• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Status
Stängd för vidare inlägg.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.680
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Hej!
Dom som kör ombyggda bussar är ofta mogna personer som kör på ett trafiksäkert sätt. Hur ofta har du haft en gammal husbuss 3m bakom dig? Många bussolyckor sker med unga bussförare med nytagna busskort som dom kanske tagit på sommaren men får ändå köra med kanske 122 passagerare i en ledbuss på motorväg i snöstorm. Altså med mycket liten erfarenhet. Vilken åker du helst med?
/Åke

Förstår inte hur vi kom in på bussförare som har busskort, det handlade ju om PB2 bussar med förare med B-Kort bakom ratten? :rolleyes:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Hej bror!
I ditt inlägg 205 skriver du: "Min undran ibland är hur det kan vara möjligt för att en vanlig svensson med enkelt B-kort kan ha rätt att framföra t.ex. en ombyggd tung buss på 10-15ton och 10-15m längd utan någon som helst utbildning på detta fordon" är inte detta förmodad inkompetens? Tekniskt insatta och uppdaterade personer är ofta allmänt uppdaterade vad gäller regler m.m. Varför ska fritidsfordon ha färdskrivare?
/Åke

För att få köra ett tungt fordon yrkesmässigt krävs ju utbildning bl.a övningskörning och en ganska omfattande teoriutbildning för att få köra i trafik.
Vad jag menar här är att genom att regga en gammal buss eller tom lastbil så krävs plötsligt ingen utbildning i handhavandet av detta fordon men får vistas i trafiken tillsammans med övrig trafik på samma villkor. Riskfritt eller inte...
Tror nog att de flesta som kör pb2 vet vad det handlar om och kör därefter. Dömer inte ut någon då jag tror att vi alla har självbevarelsedrift och agerar därefter, men kan inte komma ifrån tanken och skillnad mellan omreggade pb2 som körs på B kort och motsvarande yrkesbilist med omfattande utbildning.
Jag är väl naiv kanske......
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

En diskussion som ovan om ”yrkesbilism” kontra ”Svensson” känns främmande för mig i det här sammanhanget/tråden?!

Är t.ex taxichafförer, poliser, ambulansförare, servicefolk/hantverkare med bil som arbetsredskap, bilprovare/-testare/-utvecklare som arbetar med fordonsutveckling, distributionsbilsförare av fordon under 3,5 ton = ”Svenssöner” när de vistas på allmän väg? Till vilken kategori ska man sedan räkna dem som av olika orsaker måste pendla till och från sitt arbete, mm?

När en förare tillåts framföra ett motorfordon på allmän väg, så har han/hon oavsett bokstäver i sina körkort identiska lagar, regler, kunskaper och hänsynskrav att förhålla sig till (dvs, tillräcklig kompetens för detta).

Många HB kollegor kör husbilar >3,5 ton på B kort -96 och före, kanske lite häftigt med över 7,5 ton men i övrigt likartat med ex Tyskland. Jag upplever inte att dessa HB kollegor är någon skadeutsatt/äventyrlig grupp! De tycks behärska de trafikregler som krävs på våra allmänna vägar lika bra som andra trafikanter (kanske lite försiktigare än andra ... men det är väl inte fel att känna sina ev begränsningar).
Jag tycker för egen del inte att det är någon märkbar skillnad i att köra en husbil som råkar väga över eller under 3,5 ton. Själv har jag en del "onödiga bokstäver" i kortet som i sig inte ger mig mer "kompetens" på våra allmänna vägar!

Är du säker på att inte de "onödiga bokstäverna" har givit dig en del kunskap i samband med att du förvärvade dessa bokstäver?
Borde kanske inte skrivit svensson och yrkesbilist utan yrkesförare med behörighet att framföra tungt fordon och andersson, pettersson .....som kanske enbart har b kort. Ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig.
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Är du säker på att inte de "onödiga bokstäverna" har givit dig en del kunskap i samband med att du förvärvade dessa bokstäver?
Borde kanske inte skrivit svensson och yrkesbilist utan yrkesförare med behörighet att framföra tungt fordon och andersson, pettersson .....som kanske enbart har b kort. Ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig.

