• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla gasol på fast flaska.

F

F.d. 55554

Guest
Brukar ni stänga av gasolen innan ni tankar på fast flaska?
Jag brukar göra det.
Vet inte om det kan vara farligt och inte göra det.
Svar någon.

Jojje
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fylla gasol på fast flaska.

Jag tycker du gör rätt. Det är väl förbjudet att låta gasolförbrukarna gå när man tankar, oavsett om det är gasol, bensin eller diesel. Däremot om spis, kyl, panna etc. är avstängda så har det nog ingen betydelse för den gasen som passerar regulatorn kan ju aldrig bli högre än 30 (på vissa HB 50) mbar.
Att göra som du är ju att ta det säkra före det osäkra & det är ju aldrig fel.

Bennie
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Fylla gasol på fast flaska.

Nej, det är inte farligt.
Vi stänger inget, bara ansluter pistolhandtaget och fyller upp.

Med AES kyl så kommer vi ju alltid in till tankstället med kylen på 12 volt. Det finns ingen öppen låga.

Tankflaskan har olika anslutningar och ventiler för påfyllning resp. förbrukning. Förbrukningen påverkas inte när man tankar annat än att det blir mer gas i flaskan. Hälsar Björn
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Fylla gasol på fast flaska.

Hej. Har haft samma fundering. Värmen är ju inte på när vi åker o kylen går på 12 volten o stänger ca 15 minuter efter man slagit av motorn men kan det fresta reduceringsventilen extra när man fyller o inte flaskan är avstängd? Troligen fixar den den det när inga förbrukare är inkopplade. Stängde alltid dom första åren med tankflaska men måste medge att det numera fuskar jag med detta. Vad har Ni andra för tankar om detta?

Hälsningar Sanddammaren
 
Toppen