• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funktionen av en värmeväxlare

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Jag har vattenburenvärme och värmeväxlare. Jag har hittills bara använt den för att värma bodelen under körning. Jag låter då aldepannans pump gå och det funkar bra!

Jag vill nu använda den för att värma motorn och då finns det en separat pump monterad som jag antar att jag ska starta. Jag gissar att den cirkulerar motorns kylvatten. Frågan är om aldepannans pump fortfarande skall vara igång eller om den skulle motverka förloppet på något sätt?
 

Jarmo å Åsa

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Håbo
HBK-Nr
7588
Medlemskap
2024
Sv: Funktionen av en värmeväxlare

Vet inte om jag gör rätt,men jag har aldrig Alde pumpen på när jag kör.Blir varmt ändå med bara värmeväxlar pumpen.När jag står still så måste Alden vara på för å värma motorn,då även pumpen till växlarn.Har funkat för mig.

Jarmo
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Funktionen av en värmeväxlare

Jag har vattenburenvärme och värmeväxlare. Jag har hittills bara använt den för att värma bodelen under körning. Jag låter då aldepannans pump gå och det funkar bra!

Jag vill nu använda den för att värma motorn och då finns det en separat pump monterad som jag antar att jag ska starta. Jag gissar att den cirkulerar motorns kylvatten. Frågan är om aldepannans pump fortfarande skall vara igång eller om den skulle motverka förloppet på något sätt?
Hej Jag uppfattar frågan att det gäller att förvärma motorn före körning.
Båda pumparna skall gå. Men som jag sagt tidigare så är nyttan med det hela något tveksamt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Funktionen av en värmeväxlare

Tycker det fungerar bra på vår bil men man bör höja temperaturen i bilen för växlaren tömmer systemet mycket effektivt. Helt klart så både hör och känner man att motorn är förvärmd vid start. Om det inte är för kallt så kan även bilens tempmätare ge lite utslag ibland
Däremot kan inte det här sättet konkurera med en dieselvärmare som sitter i motorns system.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Funktionen av en värmeväxlare

.................. Frågan är om aldepannans pump fortfarande skall vara igång eller om den skulle motverka förloppet på något sätt?

Båda pumparna kan vara igång, men pumpen till motorvärmaren skall vara avstängd när bilmotorn är i drift, för att inte motverka kylsystemets cikulation.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Funktionen av en värmeväxlare

Båda pumparna kan vara igång, men pumpen till motorvärmaren skall vara avstängd när bilmotorn är i drift, för att inte motverka kylsystemets cikulation.

Nja, om jag inte låter motorvärmarens pump ( som sitter under bilen i vår Carthago ) är igång så får jag ingen värme från motor'n till bodelen. När strömbrytaren till motorvärmarens pump slås till, så öppnar samtidigt en ventil, så att vattnet kan passera från/till motorns kylare.
Så jag låter båda pumparna gå både när jag värmer bodelen från motor'n samt värmer motorn från bodelen. Jag är inne på att båda pumparna samverkar. Men jag kan ha fel förstås !

Hälsningar
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Funktionen av en värmeväxlare

Helt klart olika lösningar på olika bilar.
På vår bil så använder man originalknappen i panelen för extravärmare som normalt sitter under förarstolen på budbilar till att styra magnetventilen för att släppa in motorns värme i växlaren. Det innebär att man aldrig behöver använda den ventil som sitter på växlaren.
Då under drift är 12v pumpen för uppvärmning av motorn förreglad och har stoppats om man startar motorn. När sedan motorn stängs av startar 12v pumpen igen.
Vid uppvärmning av bodelen genom växlaren så ställer jag värmen i bodelen på ca 22gr och utan värmekälla på Alde-panelen. När jag sedan vill få värme och motorn kommit upp i temp trycker jag bara på knappen vid förarplatsen. Omvänt om jag tycker att termostaten är för högt ställd och jag vill sänka värmen i bodelen så behöver man inte stanna bilen utan trycker bara på knappen så tillförs ingen värme genom växlare.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Funktionen av en värmeväxlare

Om man läser Aldes installations anvisning för värmeväxlare så skall det inte vara/behövas någon cirkulationspump vid uppvärmning av bodel via värmeväxlare från motor (vattenpumpen cirkulera vattnet). Vill man värma motorn från Aldepannan/bodelen så krävs det en cirkulatonspump på motorslingan.

