• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fullformat är fullformat!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Nya fullformatssystemkameror kostar skjortan och är mycket attraktiva på många sätt. Men vi fattigpensionärer som inte vill betala tiotusentals kronor för en kamera, hur ska vi göra. Har man köpt ett dyrt kamerahus så blir ju dessutom lockelsen stor att lägga ut lika mycket (eller mer) på bra objektiv.

En "gammal" Canon 5D eller motsv. på Nikonsidan i bra skick kanske ger valuta för pengarna? 12,8 milj. pixlar borde räcka långt. 3 b/s är inget för sportfotografen liksom relativt dåliga ISO-egenskaper men för lite lugnare landskapsfotografering och liknande så borde dessa "gamla" kameror fungera utmärkt, tror jag.

Fullformat är fullformat!

Vad säger damerna och herrarna fotografer om mitt resonemang?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fullformat är fullformat!

Har man inte råd eller plats med fullformat finns fler format att välja på, tex kompaktkameror med entumssensor eller systemkameror med Four Thirds som är ett bildsensorformat skapat av Kodak och Olympus för kameror av typ D-SLR (digital spegelreflexkamera).

FourThirds skiljer sig från andra D-SLR-tekniker (såsom APS-C) genom att det är skapat rakt av för digital fotografering.
En tidigare nackdel var den mindre sensorn jämfört med andra systemkameror, men detta problem är idag till stora delar åtgärdat.
Namnet på systemet kommer från storleken samt förhållandet mellan sidorna på bildsensorn som används.
Formatet anges vanligen som 4/3" eller bara 4/3.

Allt fler kameror är utrustade med WiFi vilket innebär att bilderna kopieras till molnet eller till platta för omedelbar bildbehandling.
Numera finns även perspektivkontroll i den bästa bildbehandlingsappen Snapseed.

image.jpg
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fullformat är fullformat!

Fullformat är tveklöst överlägset, frågan är bara om det har någon praktisk betydelse för den "vanlige" fotografen.

All fotografering innebär kompromiss. Vill jag ha ordentligt studs i bilden väljer jag fullformat. Vill jag actionfotografera väljer jag DX för att få snabbare bildserie.

/M
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fullformat är fullformat!

Knarrevik! Jag vet! Jag har och har haft sådana kameror, crop och 3/4 men fullformat ger vissa fördelar har jag upptäckt.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fullformat är fullformat!

Jag gick ut i morgonsolen och fotograferade körsbärsknoppar med en liten systemkamera Canon Eos M med 22 mm optik, en systemkamera i fickformat. Två bilder efter varandra:

1.jpg

2.jpg

Slumpen avgör var skärpan ska hamna. Att fokusera manuellt med en sådan enkel kamera är så gott som omöjligt.

Min gamla Minolta SRT 101 som jag hade för snart hundra år sedan hade ju bättre möjligheter när det gäller att se skärpan i sökaren. Dessutom halvautomatik som var rena drömmen.

Frågan! Någon som vet om man tydligt kan se skärpan i sökaren hos Canon 5D?

Jappe

PS. Mindre bländare - större skärpedjup, det vet jag men samtidigt ökar risken för skakningsoskärpa.

3.jpg

Det verkar finnas en allvarlig brist hos min lilla ficksystemkamera. Jag kan inte ställa in bländarförval och närbild samtidigt. Antingen eller, verkar det som. En riktig systemkamera ger bättre möjligheter. Canon Eos 5D verkar vettig. Synpunkter?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Fullformat är fullformat!

Jag köpte en Canon 1DS för drygt ett år sedan för 2500 kr i ett jättefint skick.
En rejäl klump med vilken kamera, fantastisk sökare samt autofocus och som ger lite analog känsla när det gäller bilderna som jag tycker är positivt. Känner inget behov att uppdatera denna FF-kamera! Jag hade tidigare en 5D första versionen som jag sålde, gillar min 1DS mycket mer :) Att fokusera manuellt med 1DS är dock inte så lätt. Har köpt en adapter till min Canon och provat med mina många Nikkor-objektiv med det funkar så där, man borde kanske byta till gammal hederlig snittbild i sådana fall och det går ju att göra. Jag har istället satsat på en m4/3 kamera med focus peaking som jag använder med mina gamla manuella objektiv, det funkar ganska bra i dom flesta situationer. Focus peaking finns ju idag hos många kameramärken i olika format. Kravet för mig är alltid att kameran måste ha en sökare, mycket lättare att ställa skärpan då.
 
Senast redigerad av en moderator:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fullformat är fullformat!

Antar att du har synfel, så man måste justera sökaren därefter. Sen skall det inte vara något problem.

/M
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fullformat är fullformat!

Glöm inte Sony som har några mycket kompetenta kameror i småbildsformat. Vill du köpa begagnat så finns det en del att välja bland på fotosidan.se och deras annonsavdelning.

Sony har ju tagit över Minoltas kameradivision och på sina småbildskameror A850, A900 och A99 (och alla andra APS-C kameror med A-fattning) har de samma objektivfattning som Minolta hade på sina autofokuskameror. Det ger en hel del objektiv att välja mellan på begagnatsidan. De nya spegellösa i A7-serien har också småbildsformat men en ny fattning och mycket kort registeravstånd (avstånd mellan sensorn och objektivfattningen) vilket gör att det via adaptrar går att montera i stort sett viket objektiv som helst som tillverkats för kameror med utbytbara objektiv (möjligen med undantag för kameror med mycket små sensorer).
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fullformat är fullformat!

Jag har massor med gammal fin Minolta MC- och MD-optik. Någon som vet om de objektiven passar direkt utan adapter på någon kamera? Kanske gamla Dynax 5D om den går att få tag på. "Bara" 6 milj. pixlar men "so what"!

Jag har tyckt mig märka på gamla foton från digitalkamerans barndom att kamerorna på den tiden hade bättre optik för att kompensera för lågt pixelantal.

Jappe
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Fullformat är fullformat!

När det gäller upplösningen så räcker 6 milj. pixlar gott och väl.
En full HD-skärm på en dator har ju bara 2 milj. pixlar....
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fullformat är fullformat!

Antal pixlar har väl inte med formatet att göra. Anledning till att man väljer fullformat är bl.a. kortare skärpedjup och större dynamiskt omfång.

/M
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fullformat är fullformat!

"större dynamiskt omfång" är en något svårbegriplig term. När jag jämför bilder tagna med kameror med olika storlek på sensorn så inbillar jag mig att bilder från fullformatskameror förutom bättre skärpa (kan bero på optiken) ofta har någon sorts djup i bilderna som mindre sensorer inte riktigt kan förmedla.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fullformat är fullformat!

Eller snarare kortare skärpedjup!

Det mindre dynamiska omfånget i bilder tagna med mindre sensorer kan kompenseras i vissa fotoappar eller med s.k. HDR-teknik.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fullformat är fullformat!

HDR teknik har en viss förmåga att göra bilderna "vassa" i kontrastövergångar, något som är mindre önskvärt i exempelvis porträttfotografering.

/M
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fullformat är fullformat!

Jag har massor med gammal fin Minolta MC- och MD-optik. Någon som vet om de objektiven passar direkt utan adapter på någon kamera? Kanske gamla Dynax 5D om den går att få tag på. "Bara" 6 milj. pixlar men "so what"!...

MC och MD (eller SR-fattning som det egentligen heter) passar inte på Minolta eller Konica-Minolta autofokuskameror, inte heller på Sony kameror med denna fattning (Sony a-fattning). Däremot går de utmärkt att montera på Sony kameror med E-fattning, både APS-C och småbildsformat, med lämplig adapter. De blir då helt manuella men ger ofta mycket bra resultat.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fullformat är fullformat!

Jag skulle ta några bilder på den nya elbussen på Orust med min nya minisystemkamera Eos M med en 22-millimetare monterad. Vissa problem uppstod eftersom det var dagsljus och t.o.m. självaste solen behagade slösa sina värmande strålar över laglöst land, Orust. Jag såg ingenting på displayen. Kameran saknar riktig sökare men jag trodde att utvecklingen kommmit så långt att displaykameror skulle gå att använda i dagsljus. I helsicke heller, kameran var totalt oduglig och bilderna blev därefter.

Arg som bara den (nära en propp) ringde jag upp Cyberphoto och undrade varför de sålde kameror som inte gick att använda utomhus. En trevlig dam svarade att sa att hennes make hade upplevt något liknande i Thailand så hon förstod mina problem. "Skicka tillbaka den" sa hon och det har jag gjort nu.

Jag förstår inte hur man kan sälja odugliga kameror utan varningstext och jag förstår inte varför Canon tillverkar sådana kameror!

Arg Jappe
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Fullformat är fullformat!

Jag vill slå ett slag för Nikon D700. Har själv ett sådant hus förutom en D3s och en D800. Prestanda räcker och blir över, priset på begagnatmarknaden börjar bli riktigt överkomligt. Du borde hitta ett begagnat hus i hyggligt för runt 6000:-. Billigare och bättre fullformat går nog inte att få tag på idag. Att Nikons bildprocessorer dessutom skapar snyggare jpg direkt i kameran än vad Canons gör bidrar så klart till min rekommendation.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fullformat är fullformat!

Köp en Sony Rx100 III som har en uppfällbar sökare i en kompakt kamerakropp (om du vill ha en kompaktkamera).

Själv skulle jag aldrig komma på iden att köpa en kamera utan sökare. Dålig funktion i starkt omgivningljus, svårighet att hålla stadigt, dessutom tycker jag inte om att hålla en kamera på armlängds avstånd vid fotografering.

Visserligen har min nya telefon, en android, en 20 Mp kamera men den kommer väl att användas ganska så sporadiskt, helst när ingen ser mig ;) .
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Fullformat är fullformat!

Jag har bytt från canon till nikon och var emot fullformat. Först blev det en D7100 men så som jag fotar ville jag ha en till och det blev en 610 också. Klart bättre med en fullformat enl min mening. Tur jag ändrade mig. Skall nog i framtiden köpa en till och göra mig av med 7100./Susanne
 
Toppen