Går det att resa i Spanien med lång bil?

Tråd startad i 'Reseberättelser från Husbilen' av Kulpå4hjul, 9 November 2019.

1. Kulpå4hjul

Kulpå4hjul HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6867
    Hej jag har en bil (8.4m lång)som jag trivs med och vill helst inte byta. Men nu läser jag om hur rörigt och trångt det kan vara på camping i Spanien. Det verkar inte finnas så mycket platser för större fordon. Har någon praktiska erfarenheter av att resa runt med lite större bil och kan ge mig lite hopp ?

Gösta Evén och bennyja gillar detta.
  2. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    A00CB616-7E70-47E1-BC98-24AD984732E0.png Jag tittade i Campercontact vilka campingar som tar emot bilar på 9 m och fick fram dessa. Sen hur många platser de har av den storleken framgår ju inte eller hur många som är lediga. Vi har sett en hel del långa bilar under vår tid i Spanien så ge inte upp.

Arne44, J.Bergsten, Runnestad och 5 andra gillar detta.
  3. casa diva

casa diva HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5165
    Håller med Livibil men vill tillägga att höjden ofta är en begränsande faktor (>3 m). Ofta är det grenar från träden kring platsen som 'hänger in' och gör det omöjligt att komma in. Vi har såg med! Be om lov först naturligtvis innan du börjar såga. Ofta har man också stållinor över platserna för att kunna lägga ut solskydd under sommaren. Dessa kan man ibland ta bort men inte alltid. Har aldrig sett någon uppgift om höjder på platserna på någon camping vare sig i Spanien eller någon annanstans.

Arne44, Gösta Evén, bennyja och 3 andra gillar detta.
  4. Kulpå4hjul

Kulpå4hjul HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6867
    Bra tips med att ha såg med. Vår bil är ju hög 3.16 m. På kartan ser man att många platser tar emot långa bilar. Kanske finns det hopp...

Gösta Evén, bennyja, Los Suecos och 2 andra gillar detta.
  5. Klasse

Klasse HBK Medlem

Kommun:
    Värmdö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22622
    Det beror väl på hur man vill stå, campingar är oftast trängre än ställplatser...jag har en 9,6m lång bil o trivs bäst i det "fria"...men annars så är det ställplatser som gäller...så det är bara fara söderut och njuta av ljuset o värmen...
    fullsizeoutput_13f9.jpeg

//Klasse

Arne44, Annar, Mats&Agneta och 20 andra gillar detta.
  6. surtecruisers

surtecruisers HBK Medlem

Kommun:
    Kungälv
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4687
    så var den saken klar ! de ä gött när det rullar på ! he he

7. Kulpå4hjul

Kulpå4hjul HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6867
    Ställplatser låter bra. Man har ju ändå det mesta med sig. Använder ni Campercontact ? Jag tillhör de gammalmodiga och har Bordatlas mm i pappersform. Man är en fossil....

husbilar, Göte J och Gösta Evén gillar detta.
  8. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12581
    Använder dessutom, Campervan.guide, Park4night och Stellplatzradar,databaserna skiljer sig en del,hittar man inget på ena appen prova någon av dom andra.
    Jag har också Boardatlas papper,i Tyskland är den bäst.

surtecruisers och Gösta Evén gillar detta.
  9. Krister Ursula 18

Krister Ursula 18 HBK Medlem

Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    18
    Du har många bra ställplatser i i vår egen lista.
    Krister

Tommy.B, surtecruisers, Tommy-59 och 3 andra gillar detta.
  10. Sander

Sander HBK Medlem

Kommun:
    Mariestad
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5894
    Man blir nästan stressad av alla appar och listor och information i överflöd. När vi reser sydöver blir det oftast att vi använder platser som vi besökt tidigare plus plan B om det är fullt. Även i lågsäsong är det bäst att planera för tidig ankomst eftersom det kan vara fullbelagt på populära platser, plus att mörkret faller tidigt.

surtecruisers, Gösta Evén och Farfar gillar detta.
  11. Gösta Evén

Gösta Evén HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26664
    Hej Trådskaparen!

Min bil har en totalvikt på 5 ton, längd 8,8m och höjd 3,10 m.

Ett problem som ingen har tagit upp är viktbegränsning på 3,5 ton. Vissa broar t.ex. och inne i mindre orter.

Ibland när jag har försökt att åka till en camping har vägen blivit smalare och smalare - så till slut har jag vänt och åkt vidare.

Att svänga 90 grader i en mindre stad har några gånger inte fungerat tack vare att personbilar har varit parkerade i gatukorsningen. Varför jag har varit tvungen att backa, fem - sex kvarter, två gånger.

Jag trivs också bra i min långa bil och kommer inte att byta den på många år. Bekvämt boende men med vissa begränsningar i framförandet i mindre orter. Inga problem med att fri-campa eller att bara parkera på en gata för att sova en natt.

Kör du bara ner till Spanien. Lycka till på resan.

Annar, surtecruisers, Kege och 7 andra gillar detta.
  12. Sander

Sander HBK Medlem

Kommun:
    Mariestad
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5894
    I bland annat Frankrike finns det flera förbudsmärken med viktbegränsning, dels motorfordonstrafik förbjuden plus viktangivelse, den gäller alla, dels samma tavla med en lastbil och viktangivelse. Den gäller lastbilar, övriga tunga fordon får köra. Mitt navigationsprogram , om jag har bilens profil aktiverad, betraktar båda skyltarna som förbud.

Olof G och Los Suecos gillar detta.
  13. Kaj o Gisela.p

Kaj o Gisela.p HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2029
    HBK-Nr:
    7379
    Vi har nog varit nere med stor bil varje år sedan 2010 och tycker nog inte det är ofta man stöter på problem. med tiden lär man sig också planera sig körning, sedan får man också en "känsla" för var man skall ge sig in.
    GPS en kan lura en ordentligt men känns det misstänkt samt brukar den som inte kör också koppla upp telefonen o appen kartor/google maps som till skillnad från GPS en har färgmärkning på vägarna. Tycker nog också att generellt tar medtrafikanter hänsyn till att man kommer med husbil. Undantaget var Napoli/Sorrento o Amalfikusten som nog är/var den svettigaste körning jag har gjort. Trångt/ smalt o alla tryckte på o tutade från alla håll. :) :)

Senast ändrad: 10 November 2019
    Gösta Evén, sacce, Sören-6830 och 2 andra gillar detta.
  14. Livsnjutaren

Livsnjutaren HBK Medlem

Kommun:
    Vadstena
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3512
    Det är ofta någon ställer frågan om det är några problem med stor bil och svaren brukar bli ”inga problem” Men nu erkänner iallafall några att det kan vara ett problem men man anpassar sig! Bra.
    Just Spanien är väl ett av dom lättaste medelhavsländer man kan köra stor bil i.

EVTOAK, Gösta Evén och Montreal gillar detta.
  15. Kulpå4hjul

Kulpå4hjul HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6867
    Intressanta svar. Planera stopp och körning är jag van vid. Visst krävs lite anpassning när man har lite längre bil. Har kört i Kroatien Italien bl.a och där kollar jag i förväg om övernattning är möjlig, ibland mailar jag och bokar plats. Stå vid en rastplats eller en gata i stan tror jag inte känns ok för mig. Kanske jag vågar mig på en resa till Spanien. Förutom det här med övernattning tror jag att jag oroar mig för problem som kan hända med bilen. Dumt kanske för det finns ju verkstäder där också.

16. Wizard

Wizard HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5342
    Generellt kan sägas att gamla campingar som ursprungligen byggdes för att husera tält och små husvagnar har begränsat med stora platser för husbilar +8 meter.
    De nya campingarna/ställplatserna har inte detta problem.
    Att köra i Spanien med stor bil är inga problem, utom möjligen i små byar. Spanien har Europas bästa vägar.

17. surtecruisers

surtecruisers HBK Medlem

Kommun:
    Kungälv
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4687
    tror inte du behöver oroa dig det löser sig på ett eller annat sätt ska du se men det är samma för alla i början ! lycka till ! go for it !

Växjö Peter, Farfar och Los Suecos gillar detta.
  18. Kristian676

Kristian676 HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16927
    Hörde en historia, sann eller inte, om en lång, bred och hög husbil, som kom in på en mycket smal gata i en spansk stad. Det inte föraren uppmärksammade var att husen på bägge sidor lutade in mot gatan. När det visade sig att skrapljudet kom från att bilen kilat fast mellan husen och dörrarna inte heller gick att öppna, då blev det bekymmersamt. Så småningom fick en bärgare loss bilen och det gick att köra därifrån men med rejäla skador. Sensmoral är väl att det gäller att se upp också i betydelsen se uppåt.
    Vad som hände sen? Enligt samma skröna (?) så är den bilen såld och numera åker de runt i en plåtis, modell liten, och trivs utmärkt med den förändringen. :)

Gösta Evén och Montreal gillar detta.
  19. S670sl

S670sl HBK Intresserad

Kommun:
    Sigtuna
    Samma skröna berättas i Sverige om en som körde husbilen in i gamla stan i Stockholm och fastnade.
    Mvh.s670sl

Montreal och Kristian676 gillar detta.
  20. Kristian676

Kristian676 HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    16927
    Fast det knepiga är att han som lackerade bil berättade...men som sagt hus lutar...

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.