• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt i garaget

JoElS

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
2331
Medlemskap
2024
Vi har nyss bytt in vår HB och säljaren upptäckte fukt i golvet i garaget och ena garage dörren. Han drog av 25 000 kr på inbytespriset och sa det var ett vanligt problem och pratade om att man kunde tectylbehandla bilen för att förebygga. Hur gör ni? Några bra tips?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Fukt i garaget

hej ! ja det tricket körde de med för oss med ville dra av den summan men då sa vi ingen affär och det slutade med 10.000 ! ja vi underredsbehandlar bilen grundligt anser det värt pengarna och ett bra argument när man ska sälja och det finns på papper !
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i garaget

Jag hade en Dethleff som var 2 år gammal, samma anmärkning där. På många bilar är golven av trä och känsliga för fukt. Så därför är det viktigt att behandla så inte fukten får fäste. Bytte till plåtis, blev trött på allt trä som drar åt sig fukt.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Fukt i garaget

Jag hade en Dethleff som var 2 år gammal, samma anmärkning där. På många bilar är golven av trä och känsliga för fukt. Så därför är det viktigt att behandla så inte fukten får fäste. Bytte till plåtis, blev trött på allt trä som drar åt sig fukt.

Långt ifrån alla "vanliga" husbilar har trä i botten. Nuförtiden har man i stor utsträckning gått över till GRP eller aluminium.
Så det är inte nödvändigt att gå över till plåtis för att slippa trä.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Fukt i garaget

Jag hade en Dethleff som var 2 år gammal, samma anmärkning där. På många bilar är golven av trä och känsliga för fukt. Så därför är det viktigt att behandla så inte fukten får fäste. Bytte till plåtis, blev trött på allt trä som drar åt sig fukt.

Ett alternativ till plåtis, om syftet är att slippa träkonstruktion, är att byta till bil med aluminiumprofiler och sandwish-lösning (XPS), vilket blir allt vanligare idag.

Tråkigt när handlare försöker lura konsumenterna. Sådant beteende får mig att bojkotta dem för resten av livet.


// Niklas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fukt i garaget

När man skriver att handlarna försöker lura konsumenterna, betyder det att det inte fanns någon fukt i bilen, eller är det bara ett antagande?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
För min del tror jag att det blir en mer ordentligt utförd fuktmätning på en bil som handlaren tar i inbyte från kunden än den som kunden köper av handlaren.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fukt i garaget

Avarage, det vet jag inte, men om det var fukt i bilen är ju ingen lurad, då är det ju självklart med ett avdrag, eller hur?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Fukt i garaget

Avarage, det vet jag inte, men om det var fukt i bilen är ju ingen lurad, då är det ju självklart med ett avdrag, eller hur?

Montreal, och om fukskadan kostar 2000kr att fixa och handlaren/förmedlaren vill ha 25 000kr så är det lurendrejei, eller hur?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fukt i garaget

Vet vi att det kostade 2000Kr att fixa? Det är i sådant fall den billigaste fuktskadereparationen jag har hört talas om? :wideeyed:
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Fukt i garaget

Vet vi att det kostade 2000Kr att fixa? Det är i sådant fall den billigaste fuktskadereparationen jag har hört talas om? :wideeyed:

Vet vi att det är en fuktskada överhuvd taget eller är det bara fukt som kan torkas ut med avfuktare eller motsvarande?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fukt i garaget

Jag bara frågar för att få veta lite fakta, eftersom du påstår att handlaren försökte lura kunden? Eller missförstod jag dej?
 

JoElS

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
2331
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i garaget

Kan man tectylbehandla själv eller måste man lämna in?
Jag misstror inte säljaren, då han faktiskt visade oss att det var ruttet, sen om avdraget var skäligt kan vi inte bedöma :)
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Kan någon berätta hur säljaren säger sig konstatera att det fanns fukt. Öppnade han, kände, såg eller mätte han. Och i det senare faller med ett instrument som ni kan beskriva form eller färgen på.
//Conny
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
25000kr brukar handlaren säga för det är lätt att kostnaderna drar iväg när man börjar riva i gamla bilar med trä, sen är det upp till säljaren att börja förhandla om priset. Det bästa är att dom tar in bilen för en test sen får man ett pris på papper, då slipper man dom överraskningarna. Det här är vanligt för dom som beställer ny bil på Elmia och lämnar sin gamla bil ett halvår senare.
Ett förebyggande tips är att spola ofta på garagedörren och kolla om den läcker, man får ofta justera dörrarna för att dom hänger sig.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
kan ju bara nämna min fuktskada där jag hämtade bilen i förra veckan. 92351:- med 20% rabatt avdraget. Hade fukt i alkoven samt i golvet/ under bodelsdörren
Nu är dock bilen fuktfri, rentvättad och jättefin! De gjorde ett fantastiskt bra jobb, syns inte att de bytt halva golvet samt hela alkoven :D
 
Toppen