme på en fredagskväll. Skall man behöva köpa skor, kläder och kosmetika kl 22. Fredag här är ju som söndag i EU.

Överallt sitter folk och äter. Många poliser och militärer är synliga. T.o.m. en piketbus kör förbi.

Går hem igen vid 23-tiden.



Dag 84 del 1

Upptäcker vid kl 08 att den externa strömmen inte fungerar, när jag skall sätta igång routern.

Konstigt att jag inte såg det tidigare, när jag kollade på displayen att det var 11 grader ute vid 7 -tiden.

Gick ut med pannlampan för att kolla om en säkring hade gått. Min belgiska granne sa att hela campingen var strömlös. Förmodligen för att vi är många här nu. Strömmen hade fungerat hela natten, sa hon.

Så det beror väl på att många vaknar nån gång mella kl 06 och 08 och då tänder lampor och kokar vatten eller kaffe samtidigt.

Nu kl 09 fick vi extern el igen.
 
Senast ändrad:

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hej Gösta!
Skärmdump, Screenshot, Print Screen. På PC & Lap Top
Här kommer min beskrivning, andra må gärna redovisa sin :)
Fyll upp skärmen med din önskade karta, motiv eller bild.
Börja med att hålla nere knappen "Alt".
Sen tryck en gång på knappen "PrtScn",finns ofta uppe till höger.
Då tas en ögonblicksbild som hamnar i RAM-minnet.
Den kan sen klistras in i tex Word.
Öppna ett blankt Word-doc,
Sekundärklicka vid markören och välj "Klistra in"
Då åker din Skärmdump in som en bild i Word-dokumentet
och kan editeras där.
Tex ändra storlek, beskäras, roteras (liggande, stående).
Tricket att börja med knappen "Alt" innebär att man bara får
det aktiva, översta fönstret, det vill man oftast.
Trycker du bara på "PrtScn" får du med allt som finns på skärmen just då.
Se skillnad i bif pdf.

På Android-enheter, surf-plattor, smatphones, gäller nedanst. länk.
Den är fådd av min kompis IT-chefen på sista jobbet, så den litar jag på!
Ta en skärmdump på Android-enheter - Android Hjälp

Mvh "Fjärrsupporten" Haha! :)
 

Bilagor

  • Göstas skärmdump 2020.pdf
    182,5 KB · Visningar: 45
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 84 del 2 lördag
Sitter ute i solen på fm och fortsätter att läsa i min tyskspråkiga tidning.

Det kommer hela tiden in nya HB. Nu är det så fullt överallt så två stycken parkerar på "vägen" framför min bil. Så när jag skall lämna min plats, på måndag, så måste jag be den ena av bilarna att flytta på sig. Om han inte gör det under söndagen.

Vid 11 -tiden går jag in till stan för att ev köpa en solhatt och äta lunch. I den centrala saluhallen ser jag några hattar, som jag provar. Men eftersom ingen försäljare kommer, mycket märkligt, så lämnar jag saluhallen. Går till en annan stor saluhall, som har fasta priser. Där hittar jag en hatt för 35 DM.

Vid 13 tiden går jag till restaurang Duffy för att äta Tagine. Jag hade tidigare blivit rekommenderad denna restaurang. Beställer kyckling. Som tydligen tar lång tid att tillverka. Vilket egentligen är bra. För kyckling skall, av hälsoskäl, vara helt genomstekt eller genomkokt.

I Taginen finns det förutom en kycklingklubba en massa oliver, lite lök och några citronskivor. Ingen potatis, ris eller liknande. Lite besvikelse, speciellt eftersom jag inte tycker om oliver.

När jag kommer hem sätter jag mig i solen och läser igen.

Egentligen händer det inte så mycket, när man ligger på en camping. Tycker jag. Det är, den varma och sköna, solen som är det viktiga. Ljust blir det efter kl 08, men bara ca 11 grader.
Värmen kommer efter lunch. Men ändå skönt att sitta i solen på fm trots att man behöver vara helt påklädd.

Jag pratar en hel del med mina grannar, på olika språk. Granne söder om mig är ifrån Belgien, kvinnan kan engelska. Grannen norr om mig är ifrån Schweiz, där talar båda två tyska. Mest pratar jag med de många svenskar som finns här. Samt två personer ifrån Norge.

