• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Polisen misstänker tydligen att flera fordon använde sommardäck.
Men frågan jag ställer mig är, har inte väghållaren en viss del i olyckan? Vägen eller "bron" är nog rätt känd för att kunna vara halkig vid rådande väderlek. Kanske lite förebyggande sandning och saltning kunde ha eliminerat halkrisken?

Men efter omständigheterna är nog endast ett dödsfall nästan ett under.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

När "blåljusfordonen" vid aktuella vägavsnitt blir omkörda av såväl tyngre som lättare fordon under rådande siktförhållanden och halka, vittnar det om att folk inte tagit till sig i erforderlig utsträckning att:

slå av på farten - öka avståndet till framförvarande bil!
 
F

F.d. 29844

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Högst märkligt att inte polisen stängde av vägen utan lät folk köra in i den stilla stående kön i dimman under en längre tid. :mad:

Vilket tex en brandbil gjorde när han närmade sig olycksplatsen.
De som fått uppgifter och viste om att det var en olycka och var mycket halt på platsen, vilket de inblandade inte kände till på samma sätt.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Hm, undrar hur en husbil hade sett ut om den hamnat mitt i röran?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

När "blåljusfordonen" vid aktuella vägavsnitt blir omkörda av såväl tyngre som lättare fordon under rådande siktförhållanden och halka, vittnar det om att folk inte tagit till sig i erforderlig utsträckning att:

slå av på farten - öka avståndet till framförvarande bil!

Först, till alla skåningar, ni kommer inte att tycka om fortsättningen så sluta läs här...

Bodde i Skåne et antal år runt 2000. Det var riktigt otäckt att köra bil i Skåne tyckte jag i början, jag har aldrig någonsin varit med om att bilarna ligger så tätt och det oavsett väglag. Farten sänktes vid extrem halka, men samma avstånd hölls jämt. Jag har varit yrkeschaufför i ett antal år så jag har sett mycket i trafiken, men inget slog detta. Är trafikkulturen fortfarande den samma så är man nästan förvånad att det inte händer mer.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka!

Jag måste nog tyvärr hålla med, trafikkulturen i Skåne är riktigt dålig, det körs tätt, struntas i trafikregler, och det är väldigt svårt att flytta sig ur vänsterfilen på motorvägarna efter omkörningar. Ibland får man ligga efter bilar i vänsterfilen kilometervis utan att det finns någon innanför.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Härlig läsning för en skåning, speciellt när det är 3 lastbilar som startat smällen på Tranarpsbron, våra hjältar i trafiken!
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Ja vad skall man tro, en vägdirektör som inte har en aning fast lönen bara "väller" in!
Vad är ett liv värt, T.ex. 100 - 200 Kg (hundra) grus nä där tillkommer priset på körningen av gruset!
Man kan bara se på alla "POTTHÅL" på E6 vid Bl.a. Landskrona trakten, inte bara för att dom har någon klantskalle som bestämt lagningen av nämnda hål, vad lagar dom med & hur?
Jo efter ett "litet" tag så ser det likadant som före lagningen!!!!!!!!!!!!!
Vem har beordrat att där inte skall sopas upp allt "gammal" asfalt som sprids över vägbanan efter lagning av nämnda "POTTHÅL" som förorsakar ""STENSKOTT"?
Jag vet att berörda myndigheter inte ägnar vår sida en tanke, men ju fler vi är som engagerar oss på olika sätt så var det väl bara den om "VI" inte skall få en bättring!
Mvh. "Ps" jo hörde på radion från någon som hade med saken att göra efter olyckan att "nu är där saltat! bra tänkte jag så drattar inte dom som skall hjälpa på asslett. "Ds"
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka!

Om alla följde trafikreglerna skulle det inte hända några olyckor tyvärr har man inte hittat något recept på attitydpåverkan som fungerar. Det räcker inte med att bilar och vägar blir säkrare så länge inte folk förstår sitt eget och andras bästa genom att hålla avstånd och anpassa farten och följa regler.
/Åke
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Måste "Citera" mej själva !
Hörde på Radion att där var "SALTAT" innan på Olycksplatsen!
Vilken skola har berörda myndigheter gått i, vid vilken temperatur verkar "SALT" Får man vara hur "Blåögd " som helst bara för att man har något att säga till om.
mh. "Ps" en person sa just nu (Ca:KL 1600 på Radion att när han steg av bilen på olycksplatsen så var det mycket halt. "Ds"






Ja vad skall man tro, en vägdirektör som inte har en aning fast lönen bara "väller" in!
Vad är ett liv värt, T.ex. 100 - 200 Kg (hundra) grus nä där tillkommer priset på körningen av gruset!
Man kan bara se på alla "POTTHÅL" på E6 vid Bl.a. Landskrona trakten, inte bara för att dom har någon klantskalle som bestämt lagningen av nämnda hål, vad lagar dom med & hur?
Jo efter ett "litet" tag så ser det likadant som före lagningen!!!!!!!!!!!!!
Vem har beordrat att där inte skall sopas upp allt "gammal" asfalt som sprids över vägbanan efter lagning av nämnda "POTTHÅL" som förorsakar ""STENSKOTT"?
Jag vet att berörda myndigheter inte ägnar vår sida en tanke, men ju fler vi är som engagerar oss på olika sätt så var det väl bara den om "VI" inte skall få en bättring!
Mvh. "Ps" jo hörde på radion från någon som hade med saken att göra efter olyckan att "nu är där saltat! bra tänkte jag så drattar inte dom som skall hjälpa på asslett. "Ds"
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Fy vilken olycka!

Det är inte politiskt korrekt just nu att kräva dubbdäck på lastbilar, bussar osv. Politikerna vågar helt inte bestämma det som alla tycker dubbdäck runt om på ALLA hjul. Håller med som Skåning sedan födelsen att trafikkulturen är smämre här än på många andra ställen. För att inte tala om hur cykelkulturen ser ut, den är hemsk. Men hur ändrar man attityder?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen