• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej Gösta!
Vilka härliga bilder på soluppgång och solnedgångar;) Själv sitter jag i ett regnigt Sverige och törstar efter solen... Det har inte varit mycket av detta den senaste tiden. Då får man i stället gå in på HBK och läsa andras fina reseberättelser ;)

Ni ser ut att ha det hur bra som helst! Ha en fortsatt fin resa. Jag är med på er resa via datorn.

Ha de gott!

//Jocke
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 44

Vi tar en tidig promenad mot flygplatsen för att fota och undersöka vart vägen tar vägen. När vi gått en lång stäcka så övergår asfaltsvägen till en grusväg - då vänder vi.

Men vad är detta? Vita prickar på himlen. Är det en drönare???

Faro 9 12 007.JPG Faro 9 12 008.JPG

Eller är det verkligen ett flygplan?
Ja, det var det.

Faro 9 12 009.JPG Faro 9 12 011.JPG
Många flygplansbilder blir det.
Faro 9 12 030.JPG Faro 9 12 020.JPG

Några gillar att stå nära - andra vill ha ordentligt avstånd.

Faro 9 12 001.JPG Faro 9 12 002.JPG

Det blir lunch i bilen innan vi går över bron till stranden. Vid rondellen ser vi denna skapelse.

Faro 9 12 046.JPG

På vägen långt österut ser vi några fina hus.

Faro 9 12 056.JPG Faro 9 12 057.JPG

Men också förfallet bakom en mur.

Faro 9 12 060.JPG Faro 9 12 062.JPG
Det vi ser är en fd campingplats.

Faro 9 12 065.JPG

Vi går långt ut innan vi vänder hem igen. Flyttar bilen närmare flygplatsen för Lottie vil ha ett foto med både bilen och ett flygplan. Hon tog dessa.

IMG_20191209_150425619.jpg IMG_20191209_155944214_HDR.jpg

Jag tog detta när vi tar igen oss i det vackra vädret.

Faro 9 12 092.JPG

Idag körde jag på sin höjd 75 meter
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Lottie och du tar väldigt fina bilder. Följer er resa varje dag. Såg i ett tidigare inlägg att du har en fin systemkamera.
Jag vill inte inte vara ”bildpolis”, men jag tror att bilderna skulle bli ännu bättre om du justerade vitbalansen. Som bilderna är nu är de väldigt varma (gula). Kolla i inställningarna om det finns justeringsmöjligheter.
Hoppas inte du tar illa upp av detta inlägg.
Önskar er en riktigt fin resa i södern.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej ThomasA!

Tack för dina synpunkter. Nej, jag tar inte illa vid mig av relevanta synpunkter. Tvärtom!
Kollade lite i kameramenyn men hittade inget om vithet. Får försöka igen vid ett senare tillfälle.

Om jag överhuvud taget fick en instruktionsbok så är den nerpackad i en flyttkartong i mitt lager i Farsta / Stockholm.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 45 Tisdag 10 / 12

Kl 07.25 lämnar vi bilen, för att vandra in i nationalparken Ria Formosa. Vid rondellen finns en busshållplats. Vi kom dit kl 7.28 samtidigt med bussen in till Faro som enl. tidtabell skall komma kl 7.00 eller 8.00. Så den tidtabellen ger jag inte mycket för.

Det är ganska kallt nu på morgonen. Jag ångrar att jag inte tog på mig en halsduk. Har skjorta,tjocktröja, jacka, mössa och vantar.

Dagens / morgonens två första bilder.

Ria Formosa 001.JPGRia Formosa 002.JPG

Vi entrén ser vi dessa skyltar.
Ria Formosa 004.JPG Ria Formosa 005.JPG
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 45 del 2

Får se om det blir två bilder i bredd, nu när jag börjar om.

Att nationalparken skall vara privat egendom verkar ju helt horribelt. Lottie blir fly förbannad eftersom EU har bidragit med likvida medel.
IMG_20191210_080949275_HDR.jpg
Längst ner till höger finns EU märket.

Så vi går in i nationalparken. Det finns ju iordninggjorda träbroar att gå på. Liksom flera sittbänkar och infotavlor. Bl.a. att man ej får lämna "vägen" och gå in i naturen.
Ria Formosa 006.JPG Ria Formosa 014.JPG

Över 280 exponeringar blev det. Här följer ett antal.

Ria Formosa 007.JPG Ria Formosa 010.JPG Ria Formosa 012.JPG Ria Formosa 034.JPG

Solen gör ett försök att komma upp.
Ria Formosa 018.JPG Ria Formosa 021.JPG Ria Formosa 022.JPG Ria Formosa 028.JPG

Flera fågelbilder.

Ria Formosa 036.JPG Ria Formosa 038.JPG Ria Formosa 044.JPG Ria Formosa 045.JPG
Vi ser några män som letar och plockar upp något, som har kommit in vid högvattnet. Nu är det Ebb.

Ria Formosa 065.JPG Ria Formosa 060.JPG
Efter ca en timmes promenad kommer vi fram till detta utkikstorn. Nu blir det lite varmare - så mössa och vantar kan tas av.

Ria Formosa 133.JPG

Bredvid området finns en golfbana.

Ria Formosa 134.JPG Ria Formosa 136.JPG
Nu har jag lagt upp det maximala antalet av 20 bilder i detta inlägg. Så det får bli ytterligare en del.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 45 del 3

Denna fantastiska nationalpark som vi nu går i är mycket större än vad vi hade trott.

Ria Formosa 149.JPG Ria Formosa 154.JPG

Strax efter golfbanan finns denna långa bro som gör att man går i 90 grader i förhållande till nyss. Efter bron kommer vi fram till havet som vi följer länge för att komma till Praia de Faro.
Ria Formosa 151.JPG Ria Formosa 165.JPG
En infotavla säger att man inte får gå upp på den höga sandvallen, av eroderingsskäl.

Ria Formosa 173.JPG

Nu kommer vi ut till havet. Där Lottie med stor förtjusning hittar några fina snäckskal som hon vill ta med sig hem.

Ria Formosa 186.JPG Ria Formosa 187.JPG

Nu vid tiotiden tilltar värmen så jackorna åker av.

Att gå i torr och lös sand 25 meter ifrån havet är mycket svårare än att gå nära havet. Där har vattnet gjort sanden kompakt.

Ria Formosa 191.JPG Ria Formosa 193.JPG

Efter en halvtimmes promenad utefter havet kommer vi fram till en gångväg som vi gick på i mars. Fast då kom vi ifrån andra hållet. Så nu vet jag att det inte är så långt kvar till restauranger. För hungriga har vi blivit. Så det blir en öl och en sandwich.
IMG_20191210_103522566_HDR.jpg

Kl 11.35 kom vi hem efter 13 251 steg. På em vilar vi i solen en stund och går in och skriver detta. Orken tog nämligen slut.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Va kul! Vi gjorde exakt samma promenad under den dryga veckan vi stod på parkeringen ni också står på (tror t.o.m att bilarna stod på samma ställe). Efter gångvägen till fågeltornet såg vi på höger sida fiskstim och hade turen att se när de blev matade av en karl som kastade ut nån typ av pellets från en hink. När han gick ner till vattnet kom alla fiskar simmandes emot honom - de visste vad som var i görningen.

Gick också över bron och efter stranden tillbaka, tog en lunch men valde restaurangen som ligger i direkt anslutning till parkeringen. Enligt uppgift har man tidigare kunnat tömma och fylla där vid den publika toaletten men inte just nu då den genomgår en ombyggnation. Gissar att den var rätt sliten och i behov av renovering.

Lite synd att bron dit endast klarar max 3.5t, hade varit intressant att utforska landdelen där ute med husbil, kanske finns lämpliga ställen att fricampa.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Hej igen. Har hittat en manual på sony.se. Om du öppnar den här länken finns en svensk bruksanvisning.

https://www.sony.se/electronics/support/res/manuals/4420/44207469M.pdf

På sidan 131 finns instruktion beträffande vitbalans. Försök köra på auto-läget. Det brukar vara rätt ok i de flesta fall. Om inte detta går, testa de andra lägena. Lycka till.
Håller med om Auto-läget normalt fungerar kanon, för mig är det bara vid snöbilder som man får blåstick och vitbalansen måste korrigeras.
 
Toppen