• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fullformat är fullformat!

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Fullformat är fullformat!

Jag har bytt från canon till nikon och var emot fullformat. Först blev det en D7100 men så som jag fotar ville jag ha en till och det blev en 610 också. Klart bättre med en fullformat enl min mening. Tur jag ändrade mig. Skall nog i framtiden köpa en till och göra mig av med 7100.
Skall tillägga att jag hade ett 400mm objektiv till canon som vägde ca 4kg och vad blev det av det jo tennisarm. Sedan när jag köpt nikon så skulle de lansera ett nytt superlätt 300mm och det beställde jag direkt. Kanonbilder blir det och vikten ca 750g. /Susanne[/quote]


Oj vad det blev konstigt när jag redigerade.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Fullformat är fullformat!

Håller med om att fullformat är överlägset ur många aspekter men viktigt också att fundera över hur fotoutrustningen är tänkt att användas. Mitt val blev en sk. bridgekamera, en Lumix FZ1000. Det är en "allt i ett" kamera med stort zoomomfång (25-400mm) som inte tar så mycket plats på resor. Den levererar tillräckligt bra bildkvalitet för mina behov och även bra videokvalitet. Saknar dock ibland möjligheten till kort skärpedjup som fullformat erbjuder.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Fullformat är fullformat!

Jag skulle ta några bilder på den nya elbussen på Orust med min nya minisystemkamera Eos M med en 22-millimetare monterad. Vissa problem uppstod eftersom det var dagsljus och t.o.m. självaste solen behagade slösa sina värmande strålar över laglöst land, Orust. Jag såg ingenting på displayen. Kameran saknar riktig sökare men jag trodde att utvecklingen kommmit så långt att displaykameror skulle gå att använda i dagsljus. I helsicke heller, kameran var totalt oduglig och bilderna blev därefter.

Arg som bara den (nära en propp) ringde jag upp Cyberphoto och undrade varför de sålde kameror som inte gick att använda utomhus. En trevlig dam svarade att sa att hennes make hade upplevt något liknande i Thailand så hon förstod mina problem. "Skicka tillbaka den" sa hon och det har jag gjort nu.

Jag förstår inte hur man kan sälja odugliga kameror utan varningstext och jag förstår inte varför Canon tillverkar sådana kameror!

Arg Jappe

Aldrig en kamera utan sökare men det sa jag nog tidigare och som andra här också påtalat!
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Fullformat är fullformat!

Jag har bytt från canon till nikon och var emot fullformat. Först blev det en D7100 men så som jag fotar ville jag ha en till och det blev en 610 också. Klart bättre med en fullformat enl min mening. Tur jag ändrade mig. Skall nog i framtiden köpa en till och göra mig av med 7100.
Skall tillägga att jag hade ett 400mm objektiv till canon som vägde ca 4kg och vad blev det av det jo tennisarm. Sedan när jag köpt nikon så skulle de lansera ett nytt superlätt 300mm och det beställde jag direkt. Kanonbilder blir det och vikten ca 750g. /Susanne


Oj vad det blev konstigt när jag redigerade.[/QUOTE]

Det nya 300 mm objektivet var nog inte så billigt om det är det jag tänker på??
Jag har funderat på att köpa en D7100 för jag behöver cropfaktorn.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fullformat är fullformat!

Fullformat är tveklöst överlägset, frågan är bara om det har någon praktisk betydelse för den "vanlige" fotografen.

All fotografering innebär kompromiss. Vill jag ha ordentligt studs i bilden väljer jag fullformat. Vill jag actionfotografera väljer jag DX för att få snabbare bildserie.

/M

Formatet DX/FX har inget att göra med hur snabb seriebildstagningen är. Det varierar från hus till hus beroende på modell. Skulle snarare vilja säga att proffskamerorna (som är FX-format) har snabbast seriebildstagning.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fullformat är fullformat!

En tanke som dyker upp i det här sammanhanget är varför det överhuvudtaget tillverkas så små, nästan fånigt små sensorer idag. "På min tid" hade alla mindre kameror fullformat där filmen fungerade som sensor! Det fanns visserligen en halvformatskamera. Jag var lycklig ägare till sådan, en Fuji och den gav alltså dubbelt så många dias som en vanlig småbildskamera. Jag var snål redan då!

En annan irriterande sak är alla jxxxa inställningar som verkar gjorda enbart för att göra kunderna imponerade och/eller förvirrade. Hade någon fotofirma på den tiden försökt sälja en kamera med en sökare som inte fungerade i dagsljus så hade vederbörande med all säkerhet fått kameran i skallen!

Jag minns min gamla Minolta SRT 101 från forntiden, en kamera som gav fotografen full kontroll över fotograferandet utan en otrolig mängd påklistrade inställningar eller effektsökande jox. Tid, bländare, avstånd och skärpedjup och lite filterkunskap, det var allt. Man hade full koll på hur det fungerade, även i mörkrummet!

Jag undrar ibland hur det står till med de kunskaperna idag!

Jappe
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fullformat är fullformat!

Formatet DX/FX har inget att göra med hur snabb seriebildstagningen är. Det varierar från hus till hus beroende på modell. Skulle snarare vilja säga att proffskamerorna (som är FX-format) har snabbast seriebildstagning.

Tack för infon. Jag hade en D3s (45.000 kr) som tog 9 bildler i sek. Men jag tyckte upplösningen 12 mp var skral, så jag bytte till en D800. Med den oerhörda datamängden (36 mp) blev den kameran givetvis mkt långsammare! Så för att få lite högre fps köpte jag en D7100 i DX format. Den har bara 24 mp dessutom går den att croppa på croppen s.a.s , då blir det 7 bilder/sek jämfört med 800:an som kan ta 5 bilder sek. Låter löjligt, men det är faktiskt skillnad.

Men detta är ju nåt år sedan så förmodligen har du större insikt än jag...

/M
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fullformat är fullformat!

Antal pixlar har väl inte med formatet att göra. Anledning till att man väljer fullformat är bl.a. kortare skärpedjup och större dynamiskt omfång.

/M

Skärpedjupet påverkas i första hand av objektivet och det är tre faktorer som påverkar hur stort skärpedjupet blir:

1. Bländaröppningen på objektivet, ju större öppning (ju lägre siffra), desto mindre skärpedjup

2. Brännvidden på objektivet, ju längre brännvidd, desto kortare skärpedjup

3. Avståndet till motivet, ju kortare avstånd till det fokuserade motivet, desto kortare skärpedjup.

Summa summarium, för att få så kort skärpedjup som möjligt, använd lång brännvid, stor bländaröppning (litet tal, 2,8 t.ex.) och ha ett kort avstånd till motivet.

Resultat:

140329.045.jpg

140329.129.jpg

Vargen: 400 mm, f4, 1/1600 s ISO 1600
Husbilskalle: 400 mm, f4, 1/40 s ISO 4000

Här ser vi tydligt hur kort skärpedjupet är, bakgrunden är ordentligt utsuddad.

För att få så stort skärpedjup som möjligt, använd kort brännvidd, liten bländaröppning och ha ett långt avstånd till motivet

Resultat:

150317.036.jpg

TL 150318-1168.jpg

Vattenfallet 28 mm, f 11 20 s ISO 50
Norrskenet 16 mm fisheye, f 2,8 3s ISO 3200. Notera den stora bländaröppningen och trots det ett enormt skärpedjup. Detta beror på att det är ett ultra vidvinkligt objektiv som ger ett så enormt stort skärpedjup även på största bländaröppning.

Antalet megapixlar brukar ha med storleken på sensorn att göra om man jämför kameror av samma märke och årgång. Den större sensorn har fler MP, den har större dynamiskt omfång (den klarar av att hantera skillnader mellan olika ljusförhållanden bättre på samma bild) och klarar av sämre ljusförhållanden.

Objektivets verkliga brännvidd påverkas av storleken på sensorn. Med en FX sensor får man en förstorningseffekt av sensorn och man får ungefär en faktor på 1,5 x brännvidden.
På så vis kan man i och för sig säga att skärpedjupet påverkas eftersom man får en längre brännvidd. Men det är egentligen en form av beskärning snarare än en objektivförlängning, så jag skulle inte vilja påstå att skärpedjupets förändring mellan FX kontra DX är en större påverkande faktor.

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fullformat är fullformat!

Tack för infon. Jag hade en D3s (45.000 kr) som tog 9 bildler i sek. Men jag tyckte upplösningen 12 mp var skral, så jag bytte till en D800. Med den oerhörda datamängden (36 mp) blev den kameran givetvis mkt långsammare! Så för att få lite högre fps köpte jag en D7100 i DX format. Den har bara 24 mp dessutom går den att croppa på croppen s.a.s , då blir det 7 bilder/sek jämfört med 800:an som kan ta 5 bilder sek. Låter löjligt, men det är faktiskt skillnad.

Men detta är ju nåt år sedan så förmodligen har du större insikt än jag...

/M

Du har svarat själv varför, alltså att det beror på hur stor datamängd som ska skrivas till kortet hur snabb seriebildstagning man får ut. Sen påverkas också hastigheten på seriebildstagningen beroende på om du har ställt in kameran på 12-bit eller 14 bit. Testa så ser du skillnad.

Min D4 fullformatskamera är grymt snabb, 11 bps.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Fullformat är fullformat!

Instämmer Jappe! Halvformatskameror är grejor det! Själv plåtade jag två sv/v filmer med min Olympus Pen nu på min husbilsresa ner till gardasjön i påskas!
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Fullformat är fullformat!

Bra förklarat Ludde men är det inte så att om det är dåliga
ljusförhållanden så är det bättre med lite färre MP som då blir
större och mer ljuskänsliga och därmed ger mindre brus
eller är detta med brus kanske inte något problem längre ?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fullformat är fullformat!

Det beror nog i första hand på själva sensorn, en ny sensor med fler MP är säkert bättre än en som är ett par år äldre med färre MP.

Min D4 har mindre brus på höga ISO och långa exp än min gamla D800 som är en 36 MP sensor, men min nya D810 är betydligt bättre på brus och ligger nästan i paritet med D4.
Jämför man istället D4s med D810 så är resultatet annorlunda.

Men, något som är viktigt är att man ställer in att kameran ska brusreducera vid exponeringen. Det finns på de flesta lite bättre husen, en inställning där man kan dels ställa in olika nivåer på brusreducering vid högt ISO, dels brusreducering på långa exponeringar.

Brusreduceringen fungerar så att när bilden är exponerad så tar kameran en ny bild mörk på samma exponeringstid, sen jämför kameran bägge bilderna, och där det finns pixlar som inte hör dit, så tar kameran bort dessa. Den brusreduceringen är alltså en "äkta" brusreducering jämfört med den brusreducering man kan göra i diverse program i datorn efteråt.

När man brusreducerar efteråt så förstör man mycket i bilden, färger smetas ut och man tappar kantskärpa.

Enda nackdelarna med att brusreducera i kameran är dels att man segar ner bildhastigheten på seriebildstagning när man jobbar med höga ISO-tal, dels så går det inte att göra en Timelapse på norrsken (nattfoto), eftersom kameran efter varje exponering inte kan ta en ny bild förrän efter den dubbla tiden man exponerat på, på så vis får man en ryckig Timelapse eftersom det är för långt mellan varje exponering av norrskenet.

/Ludde

Saxat från Nikons sida:

[FONT=Arial, Helvetica]Brusreducering på Nikon
Dagens digitala systemkameror använder två sorters brusreducering, brusreducering vid lång exponering (Long Exp. NR) och brusreducering vid höga ISO-tal (High ISO NR). Även COOLPIX-kamerorna har brusreducering på de flesta modellerna, men titta i användarhandboken mo du vill veta vad som gäller för just din modell
[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica]Vad är brus
Brus är en sorts elektroniskt störning som visar sig som slumpmässigt utspridda, ljusa pixlar eller fläckar. Detta fenomen kan visa sig i bilder som är tagna med långa slutartider eller med höga ISO-tal. Ju längre exponering, eller ju högre ISO-inställning, desto mer troligt är det att den här effekten syns på bilden. Den här effekten kan lindras genom att man använder en av de två typerna av brusreducering som beskrivs här nedan.
[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica]Brusreducering för långtidsexponering
Det här kan inträffa när långtidsexponering (längre än 1 sekund) används med en digitalkamera. När fotografier bearbetas minskar minnesbuffertens kapacitet. Beroende på vilken kamera du använder blinkar ”Job nr” i slutartids-/bländartidsfönstret under en tidsperiod som motsvarar ungefär den aktuella slutartiden.
När du aktiverar brusreduceringsfunktionen tas en mörk komposition (ett fotografi med slutaren stängd) efter huvudbilden. Därefter jämförs de elektroniskt och bruset dras bort från bilden. Eftersom en andra bild tas, sker i stort sett en fördubbling av slutartiden från det att avtryckaren trycks ned till det att bilden lagras på minneskortet. När brusreduceringen aktiveras i kameramenyn används den bara på bilder med längre exponeringstid än cirka 8 sekunder.
[/FONT]
1405a.jpg
[FONT=Arial, Helvetica]Ursprunglig bild, med en slutartid på 8 sekunder, med ISO 400 och NR OFF (brusreducering avstängd)[/FONT]
1405b.jpg
[FONT=Arial, Helvetica]Beskuret område av ursprunglig bild som visar hur bruset ser ut i detalj.[/FONT]
1405c.jpg
[FONT=Arial, Helvetica]Samma beskurna område som ovan med brusreduceringen aktiverad.[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica]Resultaten visar att brusreduceringsläget har minskat fläckeffekten avsevärt, med nästan inget brus alls i den andra bilden.[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica]
Brusreducering för högt ISO
Den här funktionen minskar det brus som ofta uppträder i bilder som tas på känsligheter över 400-800 ISO eller mer. För kameror som har brusreducering för höga ISO-tal finns det flera olika nivåer på reduktionen som kan tillämpas, bland annat Hög, Normal och på vissa kameror Låg.
[/FONT] [FONT=Arial, Helvetica]Valet av brusreduceringsnivån du använder på kameran görs innan fotografering och används därefter på bilden, men ytterligare brusreduceringsfunktioner finns tillgängliga via Capture NX-programvaran.[/FONT]
Brusreducering på COOLPIX
Brusreducering vid lång exponering finns även på vissa COOLPIX-kameror*. Då används samma brusreduceringsmetoder som finns i digitala systemkameror. COOLPIX använder mörkerkomposition för att minska mängden synbart brus på bilder som tagits med motivtyperna "Nattlandskap" och "Nattporträtt" med slutartider på 1/4 s eller långsammare. Bildbehandlingen för att minska bruset mer än fördubblar den tid det tar från det att slutaren släpps till dess att bilden är lagrad. Brusreducering tillämpas automatiskt av kameran och kan inte kontrolleras av användaren.

*I användarhandboken finns information om vilka alternativ för brusreducering som finns på din kamera.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fullformat är fullformat!

Här är lite mer info om pixlar, upplösning, brus m.m.

Att tänka på när du fotograferar med digitala systemkameror med hög upplösning




Allt eftersom antalet pixlar för digitalkameror ökar kan man ta bilder med högre upplösning. Ju högre antal pixlar desto mindre pixelstorlek, vilket gör att oskärpan syns mer när bilderna förstoras på en datorskärm. Med ett högt antal pixlar kan fina detaljer återskapas och beroende på egenskaperna hos det objektiv som används minskar kontrasten.

Tips för att ta bilder med hög upplösning med en kamera med ett högt antal pixlar
1. Om du väljer en mindre bländaröppning minskar objektivaberrationer och skärpedjupet ökar vilket gör det enklare att fokusera. Om du däremot väljer en för liten bländaröppning kan det göra att bilden ser mjukare ut på grund av diffraktion. Välj inte en för liten bländaröppning.