Jag tror att det är ca tio svenskreggade HB här nu.

På sen em går jag till ett spa. Hade kollat in det tidigare. Tar med mig badbyxor och 400 DM.
Jag tänker att jag tar hela behandlingen. Det finns billigare och kortar behandlingar.

Blir hänvisad till ett omklädningsrum. Får en korg med en handduk och en badrock. Får sen sätta mig i en vilstol och vänta på min tur. Tar en lång stund.

En kvinna kommer och hämtar mig. Jag får lägga ifrån mig badrocken och sen blir det att gå in i Hamman. Ett varmt och fuktigt rum med , förmodligen, uppvärmda mosaikklädda betongbänkar. Ligger även en typ av gummimatta ovanpå. Det är några cm ljummet vatten på golvet. Jag lägger mig på bänken. Nu tar kvinnan ett skopa, eller liknande, och öser en massa varmt vatten över mig, i flera omgångar.

Därefter blir det tvagning. Hon har en handske med gummi räfflor på undersida. Ganska hårdhänt tvättning av hela kroppen, i många minuter. Det river ordentligt. Därefter på med olika oljor, eller dyligt. Jag vet inte vad. Mera tvagning med den handsk-försedda handen.

Nästa moment blir duschning i ett angränsande rum.
Därefter på med badrocken. Nu ut ifrån Hamman och till ett massagerum. Blir till att lägga ner ansiktet i ett hål i massagebänken. Massage en lång stund över hela kroppen, får även vända på mig och ligga på rygg. Även här en hel del oljor. Ansiktet får också en god stunds massage, t.o.m. ögonlocken.

Massage har jag varit på förut. Men då har det inte blivit någon massage av ansiktet.

Det här var en ordentlig rengöring. Har väl aldrig varit så här ren förut, trots att jag ibland har badat bastu, i hög värme.

Totalt tid blev förmodligen någonstans mellan 90 och 120 min. Jag använder ej klocka.

Äter lite lätt på kvällen innan jag går ut i mörkret för att ta en inhemsk öl på en bar. Ikväll var det inte lika mycket folk i rörelse på strandpromenaden. Kom hem före midnatt.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 85 söndag

På fm går jag ut och läser de sista sidorna i tidningen.
Samtalar lite med några svenskar innan jag går ner till strandpromenaden för att äta fisklunch.

Som jag äter på Casa Mias uteservering. Mycket god fisk (solo), trodde att det skulle vara lax men fiskköttet är helt vitt. Till det drack jag en liten flaska CP ( Cuee de Presidente) som är ett ganska torrt vitt vin.

På hemvägen går jag ut en bit i Atlanten. Ganska svalt, förmodligen ca 17 grader. Det är några som badar. Många Människor spelar fotboll i sanden.

På em sitter jag utanför bilen i solen och löser Sudoku. Tar även fram den nyinköpta kartan och skriver upp några städer och mindre orter som jag tänker köra till i nästa vecka. Så då kan det nog bli lite bilder igen.

Nu har det börjat att blåsa lte - så jag gick in i värmen och skriver detta istället för att envisas med att vara ute i solen.

Mitt på dagen har det varit 22 grader i skuggan och drygt 30 i solen. Mycket behagligt.

Har även hört att det var 11 grader + i Stockholm häromdagen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 86 måndag

Idag skall jag lämna denna camping i Agadir, för fortsatt färd söderut. Räknar med att komma tillbaka hit om ca två veckor.

På morgonen gör jag iordning bilen för avfärd.

Glömde igår att skriva följande.
Innan jag skulle gå till strandpromenaden för lunch kom en Marockansk man och frågande om jag behöver propangas. Jag tog fram en tom svensk P 11 och lämnade till honom. Priset är 120 DM, uppfattade jag. Vid frågan om när han kommer tillbaka blir svaret i morgon kl 10. Ok säger jag.

Talar om för grannen som står framför mig och därmed blockerar min utfart att imorgon kl 10 vill jag köra härifrån. Grannen vill då att jag inte lovar bort min plats till någon annan.

Vid nio-tiden idag gör jag iordning mitt fm - mellis. Lite tidigare än vanligt p.g.a. att jag vill vara klar kl 10 för att ta emot den fyllda P11:an.

