• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt på framrutan

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Hej, någon som har ett bra tipps för att slippa fukten på framrutans insida?

Nu kommer vi till den period då matta på utsidan känns tidigt tycker vi, vi drar ner vårat aluminium jalusi och på morgonen när det varit ca 3 - 8 grader är det rejält fuktigt på insidan av rutan när man drar upp jalusin.

Ska bli spännande att se om det finns några tipps.
(att lägga något på utsidan frågar jag inte om):)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Jag håller fortfarande på avfuktare. CONRAD har en liten avfuktare för 605 kr den drar 33 W 220v. Tänk att driva denna två timmar på morgonen via inverter och timer.
Klarar batterierna och solcellerna detta?????
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Det är inga problam att driva den men jag tror ändå att det har ingen effekt eller har du testa det ? Anledningen är ju detta med kallt fönster möter varmt och det börjar ju med imma och sedan så blir det ju bara värre och värre tills det blir vattendroppar .
Att montera en tystgående fläkt mot rutan så att inte imman börjar är nog modellen alt. att ha pliségardinerna öppna lite .

Vi har också en avfuktare i källaren men den kompressorn slår på först vid 40 (någonting i fukthalt ) annars så är den bara en fläkt .
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Det är inga problam att driva den men jag tror ändå att det har ingen effekt eller har du testa det ? Anledningen är ju detta med kallt fönster möter varmt och det börjar ju med imma och sedan så blir det ju bara värre och värre tills det blir vattendroppar .
Att montera en tystgående fläkt mot rutan så att inte imman börjar är nog modellen alt. att ha pliségardinerna öppna lite .

Vi har också en avfuktare i källaren men den kompressorn slår på först vid 40 (någonting i fukthalt ) annars så är den bara en fläkt .

I vår bil(Fiat 2009) har vi gjort följande åtgärder:
#1. Jag har tillverkat ett lite tjockare drapperi(typ täckjacketyg) som hänger ifrån taket så nära framrutan och dörrarna som möjligt. Drapperiet knäpps fast och går ända ner till golvet.
#2. Jag har dragit fram en luftkanal(finns i moduler hos Claes Olson) på vänster sida om förastolen (precis ovanför handbromsen) som blåser varmluft in i det mellanrum som bildas mellan drapperiet och bilens ytterväggar. Brukar även strypa övriga utblås för att få en större luftström framåt till hyttan.(detta får man prova sig fram till).

Dessa åtgärder har gjort att det inte blir någon kondens i hytten samtidigt så blir det inget kallras vilket gör att hela bilen känns varmare och mer ombonad.

OBS! Via har inget annat skydd på in eller utsida.

//Benny
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Hur stort utrymme är det mellan ruta och jalusi? får det plats ett värmeljus utan risk att ni sätter eld på bilen? är det så bör ljuset värma upp utrymmet tillräckligt för att hålla bort kondens.
Sover ni länge om morgonen får ni använda ett sån där ljus som man sätter på gravarna.
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Hur stort utrymme är det mellan ruta och jalusi? får det plats ett värmeljus utan risk att ni sätter eld på bilen? är det så bör ljuset värma upp utrymmet tillräckligt för att hålla bort kondens.
Sover ni länge om morgonen får ni använda ett sån där ljus som man sätter på gravarna.
Drapperiet hänger ju framför instrumentbrädan så det bli ju ganska långt mellan framrutans nederkant och drapperiet. Jag själv skulle aldrig tända ett värmejus som brinner utan direkt tillsyn. Har sett hur värmeljus kan få en heltändning(stearinet börjar brinna i sig) så att det blir en meterhög låga.
Jag undrar vad försäkringsbolagen tycker om att överhuvud taget ha tända ljus i en husbil?
//Benny
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
F

F.d. 6535

Guest
Sv: Fukt på framrutan

Lyssna på Bennys råd !!

Tycker själv att det är fullständigt vansinnigt att exprimentera med värmeljus, som skall vara tända när man sover !

Kan väl inte vara värt att riskera att bli innebränd, för att få bort kondens på framrutan ?

Vi har en svamp från Turtle som effektivt suger upp kondensen från framrutan.
Några svepande rörelser, sedan är det klart !

:spinny:
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fukt på framrutan

Jag börjar förstå att innehållet i tråden är något som väldigt många skulle vilja ha en lösning på.

Så här tänker jag:

1. Inget kallras
2. Ingen fukt på innsidan
3. Inte göra av med energi
4. Inte stänga ute ljuset

Tänkbar lösning...

3st ihopsatta genomskinliga gummidukar (tunna), dessa skall vara ihopfogade runt om så det blir som en luftmadrass.

Tanken är sedan att man blåser i lite luft i båda lagren för att sedan spänna fast duken över framrutan med en krok i varje hörn.

På det viset hoppas jag att den skall bli som ett 3glas fönster.