Bror det kan mycket väl vara så, det delades ut många bokstäver till körkort för ett antal år sedan, helt utan utbildning.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

För att få köra ett tungt fordon yrkesmässigt krävs ju utbildning bl.a övningskörning och en ganska omfattande teoriutbildning för att få köra i trafik.
Vad jag menar här är att genom att regga en gammal buss eller tom lastbil så krävs plötsligt ingen utbildning i handhavandet av detta fordon men får vistas i trafiken tillsammans med övrig trafik på samma villkor. Riskfritt eller inte...
Tror nog att de flesta som kör pb2 vet vad det handlar om och kör därefter. Dömer inte ut någon då jag tror att vi alla har självbevarelsedrift och agerar därefter, men kan inte komma ifrån tanken och skillnad mellan omreggade pb2 som körs på B kort och motsvarande yrkesbilist med omfattande utbildning.
Jag är väl naiv kanske......
Jag förstår vad du menar men det är ändå skillnad på att framföra ett fordon yrkesmässigt och att göra det för sitt nöje det är den skillnaden som gjort att man godkänt undantaget. Dom som kör gamla bussar uppträder säkert försiktigare än yrkesförare och lär sig det dom behöver under en längre tid. Jag har inte hört talas om någon olycka med någon gammal husbuss men det har kanske hänt.
/Åke
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Om jag fattat det hela rätt så skall alla utan jag bli av med körkortet? Om sen gamla gubbar o kärringar fick utegångsförbud så kommer nog olycksstatestiken att förbättras!:twitcy:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Jag har inte läst hela tråden och jag säger inte emot någon men vill ändå skriva min syn på Tranarpsbron.

Olycka = Fel plats på fel tid.

Dimma = Att sänka farten så jag kan stanna om någon finns på vägen.

Kompetens = Förmåga att kunna tillgodogöra sig erfarenhet och utbildning.

Harmonisk förare = Framförande av sin egen dyrbara ögonsten med världens dyrbaraste last (frugan). Håller ofta långa avstånd.

Farlig förare = Framförande av annans fordon och last under stark tidspress och med prestationskrav. Håller ofta korta avstånd.

Fordonens vikt = underordnad betydelse. Har t ex aldrig sett en lastbil rulla flera varv vid en olycka. Jag kör mycket lugnare med stora husbilar än med våra små personbilar.

Alla har rätt till sin åsikt.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Är du säker på att inte de "onödiga bokstäverna" har givit dig en del kunskap i samband med att du förvärvade dessa bokstäver?
Borde kanske inte skrivit svensson och yrkesbilist utan yrkesförare med behörighet att framföra tungt fordon och andersson, pettersson .....som kanske enbart har b kort. Ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig.

Men Bror nu ju jag lite ledsen! Det är ju mig du syftar på ser jag nu, Pettersson, endast b behörighet, lite tung husbil:D
Tror att ni har alldeles för stor tilltro till vad som står på körkortet det är nog erfarenhet som väger tyngst vad det gäller hur säkert ett fordon framförs.
Tror att en betydande del av medlemmarna är i den åldern att de fick Mc körkort i cornflakes paketet inte blir dom lysande motorcyklister för det, att sedan dela ut c kort till de som önskade i princip gör dom inte till bättre förare heller enligt mig.
En lite ödmjukare attityd i trafiken och i denna tråd hade piggat upp det, för erkänn att ni någon gång har ställt till det för er i trafiken oavsett vad som står på den lilla lappen i byxfickan.

Ha de Lars
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Bror det kan mycket väl vara så, det delades ut många bokstäver till körkort för ett antal år sedan, helt utan utbildning.