Så döm om min förvåning när gasman kommer redan kl 9.30, mitt i melliset.

När jag skall betala vill han ha 190. Jag protesterar och säger att han så 120 igår. Han ger sig inte utan kräver 190. Ok jag betalar det som han kräver. I Sverige kostar det från 289 och uppåt, så det är ju ändå ett bra och billigare pris. Lönar sig inte att tjavsa.

Jag kör ut bilen en liten bit och går sen och säger på återseende till min nya bekantskaper.

Campingen kostade 100 DM per dygn, totalt 600 för jag därmed betala.

Nu kör jag, ca fem km, till en stormarknad för att handla i den enormt stora butiken Marjane.
När jag har parkerat upptäcker jag att det är dåligt med luft i ett däck. Måste kolla det innan jag åker vidare.

Efter handlandet åker jag till en bensinstation för att kolla trycket i däcket. Får ingen rätsida på maskineriet. Åker därför till gummiverkstaden bredvid. Får hjälp att fylla upp däcket och kolla alla andra. Så nu måste jag komma ihåg att titta till däcket. För om det ser dåligt ut så är det nog pyspunka.

Nåväl färden går vidare i det ofta öppna landskapet.

Tiznit 001.JPGTiznit 002.JPG

Det är ungefär 10 mil till Tiznit, som därför ar dagens mål.

Vid första norra rondellen svänger man av till höger för att komma fram till den kommunala campingen.

När jag kör fram till grinden sitter en skylt upp som talar om att det är fullbelagt. Så det är bara att baka ut och vända. För strax före har jag sett att det står tre HB på en asfalterad yta. Kör in där, åtminstånde för att äta en sen lunch. Innan jag bestämmer vad som skall ske senare.

Muren tillhör campingen.

Tiznit 004.JPG

Efter lunch går jag in på campingen för att se mig om, när jag nu ändå är här.

Träffar en svenska som berättar lite om hur det är här. Ingen högre kvalité. Men vi är ju här för solen och värmen. Husen och gatunätet i Tiznit är mycket äldre än Agadir. Förmodligen för att Agadir hade en jordbävning på 1950 talet.

Jag går vidare. Mittemot där jag har parkerat finns en ännu större yta, där det står många HB.
Frågar en man om det har varit några problem med polisen, eftersom det finns en skylt om camping förbjuden. Men nej, inga problem. För vad skall de göra när campingen är fullbelagd. Vi kommer ju att spendera pengar i stan om vi får vara kvar.

Tiznit 005.JPGTiznit 006.JPG

Jag tar en kort promenad i omgivningen. Har ju suttit större delen av dagen. Så rumpan behöver ju vila.

Kommer fram till en stor rektangulär trädgård. Med en del fina häckar i form att Hibiskusblommor.

Tiznit 015.JPGTiznit 014.JPG

Det blåser en hel del. Så efter promenaden går jag hem och fikar ( ett äpple och en banan).

Har inte bestämt om jag går ut på en kvällsprommend eller ej.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 87 tisdag 21 / 1

Vaknar flera gånger i natt p.g.a. av ett häftigt regnande. Bra att det regnar på nätterna för marken behöver vattnet. Liksom att det även inte dammar så mycket när fordon kör på ej asfalterade ytor.

Efter frulle tar jag en tidig promenad i staden. Går först på den stora avenyn som leder mot Sidi Ifni, som jag senare skall köra på. Bilden till vänster. Sen vänder jag mig om för att få med soluppgången.

Tiznit 2 001.JPG Tiznit 2 003.JPG

Tiznit 2 007.JPG Tiznit 2 010.JPG

Ett vackert träd. Vid, vad jag tror, är den gamla stadsmuren.

Tiznit 2 005.JPG Tiznit 2 011.JPG

Går in genom porten och är därmed inne i gamla stan, tror jag.

Här får olika fordon betala olika mycket, i p - avgift.

Tiznit 2 016.JPG Tiznit 2 014.JPG

Efterlevnaden av parkeringsbestämmelser är inte alltid så viktigt, tycker somliga.

Bild till vänster är entrén till den kommunala campingen. Bilden till höger visar att campingen ligger utanför stadsmuren. I norra delen av Tiznit.

Tiznit 2 019.JPG Tiznit 2 021.JPG

Det var morgonpromenade det.

Nu följer fm:s promenad.

På många ställen i de nordafrikanska länderna ser jag ofta att kött hänger fritt i luften.

Tiznit 2 024.JPG

Väldig speciell klippning av träden.
Tiznit 2 025.JPG

På ett litet kaffe vid huvudgatan ut mot öster tar jag en kanna mynta-the. Lägg märke till sockerbiten som är en tum lång. Varför skall jag ha tre små glas, undrar jag. I glaset längst bort, med en sked, ligger myntan.

Jag häller upp the i det glaset, för att myntan skall få "dra" sig. Häller även upp the i ett glas med sockerbiten, så att den får smälta. Sen häller jag från myntaglaset ner en del i sockerglaset.
Nu kommer jag på att det kanske inte var meningen. Utan att man skall ta lite från de två glasen och blanda i det tredje. Ja, ja man får försöka så gott man kan, i främmande land!

Tiznit 2 027.JPG Tiznit 2 029.JPG

Man skall tydligen hälla upp från hög höjd. Brödleverens medels moped. Det ångade ur säcken när mannen vek undan tyget. Att äta så färskt och varmt bröd kan resultera i magsmärtor!

Tiznit 2 028.JPG

Denna skylt missade jag när jag kom igår. Förstår inte hur de tänkte här. Hög och hetsig trafik som det är kan jag inte leta efter gömda vägmärken eller vägskyltar som talar om hur jag skall köra i nästa rondell.


Tiznit 2 032.JPGTiznit 2 033 - Kopia.JPG

När jag kommer hem till "tomten" ser jag att nya HB har kommit och några har åkt. Vissa älskar tydligen närhet trots att det finns stora möjligheter till avstånd. Jag uppskattade avstånden mellan bilarna till mellan 60 och 100 cm.

Tiznit 2 034.JPG

Efter lunch tar jag fram en enkel "klappstol" och sätter mig i solen mellan min HB och grannens. Löser sudoku.

Sen em blir det kyligt så jag går in och lyssnar på ekots 12,30 sändning

Ingen bilkörning idag. Men i morgon åker jag nog fram till Sidi Ifni, vid kusten.
 

Bilagor

  • Tiznit 2 031.JPG
    Tiznit 2 031.JPG
    4 MB · Visningar: 118
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 88 onsdag 22 / 1

Det duggregnar lite grand på natten och tidig morgon.

Glömde igår att skriva följande:

När jag går ut på fm så hälsar en Marockansk man på mig. Tar mig i hand och sen även kysser handen. Mycket märkligt. Har inte varit med om detta tidigare. Sen visar han mig ett band med den röda texten securite. Vill ha några dirham. Jag ger honom inga pengar. För jag tror att han inte kan vara ensam vakt här dygnet runt. Han är dessutom klädd i vanliga civila kläder.

När jag träffar några fransmän här, där vi har parkerat, så säger de att de inte betalar. Det är ju bara ett sätt att försöka tigga. Så inga pengar från oss.

Idag på morgonen så kommer samma man till min HB, efter att jag har dragit upp gardinen för vindrutan. Han knackar nu på min dörr. Jag öppnar och han säger att han vill ha parkeringsavgift. Visar ett grönt band som han har runt halsen. Jag säger nej. Han envisas, liksom jag. Jag har laptopen öppen på bordet och säger att jag jobbar. Till slut går han efter att jag har satt mig vid laptopen.

Det känns inte bra att han envisas med att tigga.

När livsmedelsaffären har öppnat går jag in och köper 30 st ägg för 32 DH. En del förkortar myntslaget med MAD har jag sett på en del kvitton.

Sen startar jag och åker därifrån. Mot Sidi Ifni. Mycket vackert landskap, med havet i bakgrunden.

Sidi Ifni Camp 002.JPG

Efter ungefär halva vägen stannar jag för fm - mellis på en plats med vacker havsutsikt.

Sidi Ifni Camp 005.JPG Sidi Ifni Camp 006.JPG
Synd bara att det är så mycket skräp överallt. Bilden till vänster krossat glas och till höger en massa plastflaskor mm.