Det är nog så som Håkan säger att det finns många olika lösningar, att det skall vara en ventil som stänger flödet till värmeväxlaren är ju självklart. Man vill ju inte få ut värme i bodelen under sommartid.

Jag har alltid Aldepannans cirkulationspump tillslagen när jag värmer bodel via värmeväxlare. Jag styr temperaturen med Aldepanelen. Jag har även pannan inställd på gasoldrift. Pannan prioriterar värmen från växlaren och startar på gasol om det behövs, har aldrig märkt att den gjort det när motorn kommit upp i normal driftstemperatur.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Funktionen av en värmeväxlare

Mitt svar gällde "anjohn"s fråga och svaret därom råder det ingen tveksamhet.

Andra varianter t.ex med fläkten under förarstolen är något helt annat, den regleras i vår husbil från förarplatsen, dels via ordinarie värmereglage och med en strömbrytare/omkopplare för fläktens två hastigheter.

Från ena till andra husbilen så kan det klart variera varför det är bäst att läsa husbilens olika instruktionsböcker för att göra rätt inställningar. :)
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Funktionen av en värmeväxlare

Du verkar att ha samma funktion på värmeväxlaren som jag.Du har fått olika svar på din fråga och jag tror faktiskt att dessa kan vara olika kopplade av någon annledning kanske beronde av fabrikat eller motor på bilen eller den som har kopplat den?.I mitt fall om jag bara vill ha motorvärmare så kör jag pannan antigen på gasol eller el beronde på hur möjligheten är.Vill jag ha värme i bo-delen måste jag ha cirk-pumpen där,dessa två saker går oftast hand i hand.men att få svar på din fråga måste du nog prova dig framm,eller prata med den som har kopplat den.Valle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Funktionen av en värmeväxlare

för att få värme till motorn, måste du ju ha cirkulation på båda sidor av värmeväxlaren, d.v.s. både pumpen på motorsidan och pumpen på pannsidan måste vara igång, annars sker ingen värmeöverföring!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Funktionen av en värmeväxlare

för att få värme till motorn, måste du ju ha cirkulation på båda sidor av värmeväxlaren, d.v.s. både pumpen på motorsidan och pumpen på pannsidan måste vara igång, annars sker ingen värmeöverföring!

Det va därför jag skrev att det är bra om man höjer termostaten på bodelen. Helt rätt
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Funktionen av en värmeväxlare

Tack för alla svar!

Nu har jag kört värmeväxlaren för att värma motorn. Båda pumparna var igång. Värmen fick vara på ett dygn. Det var -11 ute och jag hade termostaten på 10 grader inne. Motorn var helt klart varm när jag startade. Inte så att det syntes på tempmätaren direkt men det märktes stor skillnad mot en kallstart på motorljud och varvtal osv.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Funktionen av en värmeväxlare

Du verkar att ha samma funktion på värmeväxlaren som jag.Du har fått olika svar på din fråga och jag tror faktiskt att dessa kan vara olika kopplade av någon annledning kanske beronde av fabrikat eller motor på bilen eller den som har kopplat den?.I mitt fall om jag bara vill ha motorvärmare så kör jag pannan antigen på gasol eller el beronde på hur möjligheten är.Vill jag ha värme i bo-delen måste jag ha cirk-pumpen där,dessa två saker går oftast hand i hand.men att få svar på din fråga måste du nog prova dig framm,eller prata med den som har kopplat den.Valle

Jag tycker nog att vi är överens och att det entydigt framgår av svaren att båda cirkulationspumparna skall var igång vid uppvärmning av motorn från Aldepannan. Jag svävade väl ut lite i mitt inlägg, var väl inte ett direkt svar på trådskaparens fråga.

/Kenneth
 
Toppen