Jag har fullt körkort och jag har minsann fått plugga för att få det. Massor med övningskörning och skrivna godkända prov.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Men Bror nu ju jag lite ledsen! Det är ju mig du syftar på ser jag nu, Pettersson, endast b behörighet, lite tung husbil:D
Tror att ni har alldeles för stor tilltro till vad som står på körkortet det är nog erfarenhet som väger tyngst vad det gäller hur säkert ett fordon framförs.
Tror att en betydande del av medlemmarna är i den åldern att de fick Mc körkort i cornflakes paketet inte blir dom lysande motorcyklister för det, att sedan dela ut c kort till de som önskade i princip gör dom inte till bättre förare heller enligt mig.
En lite ödmjukare attityd i trafiken och i denna tråd hade piggat upp det, för erkänn att ni någon gång har ställt till det för er i trafiken oavsett vad som står dåden lilla lappen i byxfickan.

Ha de Lars

Gråt inte Lars....
Du har säkert rätt i alla fall om detta med mc behörigheten.
Tror också på detta med en ödmjukare attityd är bra. Ansvar hänsyn och gott omdöme, men vi kan ju alla ha mindre bra dagar....
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Jag förstår vad du menar men det är ändå skillnad på att framföra ett fordon yrkesmässigt och att göra det för sitt nöje det är den skillnaden som gjort att man godkänt undantaget. Dom som kör gamla bussar uppträder säkert försiktigare än yrkesförare och lär sig det dom behöver under en längre tid. Jag har inte hört talas om någon olycka med någon gammal husbuss men det har kanske hänt.
/Åke

Vari ligger skillnaden?
Menar du att du jämför fritidsbilisten med yrkestrafikanterna? En yrkesförare kör sin bil dagligen och i de flesta fall uppåt åtta timmar i varierande trafik och väglag. Får och har otrolig rutin. Tror att fritidsbilisten väljer tid och väglag.
Vi färdas ju på samma vägar och på samma villkor eller hur.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Vari ligger skillnaden?
Menar du att du jämför fritidsbilisten med yrkestrafikanterna? En yrkesförare kör sin bil dagligen och i de flesta fall uppåt åtta timmar i varierande trafik och väglag. Får och har otrolig rutin. Tror att fritidsbilisten väljer tid och väglag.
Vi färdas ju på samma vägar och på samma villkor eller hur.

Du svarar ju själv på frågan varför yrkesbilisten behöver mera utbildning för att på så sätt kompensera för den statistiskt större olycksrisken.
/Åke
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Vad ska man med utbildning och behörighet till när man inte kan tillämpa den i trafiken?

Det finns ju alko-lås. Jag tycker det skulle vara tekniskt omöjligt att ligga närmare än tre sekunder bakom framförvarande fordon. Vid omkörning ska framförvarande godkänna omkörningen genom att tekniskt låsa upp tre-sekundersspärren på bakomvarande fordon och samtidigt sänka sin egen hastigheten med 20%.

Fiffigt va?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

en yrkeskår som själva har förhandlat fram en milersättning,, i alla led,,
alltså ju snabbare du kör,,desto mer pengar tjänar du,,

ett ackordsystem på allmänna vägar,,absurt,om varor kommer fram i tid?? vad skiter ja i detta,
bilarna är manipulerade,,strypta från början,,

ja ber om ursäkt för bödlar,,

byter ut det mot kamikazechaufförer,, ha de:D:D:D:D

usch,,så tråkigt detta blev,,ämnet är lika stort som olyckan,,

jag önskar mej själv nu en trevlig helg,,ock tackar för det,,:D:D


såklart ja önskar alla andra debattörer desamma,,ha de gött,,

Nu skriver du skit Teddi.
Milersättning som lönersättning är förbjudet inom EU för yrkestrafik, det är banne inget som "Förhandlats fram" av vårt fack Transport. Lite ordning får det väl ändå vara på fördomarna. Svenska chaufförer som kör för seriösa Svenska Åkerier har månadslön/timersättning inget annat, Att det sedan finns kriminella Åkare som lejer in chaufförer från Öststater som kör svenskregadde LB är en annan historia Teddi och borde förbjudas bums.
Men som sagt EU är ju så förbaskat bra och tänk om vi också kunde införa EURO så att alla turister slapp räkna om kursen, ja tänk va bra och så hade vi ju också fått hjälpa till med kalaset i krisländerna som har denna valuta.
Nej du Teddi det är endast företagen Åkeriägarna som lägger anbud på milpengar och det kan inte en anställd chaufför påverka.
Ursäkta urspårningen men som sagt någon måtta får det vara på skitpratet:mad:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

