• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Komp med några bilder från torsdagen.

På morgonpromenaden i tre minusgrader vid 08- tiden. Vid orten Ratzenburg 25 km söder om Lubeck.

Ratzenburg, Autobahn stopp 001.JPG Ratzenburg, Autobahn stopp 004.JPG

På Autobahn nr 2 på em

Ratzenburg, Autobahn stopp 010.JPG Ratzenburg, Autobahn stopp 014.JPG
Försöket att smita förbi i vägrenen - tog snart slut.

De två vänstra filernas bilar makar åt sig så att räddningsbil med gult tak-lyse kan komma fram.
Ratzenburg, Autobahn stopp 012.JPG
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 6 fredag 1 / 11

Många långtradare startar mitt i natten. Vilket vi vaknar flera gånger av. Beror nog på att de tog sin nattvila tidigt på em p.g.a. stoppet på autobahn.

Första frukost intages redan kl 04.00 och avfärd blir kl 4.45. Det är mörkt och minusgrader. Eftersom vi nattparkerade på en rastplats utefter en motorväg tycker vi det är ok att köra i mörkret.

Andra frukost vid 09 - tiden utefter A 2.
Kör in på en landsväg mitt på dagen för att handla. EDEKA har öppet. När jag skall betala fungerar inte mitt Visa kort. Kassörska säger att de endast tar kreditkort utfärdade i Tyskland.
Kör ganska långt på autobahn.
Stannar på en rastplats norr om Hannover på em för nattläger.

Körde 46,4 mil. Andra dagen med över 40 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 7 lördag

Ytterligare en natt med störd sömn.
Denna gång var det närmaste grannen i en liten skåpbil som spelade hög musik med öppen dörr, under tiden 02 til 03, Talade högt i mobiltelfon mellan sin och vår bil. Ordet "kurva" hördes flera gånger.

Vi låg nog ända fram till kl 05 innan vi gick upp för en första frulle. Sen drog vi tidigt.

Vi körde mot Trier. Innan tog vi av för att åka in i en liten ort med namnet "Traben - Trarbach". Smala gator som blev ännu smalare och ganska svårt att svänga 90 grader i en del gatuhörn.
Utefter floden Mosel finns det mång vinplantager, i de branta sluttningarna.

I Luxenburg tankar jag disel för ett literpris på 1,111 euro. I Lubeck kostade det 1,119 så skillnaden är inte så stor. LPG gasen kostade 0,490 i Lux. och 0,519 i Lubeck.

Därefter kör vi in i Belgien innan vi kommer över till Frankrike där vi stannar för natten på en stor öppen plats vid en fotbollsplan och lekpark.

Även en fransk barnfamilj gör här nattläger.

Vi spelar Yatzy på kvällen.

Körde 33 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Alla vänner!

Jag har två frågor.

1. Ni som reser mycket i Frankrike - hur får ni tag i färskvatten till er tank för disk och dusch?
Utan att ta in på en camping.

2. På en service- plats för HB såg jag att man kan få köpa vatten om man betalar med en pollett ( Jetong).
Var köper man dessa polletter?

Just nu har vi parkerat på en gata i Troyes. Vi kommer att åka till Epernai och Reimes. Sen mot Normandie.
Vi har varit inne på en del tankställen för att se om man kan få vatten där. Men nej det har ej gått.

Tacksam för info.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
2. På en service- plats för HB såg jag att man kan få köpa vatten om man betalar med en pollett ( Jetong).
Var köper man dessa polletter?
Bra fråga, förra året när vi åkte ner så hittade vi inget ställe att köpa polletter. Att finna ett Turistkontor som man kan parkera husbilen nära verkar lite bökigt.....
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 8 Söndag 3 / 11

I natt har det varit helt lugnt. Lottie kändes sig helt lugn igår kväll när hon såg att ytterligare en HB kom för att stanna.

Vi tog det lugnt på morgonen innan vi for iväg på fm.

Vi körde till Verdun, där i närheten hade ett stort slag utkämpas under första världskriget. Vi såg många minnesmärken utefter vägen.

Verdun, Tranor, Bar-le-Doc, Troyes 040.JPG Verdun, Tranor, Bar-le-Doc, Troyes 046.JPG Verdun, Tranor, Bar-le-Doc, Troyes 048.JPG Verdun, Tranor, Bar-le-Doc, Troyes 049.JPG

När vi körde in i Staden så blev, som ofta, gatorna smalare och smalare. Vi ville komma så nära Katedralen som möjligt. Vi hade tur som hittade en p-plats på en liten öppen yta. Visserligen tog jag två platser och ett litet överhäng i bak.

Verdun, Tranor, Bar-le-Doc, Troyes 001.JPG Verdun, Tranor, Bar-le-Doc, Troyes 003.JPG

Vi gick in i den fina katedralen efter att först ha sett minnesmärkena från första världskriget på inner gården.

Verdun, Tranor, Bar-le-Doc, Troyes 004.JPG Verdun, Tranor, Bar-le-Doc, Troyes 005.JPG

Det vita som syns på den högra bilden är olika tidningsurklipp från kriget och bilder på ländernas utbredning.

Några bilder inne-från.
Verdun, Tranor, Bar-le-Doc, Troyes 021.JPG Verdun, Tranor, Bar-le-Doc, Troyes 022.JPG Verdun, Tranor, Bar-le-Doc, Troyes 025.JPG Verdun, Tranor, Bar-le-Doc, Troyes 030.JPG

Vackra fönster. Den fjärde bilden är ifrån en "kyrka" en trappa ner i katedraen.

På sidorna i den stora kyrkosalen fanns det mindre rum och även flera biktstolar.

Vi åker vidare på små landsvägar mot Bar-le-Duc. Det stora slaget under första världskriget var mellan dessa två städer.

På vägen mot Troyes, i närheten av Lonze, ser vi ett stort antal Tranor, förmodligen långt flera än 1 000 st.

Verdun, Tranor, Bar-le-Doc, Troyes 056.JPG Verdun, Tranor, Bar-le-Doc, Troyes 061.JPG

Nu har vi på sen em kommit fram till Troyes, som är dagens etappmål.

Jag stannar på första bästa plats utefter huvudgatan en bit in i staden. Frågar jag Lottie om hon kan tänka sig att sova här. Det blev överraskande nog ett ja.



Verdun, Tranor, Bar-le-Doc, Troyes 062.JPG Verdun, Tranor, Bar-le-Doc, Troyes 063.JPG

Märklig parkeringsregler. Jag står på gatan men till höger om mig finns personbilar på trottoaren, i målade rutor. När de skall köra måste de göra detta nära husen, så trottoaren upphör att helt vara en plats för gående.

Nu när det går mot kväll så bestämmer vi oss för att gå ut och äta på restaurang och inmundiga ett par glas god Champange till dryck. Vi går ut i duggregnet. Går i över en timme för att hitta något som inte är ett Brasserie, bar eller dyligt. Vi hittar inte en enda restaurang som är öppen!!!!!!!!!

Men vi ser många finna hus, korsvirkeshus och tre katedraler.

Vi går hem igen och jag lagar en rotsaksomelett.

Sen blir det ett parti Yatzy innan jag skriver detta.

Om vi hade åkt motorväg till Troyes istället så hade vi missat allt detta. Vi njuter när vi kör i sakta mak ute i landsbygden och får se allt det vackra i landskapet. Vi har lång tid på oss för att komma till Portugal.

Körde 18 mil idag.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 9

Natten har varit ovanligt lugn för att vara på en huvudgata in till Troyes.
Efter frulle blir det lite planering hur vi skall köra vidare. Vi letar efter vingårdar i närheten.
Jag får upp Trip- advisers 70 lista på de bästa gårdarna.
Jag noterar de fem översta. Första är Champagne Didier Goussard på Rue du General de Gaulle 69. När jag tittar på kartan får jag se att i närheten finns en turistbyrå. Noterar även detta för att kunna gå in och köpa några polletter. För att användas till att köpa vatten vid en HB - service plats.

Fortsättning följer
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Dag 9

Natten har varit ovanligt lugn för att vara på en huvudgata in till Troyes.
Efter frulle blir det lite planering hur vi skall köra vidare. Vi letar efter vingårdar i närheten.
Jag får upp Trip- advisers 70 lista på de bästa gårdarna.
Jag noterar de fem översta. Första är Champagne Didier Goussard på Rue du General de Gaulle 69. När jag tittar på kartan får jag se att i närheten finns en turistbyrå. Noterar även detta för att kunna gå in och köpa några polletter. För att användas till att köpa vatten vid en HB - service plats.

Fortsättning följer
Om du inte redan är med i FBgruppen Vincampingar och ställplatser kanske det kan vara något er. Vincampingar och -ställplatser
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 9 del två.

På fm spenderar vi en lång stund på Lidl för att botanisera i vinsortimentet och köpa lite livsmedel. Efteråt planerar vi om i "garaget" för att få bättre plats och in med det som vi köpte.

Nu startar resa söderöver för att besöka vingårdar i södra delen av distriktet Champagne.

Utefter väg D 671 stannar vi vid en restaurang för att äta lunch. De tre i servicen kan endast tala franska. Så det tar en stund att förstå menyn som endast finns på franska.

IMG_20191104_123206038_HDR.jpg IMG_20191104_120950296_BURST001.jpg

Det blir en mycket god Crepe och en liten öl. 23 Euro för två pers.

Vi ser en Champage-skylt utefter vägen. Kör in där. Blir mycket väl emottagna samt får bra info på engelska av en ung kvinna. Vi går en runda och ser oss omkring. I ett runt hus är ett litet lager. Dörren är öppen.
Vingården heter Devaux. Jag köper tre små flaskor torr Champange för 16 Euro st.

IMG_20191104_135007634_HDR.jpg IMG_20191104_135455511_HDR.jpg

När vi kommer fram till stan Les Riceys ser vi en HB skylt och tror att det är en P-plats för oss. Så jag kör in där. Sen promenerar vi fram till vingården. Men den var för tillfället stängd.

Vi fortsätter vår promenad och ser en ny skylt med P -plats för HB. Vi går in och tittar. Det är på en vingård. De har möjlighet att tömma grå - och svartvatten samt fylla färskvatten. Kollar för säkerhets skull att det verkligen kommer ut färskvatten. Bra - då behöver vi inte gå till turistbyrån för att köpa polletter.

Nu hämtar vi bilen och kör in på ställplatsen. Fyller färskvatten innan vi parkerar för natten.

Les Riceis 001.JPG Les Riceis 003.JPG

Fruktstund på em.

Går fram till några hus på vingården. Ser några män som vi försöker att tala med. Vi är dåliga på franska och de på engelska och tyska. Men vi skall tydligen gå till ett kontor.
Försöker att hitta det men lyckas ej.

Vi går istället in en bit i stan. Hittar ett annat ställe där det tillverkas Champange.
Träffar en mycket trevlig ägare som tyvärr endast talar franska. Han visar oss runt i sina lokaler. Vi blir bjudna på en mycket god Traditionell Champage.

Les Riceis 005.JPG Les Riceis 007.JPG

Vingården heter Guyard Lamoureux och ligger på Rue du General de Gaulle 44, 103 40 Les Riceys.

Les Riceis 008.JPG Les Riceis 010.JPG

Vi köper fyra normala (70 cl) flaskor för 15 euro st.

Les Riceis 011.JPG



Sen går vi hem. Jag skriver detta under tiden som Lottie duschar därefter blir det min tur.
Imorgon fyller vi naturligtvis upp med mera färskvatten innan avfärd.

Körde 5,8 mil.
 

Bilagor

  • IMG_20191104_162340042_BURST000_COVER_TOP.jpg
    IMG_20191104_162340042_BURST000_COVER_TOP.jpg
    3,3 MB · Visningar: 191

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Dum fråga kanske. Läggs inte dessa vingårdar från fb in på hbk ställplatslistor. Har inte heller fb. Förlåt att jag bröt in på din sida.
 
Toppen