• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Min surf håller på att ta slut - så jag kommer att skriva mer sällan. Samt ringa min nuvarande operatör,Tele 2, för att kolla av vilket abonnemang som är bäst för mig.

Tele 2 har en begränsning på 16 veckor i EU- sen kostar det ytterligare. Det sa de inget om när jag var i Sverige. Jag räknar med att vara borta från Sv. i 21 veckor.

Vilket abonnemang och operatör har ni?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har Telenors obegränsade vilket ger mig 100 GB utomlands. De har en begränsning på 4 månader men jag vet inte hur hårda de är på det. Har hört många som det funkat längre för. Har dock inte testat själv eftersom jag hittills avbrutit någon/några månader i mitten på vintern.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.703
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag Telenor obegränsat är ni det bästa blev lurad att byta förra året till tele2 obegränsat men var bara 30 GB utomlands sån tur lyckas jag ändra när jag var Portugal ringde Sverige o dom skicka ett nytt kort till campingen tog två veckor så pröva det
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Telenor Obegränsat. 100GB/mån. Tog slut första månaden med några dagar kvar till ny pott, men går att köpa till mer surf.

Telia har ett liknande abonnemang men mindre surfmängd utanför Sverige, minns inte exakt men kanske runt 40GB/ mån. Däremot så undrar jag om Telia faktiskt begränsar surfen eftersom abonnenten får 20GB varje dag, är det någon som vet så vore det intressant att höra hur det verkligen funkar?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Telenor Obegränsat. 100GB/mån. Tog slut första månaden med några dagar kvar till ny pott, men går att köpa till mer surf.

Telia har ett liknande abonnemang men mindre surfmängd utanför Sverige, minns inte exakt men kanske runt 40GB/ mån. Däremot så undrar jag om Telia faktiskt begränsar surfen eftersom abonnenten får 20GB varje dag, är det någon som vet så vore det intressant att höra hur det verkligen funkar?

telias surf utanför Sverige är 20GB/mån inom EU/EES
 
F

F.d. 58101

Guest
Körde 170 mil ons - torsdag Tyskland - Falun denna vecka, fick frågan efter typ 12 tim vill du ha mer surf så betala 350:- insåg att Google Maps och Spotify drar surf hela tiden, så ett abonnemang med fri surf är nog att föredra om man ska bo i bilen under en längre tid ....
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 46 onsdag.

Vi tar en tidig buss in till Faro. 2,35 E kostade biljetten som kan köpas ombord. Buss nr 16 svänger in till flygplatsen.

Vi promenerar länge i den gamla stan, innanför muren. Där åt vi en mycket god fisklunch.

Naturligtvis går vi även till havet. Då kunde vi se flygplatsen från ett annat håll.

Får ett sms från Tele 2. Surfat mer i EU än i Sverige. Efter 16 veckor kostar det 57 Sek per GB för fortsatt surf.

Tar bussen hem.


Dag 47

Börjar med att googla lite på telefon abonnemang. Villkor för utland. Ringer Tele 2 kl 9. Väntetid 20 till 30 min. När de ringer upp avbryts samtalet snabbt. Får ringa upp igen. Samma svar. Ringer upp fast trycker på en annan knapp vid tillvalens uppläsande. Kommer fram till en mycket informativ och trevlig support - tjej.

I våras beslutade EU om roming och om 4 månaders begränsning. Vilket jag ej blev informerad om i somras när jag sist hade kontakt med supporten.

Fick även info om villkoren i Marocko. Dyrt. Surf 25 sek per MB. Ringa till SV 15 sek per min, ta emot samtal 6,95 per min, Sms 4;-- sek per st.

Bästa är att ta in på en camping med bra Wifi. Slå av mobildata och roming.

Idag har det varit kallt och blåsigt. Vi har varit hemma och städat. Endast kortare promenader.

Dag 48 fredag.

D.v.s. just nu. i förväg. För att spara på surfen. Jag tror att bilder tar mycket surf - så jag avstår från det idag.

Vi blir hemma här på parkeringen. Tar en promenad till stranden när det har blivit ljust.

Skall kolla med Telenor om villkor. Samt campingplats här i Portugal mellan Faro och spanska gränsen.
 
Toppen