tänk va många som fått behörigheten i brevlådan,haha,,de räckte att en firma hade en tung??lastbil,,
ja gick i körskola,,tror mer på undervisning,,:p

men min stora stolthet är att ja var med ock besluta om åkeriavtal,,ock det blev också det största fiaskot,,
finns väl ingen trailerdragare som haft lönsamhet överhuvudtaget,,just därför ser de så ut på våra vägar,,kolla in dunderåkeriet i veddige,,ojoj,,flera hundra utländska förare,,(egna företagare)
frölunda transport med ett hundratal bilar,,ingen kom upp i en lönsamhet som gjorde att man kunde lägga av till framtida investeringar,,

just därför ser de ut som de gör.,,

8 av 10 dragare är utländska,,dom har inte ens lön till uppehälle,,

ock dom kör som idioter,,:D:D

jag skriver ingen skit vingen,,det är du som pratar den:D:D
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Men Bror nu ju jag lite ledsen! Det är ju mig du syftar på ser jag nu, Pettersson, endast b behörighet, lite tung husbil:D
Tror att ni har alldeles för stor tilltro till vad som står på körkortet det är nog erfarenhet som väger tyngst vad det gäller hur säkert ett fordon framförs.
Tror att en betydande del av medlemmarna är i den åldern att de fick Mc körkort i cornflakes paketet inte blir dom lysande motorcyklister för det, att sedan dela ut c kort till de som önskade i princip gör dom inte till bättre förare heller enligt mig.
En lite ödmjukare attityd i trafiken och i denna tråd hade piggat upp det, för erkänn att ni någon gång har ställt till det för er i trafiken oavsett vad som står på den lilla lappen i byxfickan.

Ha de Lars

Så bra då då kan vi väl komma överens om att varför skall det vara högre behörighet bara för att du kör gods/personer med ett liknade fordon mot ersättning = Yrkestrafik?
Fordonet har väl samma egenskaper oavsett vad det är för last på flaket heller personer i säterna:confused:

Då kan vi utgå ifrån att har man tagit körkort för bil (B) så är det bara att köra alla fordon, slopa 3 årigt Gymnasium för att bli Yreksförare, slopa Yrkesbevis, ADR utbildningar (Farligt gods) , Färdskrivare och kör och vilotider och f-n och hans moster.

Ja så kom vi in på det på grund av en olycka på E4.:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

tänk va många som fått behörigheten i brevlådan,haha,,de räckte att en firma hade en tung??lastbil,,
ja gick i körskola,,tror mer på undervisning,,:p

men min stora stolthet är att ja var med ock besluta om åkeriavtal,,ock det blev också det största fiaskot,,
finns väl ingen trailerdragare som haft lönsamhet överhuvudtaget,,just därför ser de så ut på våra vägar,,kolla in dunderåkeriet i veddige,,ojoj,,flera hundra utländska förare,,(egna företagare)
frölunda transport med ett hundratal bilar,,ingen kom upp i en lönsamhet som gjorde att man kunde lägga av till framtida investeringar,,

just därför ser de ut som de gör.,,

8 av 10 dragare är utländska,,dom har inte ens lön till uppehälle,,

ock dom kör som idioter,,:D:D

jag skriver ingen skit vingen,,det är du som pratar den:D:D

Nu får du ta och ge dig Teddi!!
Om ni Åkare är så dumma i huvudet att ni tar körningar som inte är lönsamma så skall väl inte det drabba den enskilde anställde. Men det verkar vara så med vissa Åkeriägare att de inte kan räkna på vad det kostar att framföra ett fordon med en chaufför i plus att det skall ge avkastning för framtida inversteringar.
Nej då ta lägsta pris och sedan skicka över skiten på anställda, med orimliga krav.
Och de som är seriösa får lägga ner kul va.
Nä du Teddi snacka inte med mig om avtal och denna branch för där har jag full insikt.
Men för herrejesses, detta har inte ett skit med trådöppningen att göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen