• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktkontroll

F

F.d. 56194

Guest
Har kollat priser på fuktkontroll och gick då in på Sv.Bilprovnings sida. Där kan man läsa att de vill att hb bl.a ska ha varit uppvärmd till 20 grader ett dygn innan kontrollen. Är det ett normalt förfarande hos andra företag? Har själv inte fått dessa instruktioner vid tidigare kontroller.:confused:
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Varför skulle väggen bli kallare om det finns fukt i den? Kyleffekt blir det väl då vatten dunstar bort men det händer väl inte då fukten är instängd? Om man har på värme så blir väl även den fuktiga väggen uppvärmd?

Eller är det något jag inte fattat?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Hej,
Intressnat, men vad menar bilprovningen att det är procent av?

"Mätvärden över 15 procent i väggar och tak och respektive 20 procent i golv är enligt branschstandard onormala och kräver vanligtvis åtgärd för att förhindra fortsatt fuktinträngning."

//Conny

PS
Märkligt att hur jag än letar på nätet så hittara jag inget exempel på ett testprotokoll för vara sig husbilar eller husvagnar. Däremot flera vitnesmål från personer som aldrig heller sett till något.
DS
 
Senast ändrad:

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Fuktkontroll

Gjorde fuktkontroll på vår TEC hos Hymer i Ängelholm och fick då ett utförligt protokoll. HBn är såld och med den följde protokollet. Tråkigt nog tog jag ingen kopia av protokollet. Saknar protokollet, hade varit bra att följa när jag mäter fukten med egen fuktmätare. HB firmorna kallar fuktighetskontrollen för en försäkring och tar mycket betalt, men vad får man egentligen för pengarna? Fuktkontrollen borde ingå i köpeskillingen och ingå i bilens garanti. Hur mycket fukt blir det i en ny HB?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fuktkontroll

Har selv benyttet N+B sin protokoll for Flair ved et par årlige kontroller på mine 2 biler gjennom 16 år :D - resultatet føres inn i fabrikkens online system etter gjennomført jobb. De første årene sendte service senteret inn protokollen i posten.

Den har en rad med målepunkter for fuktmåling og en annen for okular kontroll av steder en må kontrollere. En riktig gjennomføring tar omlag en time om det er ryddet ut av diverse skap før jobben. Løfter en ut og inn innholdet underveis så tar det fort en time ekstra. Bilen bør stå innendørs eller på en tørr plass da kontrollen under bilen kan gjennomføres uten å heise opp bilen. På Arto må en heise opp bilen da det er for trangt under,
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fuktkontroll

Mengde vatn i forhold til vekt, en fersk vedkubbe er 50% vatn, etter tørking er den under 20% for å kunne være salgsvare. Samme måler med 2 stifter benyttes i husbil også med samme skala.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Hej,
Nu har jag hittat information som säger att det som du skriver att fuktkvoten iprocenten är relationen till torrt material, vilket jag också hade ett svagt minne av. Men det betyder att mätaren måste vara kalibrerad för just det materialet och inte trä som är vanligast.
Dessutom finns det ett samband mellan fuktkvoten och luftens relativa fuktighet som gör att bilen måste ha en känd plus temperatur. Inte minst för att undvika att det finns is i väggarna vintertid.

För annat än trä som man inte kan kalibrera för, så visar mätaren bara jämförelsevärden mellan material av samma slag på olika platser.

Sammantaget kan det det vara ganska trickigt för en lekman att förstå ett protokoll (tydligen ofta är utformat av Kabe).
//Conny
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Har bra kontakt med en som jobbar dagligen med fuktkontroller åt försäkringsbolagen. Eftersom ingen vill väl använda en mätare med stift eftersom det blir skador efter testen. Därför används den med kula och den används fel av många husbilsfirmor enligt honom. Den måste precis som du säger kalbreras efter det materialet som skall testas. Måste alltså hitta nogonstans där man verkligen vet att det är torrt för att kalbrera mätaren. Sedan när mätaren används så kommer den att visa ett jämförvärde mot den plats den kalibrerades på. Kalibreras den i luften så får du alltså då ett jämförvärde i det testade materialet mot luften.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Gjorde fuktkontroll på vår TEC hos Hymer i Ängelholm och fick då ett utförligt protokoll. HBn är såld och med den följde protokollet. Tråkigt nog tog jag ingen kopia av protokollet. Saknar protokollet, hade varit bra att följa när jag mäter fukten med egen fuktmätare. HB firmorna kallar fuktighetskontrollen för en försäkring och tar mycket betalt, men vad får man egentligen för pengarna? Fuktkontrollen borde ingå i köpeskillingen och ingå i bilens garanti. Hur mycket fukt blir det i en ny HB?

De får egentligen inte ta betalt för fukttesten enl. överenskommelse med Konsumentverket. Men det gör en del ändå! Se bifogat dokument.
För Carthago görs ingen fukttest utan de kollar bara att skarvar och tätningar ser bra ut. Sk okulär besiktning.
Fullständigt värdelöst. Vi upptäckte läckage en vecka efter en sk fukttest.
:mad:
Visa bilaga Täthetsgaranti.rtf
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Hej,
Nu börjar det bli knepigt.
För att kalibrera för ett material duger det inte att bara "hitta nogonstans där man verkligen vet att det är torrt" utan man måste driva ut all fukt i en mängd av materialet tills att vikten inte minskar mer vid fortsatt torkning.

Kalibrerar man mot luft med en viss temperatur, så gäller bara den temperaturen och man kan inte jämföra mätvärdena rakt av utan måste ta till ett Mollier-diagram. Känner man inte kalibreringstemperaturen så går inte testresultatet att jämföra om man som exempel vill veta att en åtgärd fått önskat resultat.

Att bilen skall varit uppvärmd i "ett dygn innan kontrollen" låter rimligt för att uppnå en så kallad utjämningstemperatur.
//Conny
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fuktkontroll

Hej,
Nu har jag hittat information som säger att det som du skriver att fuktkvoten iprocenten är relationen till torrt material, vilket jag också hade ett svagt minne av. Men det betyder att mätaren måste vara kalibrerad för just det materialet och inte trä som är vanligast.
Dessutom finns det ett samband mellan fuktkvoten och luftens relativa fuktighet som gör att bilen måste ha en känd plus temperatur. Inte minst för att undvika att det finns is i väggarna vintertid.

För annat än trä som man inte kan kalibrera för, så visar mätaren bara jämförelsevärden mellan material av samma slag på olika platser.

Sammantaget kan det det vara ganska trickigt för en lekman att förstå ett protokoll (tydligen ofta är utformat av Kabe).
//Conny

Intressant läsning, kan du förtydliga vad du menar med det du skriver "fuktkvoten i procenten är relationen till torrt material". Fuktkvoten (Fk) har inget med det torra mtr att göra. Du mäter Fk i t.ex trä och har du en Fk på 17% är detta torrt så du kan riskfritt bygga in detta mtr. Detta innebär att finns 17% fukt i träbiten som provats, det finnsinte i det resultatet någon jämförelse med något annat. Det jag tror du menar är Relativa fukthalten (Rf) men det går inte att så enkelt beskriva innebörden av vad detta handlar om. Jag har i en tidigare tråd beskrivet "de fysikaliska lagarna" när det skrevs om fukt i HB,n under vinterhalvåret. Där finns det också länkar till fakta blad etc.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t106017/ här är länken till lite riktig info. Du är nog ute på lite hal is, särskilt i inlägg 14. Du kalibrerar inte en fuktmätare med kula som mäter Rf mot något mtr den kalibreras mot ett och samma bestämda värde.
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Hej Tommy & Elisabeth,

Fuktkvotangervikten av vattenmängden i en viss volym av ett material i förhållande till vikten av samma volym torrt material.

Ett sätt att kullkasta detta påstående är att ge en annan förklaringe med högre beviskraft (hållbarhet och relevans) på hur man i stället tar fram fuktkvoten utan att blanda in torrt material.

Sedan kan vi återkomma till is, kulan och kalibrering.
//Conny
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Hej. Ursäkta att jag lånar tråden, fortsätter ni att fukttesta efter att garantitiden för fukt gått ut?

Hälsningar Sanddammaren
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fuktkontroll

Selvfølgelig, det var årsaken til at jeg ble med på de kontroller vi hadde og etter hvert gjorde mesteparten av jobben selv. Etter siste kontrol i garantitiden så fortsatte jeg helt uten verkstedet :D
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fuktkontroll

Jag köpte en "fuktmätare" med en kula framtill (se foto) när jag upptäckte en fuktskada i H-bilen (läs gärna om detta i nedan länk), och den går inte att kalibrera... Varför den skall kalibreras förstår jag inte riktigt, för håller jag den mot ett ställe där det är torrt då visar mätaren 20-40 och sen mot ett ställe där jag vet att det finns fukt i konstruktionen då går den upp till 80-100...
Sen kan den visa allt däremellan för det finns lim, metall, plast, fiber mm i väggar eller tak/golv som man kanske inte kan se då det är inbyggd.... Instrumentet är mycket lätt att avläsa.... är värden höga 70-100 så bör man först försöka reda ut om där ligger material i konstruktionen som kan ge höga mätvärden.... innan du börjar riva :swoon:

Jag fick en gång ett värde på 65 så jag skar upp vinylen i innertaket för att komma åt fukten.... till min stora förvåning (och glädje) så fanns där ingen fukt.... utan här är andra saker som jag inte kan se i konstuktionen som gjorde att värden blev höga....


http://www.husbilsklubben.se/forums/t67437/
 

Bilagor

  • P1050550.JPG
    P1050550.JPG
    238,7 KB · Visningar: 67
Toppen