Sidi Ifni Camp 009.JPG Sidi Ifni Camp 012.JPG

Här är skylten som talar om att snart är jag framme vid dagens mål. Men först måste jag stanna på vägen och släppa fram dessa djur.

Sidi Ifni Camp 015.JPG Sidi Ifni Camp 016.JPG
Jag kör in och stannar vid receptionen. Frågar om de har plats för mig. Svaret blir ja. Campingen består av tre etager och kostar 65 DM inkl el per dygn. Vilket är mycket billigt.

Jag går runt en sväng och kollar. Ser en Tyskreggad plåtis och tre Italienska HB resten är Franskreggade. Campingen är inte ens till hälften upptagen så det finns många platser att välja på. Sanitetsutrymmena är ok, men inte mer. Finns ingen tvättmaskin. Det fanns det inte heller i Agadir eller i Tiznit.

Jag bestämmer mig för att köra in på mittersta etagen och parkera i mitten av densamma.
En liten havsglimt ser jag genom vindrutan.
Sidi Ifni Camp 018.JPGSidi Ifni Camp 020.JPG

Sidi Ifni Camp 021.JPGSidi Ifni Camp 026.JPG

Går runt och hälsar på mina närmaste grannar. Som naturligtvis endast talar franska. Går till den Tyskreggade plåtisen. Mannen har varit några gånger i Sverige för många år sedan och en av hans döttrar har sett midnattssolen. Men hans nuvarande fru vill inte till Sverige, varför förstod jag ej.

Sen blir det lunch, inne i bilen för det är mulet och ett lätt duggregn kommer över.

Efter lunch kommer solen fram igen. Liksom min solstol. Sätter mig och läser en diktbok, som jag har fått av en styrelsekamrat för ett år sedan. Författaren är från södra Brasilien och heter Guilem Rodrigues da Silva. Boktiteln är åtråns höga visa. Dikter om kärlek.

Vid 14 tiden börjar det att blåsa. Så jag går in vid 14,30 tiden och skriver detta. Nu kl 16 är det lite svalt ute. Tempen visar på endast 20 grader.

Nu skall jag äta en apelsin under tiden som jag lyssnar på dagens ekosändning från kl 12,30.

Körde 7,7 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta har inte missat någon av dina 88 dagars inlägg. Trevlig, intressant o lärorikt. Inte minst ditt kola sätt att ta dig an vardagsförtretligheter. Åker till Grand Canari till helgen, men tar med ”paddan” så jag inte missar dina berättelser. Tack Gösta.

Tack Annar! Kul att du gillar det som jag skriver. Det värmer!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 89 Torsdag 23:e jan

Beppe Wolgers skrev en text som Lars Ekborg framförde. "Vardagslivets små förtretligheter".

Det stämmer många gånger in på mitt nya liv. D.v.s. att permanent bo i HB.

Igår kväll började den gula varningslampan till "skitburken" att lysa. Hur i hela fridens namn kan det vara möjligt. Jag har varit ute tre dygn efter att jag tömde densamma i Agadir.

Så dagens första uppgift blir alltså att tömma den lilla skit som finns. För att nollställa instrumentet / datan som ger signalen till den lilla gula varningslampan.

Sagt och gjort. När jag sätter tillbaka den nu tömda burken så lyser inte den gula lampan längre.

Ja, det här var ju ingen skitrolig läsning för er. Men så är det ibland. Man får stå ut!

Med "Vardagslivets små förtretligheter".

Andra arbetsuppgiften idag blir att handtvätta lite kläder. Gör det inne i pentryts vask. Jag vet inte hur varmt vatten som jag får ut ur kranen - men det bränner hårt i händerna.

Lägger de tvättade kläderna i en hink och går till tvättavdelningen på campen. Där finns endast kallt vatten. Så nu fryser händerna efter en stunds sköljande.

Vad jag kommer ihåg så har jag inte handtvättat kläder sedan äldsta sonen och jag gjorde det i Grekland på hösten 1981. Då handtvättade vi tillsammans även lakan. Vilket jag inte gjorde idag. Kan inte vrida ur vattnet ensam.