2. Var försiktig med hand- och kamerarörelser. För att minska effekterna av hand- och kamerarörelser rekommenderar vi att du ökar slutartiden så mycket som din fotografiska metod tillåter. Aktivera objektivets funktion för vibrationsreducering om sådan finns och om du kan använda ett stativ använd en fjärrutlösare. Funktioner som självutlösare, spegeluppfällning, exponeringsfördröjning och livevisningsfotografering hjälper också till att minska hand- och kamerarörelser.

3. Bildens upplösning varierar beroende på inställningarna "Brusreducering vid högt ISO" och "Picture Control – Skärpning". Välj rätt alternativ beroende på ditt syfte.

Finns det något jag bör tänka på när jag ställer in bländaren?
Storleken på enskilda pixlar är mindre med bildsensorer med ett högt antal pixlar än med bildsensorer med ett lågt antal pixlar. Av denna anledning kan kameror med ett högt antal pixlar återskapa finare detaljer av motiv när samma objektiv används än kameror med ett lågt antal pixlar. Ju mer detaljerade bilder ett objektiv ger desto lägre kontrast får detaljerna . Hur mycket kontrasten minskar beror på objektivet. När bilder som har tagits med en kamera med ett högt antal pixlar förstoras vid visning kan fokus därför inte verka tillräckligt skarpt på grund av minskad kontrast i detaljerade delar, beroende på egenskaperna hos objektivet som används. Om du väljer en mindre bländaröppning ökar skärpedjupet för enklare fokusering och objektivaberrationer minskar, vilket förbättrar kontrasten. Om du väljer en för liten bländaröppning kan det orsaka diffraktion, vilket ersätter minskade aberrationer och minskar kontrasten. Bländarvärdet för den högsta kontrasten och lämpligt minskade aberrationer med minimal diffraktion varierar beroende på objektivet. En allmän rekommendation är att minska bländaröppningen med 2 eller 3 steg (f/8 är vanligtvis ett säkert värde). Var försiktig med att beakta kameraskakningar eftersom en mindre bländaröppning resulterar i längre slutartider.
Hur kan jag förhindra hand- och kamerarörelser?
Om antalet pixlar har ökat har storleken på en enskild pixel minskat. Till exempel: om man jämför två kameror i DX-format; D40 (bildstorlek: 3008 x 2000) och D3200 (bildstorlek: 6016 x 4000), är pixelstorleken för D3200 ungefär en fjärdedel av pixelstorleken för D40. När bilderna visas på en datorskärm vid 100 % visas D3200-bilderna faktiskt ungefär 4 gånger större än D40-bilderna (områdesförhållande). Även om bilderna har tagits under samma förhållanden och med samma nivå av hand- eller kamerarörelser skulle oskärpan i D3200-bilderna i själva verket fyrdubblas när bilderna visas och oskärpan syns mer. Därför kan man säga att kameror med ett högt antal pixlar är känsligare för små rörelser.
Följande åtgärder och inställningar rekommenderas för att minska effekterna av hand- och kamerarörelser.

Handhållen fotografering
  • Håll kameran stadigt med armbågarna lätt tryckta mot överkroppen för stöd.
  • Ställ in en slutartid som är något snabbare än ett optimalt värde för motivets rörelsehastighet.
  • Om ett objektiv med vibrationsreducering används aktiverar du vibrationsreduceringen (VR).
Använda ett stativ
  • När du använder ett objektiv med vibrationsreducering ska du stänga av vibrationsreduceringen. Vi rekommenderar att du aktiverar vibrationsreduceringen när du använder ett objektiv som automatiskt känner av när kameran monteras på ett stativ, vilket möjliggör en optimal kompensation. Använd Tripod VR-läget om kameran är utrustat med detta.
  • Använd en självutlösare och en fjärrutlösare.
  • Använd exponeringsfördröjning*.
  • Använd läget för uppfälld spegel*.
  • Använd livevisningsfotografering*.
*Obs! Dessa funktioner finns inte på alla kameror. I varje läge utlöses slutaren när spegeln fälls upp, vilket minimerar skakningar som sker när spegeln är uppfälld. Se kamerans referenshandbok för åtgärder och inställningar.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Fullformat är fullformat!

Tack Ludde för denna utförliga redogörelse. Den sparar jag.
Det där med skärpa kontra upplösning kan vara lite knepigt för en del.
När det gäller upplösning verkar det räcka med 5 MP om man bara
ska titta på sina bilder på Datorn.
Jag tog en testbild med kameran inställd på 10 MP och en med
inställningen 5 MP.
Vid 100% syns förstås ingen skillnad och inte ens vid 400% kunde jag se någon skillnad.
Har tyvärr inte kunnat testa med en 4K-skärm men där bör bilderna
komma mer till sin fulla rätt.
Ska man däremot skriva ut riktigt stora förstoringar då ska man ha
massor av pixlar.
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Fullformat är fullformat!

Skärpedjupet påverkas i första hand av objektivet och det är tre faktorer som påverkar hur stort skärpedjupet blir:

1. Bländaröppningen på objektivet, ju större öppning (ju lägre siffra), desto mindre skärpedjup

2. Brännvidden på objektivet, ju längre brännvidd, desto kortare skärpedjup

3. Avståndet till motivet, ju kortare avstånd till det fokuserade motivet, desto kortare skärpedjup.

Summa summarium, för att få så kort skärpedjup som möjligt, använd lång brännvid, stor bländaröppning (litet tal, 2,8 t.ex.) och ha ett kort avstånd till motivet.

Resultat:

Visa bilaga 98036

Visa bilaga 98037

Vargen: 400 mm, f4, 1/1600 s ISO 1600
Husbilskalle: 400 mm, f4, 1/40 s ISO 4000

Här ser vi tydligt hur kort skärpedjupet är, bakgrunden är ordentligt utsuddad.

För att få så stort skärpedjup som möjligt, använd kort brännvidd, liten bländaröppning och ha ett långt avstånd till motivet

Resultat:

Visa bilaga 98039

Visa bilaga 98038

Vattenfallet 28 mm, f 11 20 s ISO 50
Norrskenet 16 mm fisheye, f 2,8 3s ISO 3200. Notera den stora bländaröppningen och trots det ett enormt skärpedjup. Detta beror på att det är ett ultra vidvinkligt objektiv som ger ett så enormt stort skärpedjup även på största bländaröppning.

Antalet megapixlar brukar ha med storleken på sensorn att göra om man jämför kameror av samma märke och årgång. Den större sensorn har fler MP, den har större dynamiskt omfång (den klarar av att hantera skillnader mellan olika ljusförhållanden bättre på samma bild) och klarar av sämre ljusförhållanden.

Objektivets verkliga brännvidd påverkas av storleken på sensorn. Med en FX sensor får man en förstorningseffekt av sensorn och man får ungefär en faktor på 1,5 x brännvidden.
På så vis kan man i och för sig säga att skärpedjupet påverkas eftersom man får en längre brännvidd. Men det är egentligen en form av beskärning snarare än en objektivförlängning, så jag skulle inte vilja påstå att skärpedjupets förändring mellan FX kontra DX är en större påverkande faktor.

/Ludde

Tjena ludde,

En liten fråga bara,när du tog bilden på vattenfallet använde du nd-filter då?

Mvh // Interstar
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Fullformat är fullformat!

Man kan också sälja husbilen och köpa nya
Hasselblad klara med 100 megapixel

Den svenska kameratillverkaren Hasselblad firar 75-årsjubileum med nya H6D som har hela 100 megapixel och massor av läckra detaljer.

Några 2-300 000 är väl inget. En AC, satellitantenn, hydraliska stödben och luftfjädring. Bara att väla detta eller EN! kamera
Jag använder min LUMIX det räcker för mig.







Hasselblad klara med 100 megapixel | BONNIER DIGITAL FOTO
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fullformat är fullformat!

Om det är extremt dyra kameror du är på jakt efter så titta på Phase One. Där får du dubbla Hasselbladspriset. Sedan tillkommer ju optiken....
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Fullformat är fullformat!

Oj. Jag trodde Bladaren var lite extra.
50000$
Undrar om bärrem ingår
 
Toppen