• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla gasol i Tyskland

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Jag gjorde en lista 2014. Del ligger under gasolförsörjning. Jag kan inte länka till den.
Om du går in på sök forum och skriver ”gasol i Tyskland” så får du upp flera tips. Eller googla på ex Westfa som har flera anläggningar.
Birgitta
 

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Med två nyfyllda gasolflaskor startade vi vår resa mot sydtyskland. Vi hade hört att det inte skulle vara några problem att fylla i Tyskland. En fin förteckning över platser att fylla på hade vi också fått via Husbilsklubben. Tiden rullade på och efter tre veckor var den första flaskan slut.

Strax utanför Fussen i Hopferau skulle vi fylla vår tomma flaska. Men när vi kom dit var svaret nej, de fyllde inga svenska flaskor, men tipsade om att vi skulle åka en km till, där gick det nog gick att fylla. Samma svar där, men de tipsade om att precis vid ställplatsen i Fussen, som vi kom ifrån, så skulle det nog gå bra att fylla. Alltså åkte vi tillbaka dit bara för att få samma nej. Vi åkte vidare på vår resa men efter ett par dagar tyckte vi att borde nog ta tag i detta med den tomma flaskan. Närmaste ställe på vår förteckning var Ulm. Dit var det 8 mil så vi ringde och fick samma svar att de inte fyllde svenska flaskor.

Eftersom vi nu var i Isny åkte vi till Dethleff fabriken och tänkte att de kan nog ge oss ett tips, vilket de också gjorde. Bergers ett par hundra meter bort skulle nog kunna hjälpa oss. Vi fick t o m en förtryckt vägbeskrivning. Så vi var alltså inte de första som frågade. Återigen nej men de sålde fyllda flaskor för 80 Euro. Samtidigt tipsade de om att i Wangen, 22 km bort, där skulle vi kunna fylla. Vi fortsatte, husbilsfolk är ju ett tåligt släkte och vi hade redan bestämt oss för att åka till Wangen. I Wangen sa man samma sak. Man fyllde inte svenska flaskor. Då köpte vi en tysk för 60 Euro. Eftersom vi redan hade en "Tyskslang" gick det enkelt att koppla in den tyska flaskan. Tyskslang, kan man köpa i Sverige.

Antingen har vi haft otur med att fylla vår flaska eller också har man slutat med det. Kontentan är, att nu är vi inne i det tyska systemet vilket innebär att vi i fortsättningen enkelt kan byta till en fylld tysk flaska för 20 Euro, när det blir aktuellt. Vi vet att vi kommer att vara i Tyskland mycket. Nu har vi löst problemet en gång för alla.
 
Toppen