• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gångjärn, Dometic RML 8555

F

F.d. 53833

Guest
Hej,

Gångjärnet på min kyl har fått sig en "knäck".
Kylskåpsdörren tar i väggen längst in, när dörren står öppen 90 grader.
Den dumma placeringen gör att det blir en hävarm där all kraft tas upp av infästningen från gångjärnet.
Glömmer man bort sig eller om bilen lutar framåt då man öppnar kylen, blir det mer eller mindre som att bryta med en kofot mot gångjärnet.

Så, nu har det hänt, gångjärnet "glappar" i sidled ca 1cm och dörren hänger nedåt när den är öppen.
För att stänga kylen måste jag lyfta upp dörren ca 1-2 cm på den sida inte gångjärnet sitter, annars sluter den inte tätt mot kylen.
(Förmodligen håller den inte helt tätt då heller då kylen har börjar krångla med tempen det senaste...)

Är detta något som går att åtgärda själv?
Har inte lyckats få bort den övre frontpanelen på kylen så svårt att se vad man kan göra.
Det jag ser är att en "metall-pinne" går från dörrens överkant upp mot taket av kylen, det är den som glappar i sidled.
Hittar inga reservdelar/instruktioner på nätet för att byta gångjärn

Någon som råkat ut för liknande?
 
F

F.d. 53833

Guest
Tack för PDF'en, det såg inte riktigt lika ut men hittade skruvarna till manöver panelen.
Satt ett järn för att hålla dörren på plats vars skruvar satt lösa, gick att få fast dom igen med lite småpill.

Såg dock att själva hålet i dörren som sprinten ska ner i, som håller dörren på plats, numera är ovalt.
Dock minskade glappet från ca 2cm till 0.5cm vilket får vara godtagbart.

Nu ska vi se om vi kan få ner tempen ordentligt i kylen också...
Fick -7 i frysen och +7 i kylen efter en natt med 230 påkopplat.
 
Toppen