Vad tror ni där ute?:rolleyes:
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Jag tror du får beställa en framruta till som du får montera på insidan, då blir det 2glas
ruta, säkert inte billigt med borde fungera om man är desperat nog.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Fukt på framrutan

Det finns två sätt att minska mängden kondensvatten på rutan.
1: Att hindra rutan från att bli för kall eller

2: att hindra luftfuktigheten vid rutan att bli för stor, eller en kombination av båda.

Montreal har använt sig av sätt 1 med täcket över rutan och Benny av sätt 2 med draperiet, som hindrar den fuktiga luften i boutrymmet att nå rutan. Man ska undvika att blåsa in den fuktiga luften från boutrymmet in mot rutan. Fukten i luften kommer mest från vår utandning, och om ventilationen är för dålig så stiger luftfuktigheten hela natten. På dagen är problemet mindre eftersom vi ventilerar bättre då. Att elda ljus bidrar till att höja luftfuktigheten. Om man förbränner 100 g värmeljus så bildas mer än 100 g vatten. Luftavfuktare är ju ett sätt att minska mängden vatten men det drar ju el. Man kan ju också försöka ventilera bättre. Problemet är ju större om man är många i bilen.

Birger
 
F

F.d. 26517

Guest
Sv: Fukt på framrutan

Hej, helt ny här, fick en enkel idé, när jag läste din "kravspec"
Bubbelplast på utsidan av vindrutan borde isolera bra, drar ingen energi och släpper in
bra med ljus. Fästes med sugproppar på vindrutan. Borde gå att få tag i rätt billigt. Nackdelen är väl att den tar lite plats när den inte används.

Mvh PO
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

I vår bil(Fiat 2009) har vi gjort följande åtgärder:
#1. Jag har tillverkat ett lite tjockare drapperi(typ täckjacketyg) som hänger ifrån taket så nära framrutan och dörrarna som möjligt. Drapperiet knäpps fast och går ända ner till golvet.
#2. Jag har dragit fram en luftkanal(finns i moduler hos Claes Olson) på vänster sida om förastolen (precis ovanför handbromsen) som blåser varmluft in i det mellanrum som bildas mellan drapperiet och bilens ytterväggar. Brukar även strypa övriga utblås för att få en större luftström framåt till hyttan.(detta får man prova sig fram till).

Dessa åtgärder har gjort att det inte blir någon kondens i hytten samtidigt så blir det inget kallras vilket gör att hela bilen känns varmare och mer ombonad.

OBS! Via har inget annat skydd på in eller utsida.

//Benny


Det är ju en bra variant för då har du ju skapat så det blir cirkulation även framme i förardelen som annars blir "stilaståendeluft" och då är det ju lätt att det blir kondens .

Att det sedan "slösar" på energi som TeknikLasse inte vill är något man får offra för att är inte rutan av dubbelglas så blir det kallras .
Jag skall montera 40mm/40mm små datafläkter i den lilla springan som är vid gardinerna bara jag kommer år någon databutik som har dom 14db var ljudnivån på dom .
 
F

F.d. 8742

Guest
Sv: Fukt på framrutan

En rullgardin med transparant plast? kanske hade fungerat?
som de i bodelen fast mörkläggning nere och plasten uppe istället för flugnät?
/MT
 
Senast redigerad av en moderator:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fukt på framrutan

Hej, helt ny här, fick en enkel idé, när jag läste din "kravspec"
Bubbelplast på utsidan av vindrutan borde isolera bra, drar ingen energi och släpper in
bra med ljus. Fästes med sugproppar på vindrutan. Borde gå att få tag i rätt billigt. Nackdelen är väl att den tar lite plats när den inte används.

Mvh PO

Var inne en stund på att testa just detta, men plasten blir inte bra när det blir kallt, så nu är jag inne på tunn gummi duk...:)
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Bubbelplast förstärkt med silvertape i kanterna ock kadboretape att fästa upp det med
släpper i genom ljus, isolerar, insynsskyddar.
:)
Oj då jag trodde jag hade kommit på det i bilen för en stund sedan så jag läste inte inläggen jag bara kastade mig över datorn och postade ett svar. fast jag hade tänkt mig det på insidan.

Det var ju redan uppfunnit. :wideeyed:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6535

Guest
Sv: Fukt på framrutan

Man slipper alla bekymmer med ett utvändigt täcke.
Varför krångla med bubbelplast, värmeljus o datorfläktar ???

Förstår inte problemet, om det är något........:spinny:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Fukt på framrutan

Var inne en stund på att testa just detta, men plasten blir inte bra när det blir kallt, så nu är jag inne på tunn gummi duk...:)

Jag delar problemet. Fukten finns i bilen. Den sätter sig på bilens kallaste yta.
Vanligtvis är det englasfönsterna. Bilens fönster. Om jag lägger mattor på utsidan av bilen
och får den superisolerad då sätter sig fukten på någon annan yta i bilen som vid detta tillfälle är den kallaste. Det kan vara en vägg i en garderob , ett överskåp med livsmedel
en sänglåda osv. På dessa platser är det inte roligt att få fukt , då är det bättre att ha
fukten på framrutan. Avfuktare är nog melodien!!!!
 
Senast ändrad:
Toppen