Eftersom det idag är mulet. så går jag in till stan efter lunch. Skall vara tre km sa mannen i receptionen igår. Kostar tre DM. När jag skall visa mig offentligt så har jag långbyxor och jacka på mig. Idag var det även kyligt. Så kläderna behövdes.

Men jag tänker gå dit och ev åka lokalbuss hem, om krafterna har sinat.

Går på trottoaren på huvudgatan, som har två filer i varje riktning. Bilderna nedan visar det öppna landskapet fram till Atlanten.

Sidi Ifni stad 005.JPGSidi Ifni stad 006.JPG
Går förbi en poliskontroll. Poliser får man ej fota. En polis sköter radaren som mäter hastigheten. En polis har en MC.

Däremot får man fota kaktusar som blommar liksom palmer.

Sidi Ifni stad 007.JPGSidi Ifni stad 022.JPG
De flesta husen har två eller tre våningar med bostäder ovanför bottenvåningen som består av höga garagedörrar. Som, när de är stängda, gömmer affärer, verkstäder eller andra typer av lokaler.

Sidi Ifni stad 014.JPGSidi Ifni stad 024.JPG

Om barn har för långt att gå till en anlagd fotbolls-arena så "tager man vad man haver" d.v.s. den asfalterade gatan hemmavid.

Om det här inte är en Mosque, på grund att det är ett platt tak, så är det förmodligen en annan religiös byggnad.

Sidi Ifni stad 012.JPGSidi Ifni stad 013.JPG

Många parker gick jag igenom eller förbi.

Sidi Ifni stad 015.JPGSidi Ifni stad 019.JPG

När jag har gått ca 2 tredjedelar av sträckan börjar solen att visa sig. Det blir så småningom varmt med jacka. Men det är ju bara att stå ut. Att ta av sig kommer ju inte på fråga, inne i stan. Marockanerna kan ju tycka att man går omkring "naken".

Det finns tre st campingar precis vid entrén till staden. Men där är tomterna små och det är i stort sett fullbelagt. D.v.s. trångt!

Sidi Ifni stad 034.JPG

Jag går in och kollar på samtliga. En skyltar med tvättmaskin. Men jag ser ingen. En annan likaså - men dörren till tvättstugan var låst.

Den tredje camping har flera tyskar än fransmän. Märkligt.

Jag går sedan uppför den branta vägen till centrum. För att leta rätt på en bankautomat. För campen som jag står på tar ej kreditkort, det gjorde inte den i Agadir heller.

Efter en stunds letande ser jag en och tar ut lite sedlar. Man får välja om man vill använda sig av franska eller engelska på skärmen. Det är ju bra. Kunde ju även vara förståndigt med tyska.

Sen går jag in i saluhallen, som liknar en liten Medina.

Därefter går jag till busstationen. För att leta reda på en buss till campen. Jag hade tidigare tagit ett foto med mobilen på campens vägskylt. Vilket gjorde det enkelt att fråga de olika busschaufförerna om de kör till den bild som jag visar på telefonen. Behövs ju inte så många ord på franska för att göra sig förstådd.

Busschauffören tar inte emot några pengar. Utan en konduktör tar betalt under tiden som bussen rullar. Det kostade fyra DM inte tre som receptionisten sa. Men i o f sig sa han att det kostar tre att åka till Sidi Ifni. Han sa inget om den andra riktningen.

När jag kommer fram till mitt hem, ser jag att klädställningen har ramlat omkull. Visserligen är det ju bra att det blåser. Det torkar ju fortare. Men det var kanske dumt att lämna tvätten utan uppsikt. Man kanske skulle ha med sig några betongplattor, 35 x 35 cm, för att lägga på ställningen. Men då är vi ju tillbaka på det här med lastvikten.

Så nu är vi återigen framme

Med "Vardagslivets små förtretligheter".

Jag sätter mig nu i solen med em - mellis. Som idag bestod av en apelsin. Läskande men ej så mättannde. Så det blir en tidig pastamiddag.

Kvällen tillbringas med lite svt nyheter bl. a.

Inte startat bilen idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Admin!

När jag lade upp bilderna så kom det två i bredd.

Varför blir det inte så är jag publicerade?

Kan någon av er ändra bilderna till två i bredd?

Tack på förhand.
 
Toppen