1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Frysrisk

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av Emil Kvick, 3 Oktober 2019.

1. Emil Kvick

Emil Kvick HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28647
    Hej jag tänkte kolla hur stor chansen är att det fryser i ledningar och tankar när det ska bli några minus under natten när man är ute med husbilen?
    Vattentanken är inne i bilen och gråvattentanken är under bilen och avloppet ifrån sidan, om man håller ca 22 grader inne i husbilen?

2. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Liten, men var observant på frostvakten (öppnar runt +4C) som kan tömma färskvattnet.
    Hände mej förra året denna tid vid Rättviks marknad, stod på elplats och körde bara vattenburena golvvärmen på el. Det blev för kallt vid min frostvakt som sitter vid min luftburna panna (endast gasoldrift) som inte var igång, tomt på vatten på morgonen :(

Emil Kvick gillar detta.
  3. Emil Kvick

Emil Kvick HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28647
    Har alla husbilar frostvakt? Den vi har är en 01 med aldevärme. Om man har bilen på 220 på värme och varmvatten tömmer frostvakten isåfall också?

4. Gunnar

Gunnar HBK Hedersmedlem Admin medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2040
    HBK-Nr:
    5
    Frostvakten tömmer endast varmvattenberedaren förutsatt att vattenpumpen är avstängd.

Så är det risk för frost bör du ha pumpen avstängd när den inte behövs.

Bo i Bil och Emil Kvick gillar detta.
  5. Emil Kvick

Emil Kvick HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28647
    Som jag har tolkat det så är varmvattenberedaren inbyggd i aldevärmaren, stämmer det?
    Har alla husbilar frostvakt?

6. Per&Monica

Per&Monica HBK Medlem

Kommun:
    Höganäs
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18158
    Hej, kör du bilens värmesystem och har 22gr så anser jag att det inte kommer att frysa.

Värmerören och vatten ledningar brukar ligga i samma utrymme.

Mvh Per

Emil Kvick gillar detta.
  7. Gunnar

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2040
    HBK-Nr:
    5
    Jo, beredaren sitter inne i värmaren men frostvakten sitter utanför och om temperaturen i utrymmet där den sitter sjunker under +4 så öppnar frostvakten även om det finns varmvatten i behållaren.

Emil Kvick och Bo i Bil gillar detta.
  8. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Med 22 grader inne i bilen så är det väldigt osannolikt, snarast ett konstruktionsfel (felplacerad frostvakt), ifall något i vattenledningar, frostvakt eller tankar fryser. Jag förutsätter att ingen har byggt om något så att någon vattenledning eller dylikt passerar "utomhus" (under bilen).

MVH
    Hans

Gbgivan och Emil Kvick gillar detta.
  9. Göte J

Göte J HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1230
    Gunnar, genom hävertverkan töms även större delen av färskvattentanken i vår bil. Fast inte om färskvattentanken är nyfylld och man inte kort ut luften ur ledningen med pumpen!

Emil Kvick gillar detta.
  10. Håkan

Håkan HBK Hedersmedlem

Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2041
    HBK-Nr:
    1
    Ja varmvattenberedaren är inbyggd i aldepannan. Nej min Rapido 2010 med alde hade ingen frostvakt utan bara en kran att öppna så jag monterade en frostvakt själv. Så kolla i närheten av pannan om det är en kran eller frostvakt.

Emil Kvick gillar detta.
  11. Gunnar

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2040
    HBK-Nr:
    5
    För att förhindra detta måste det överst på beredaren finnas en backventil som öppnar och släpper in luft vid tömningen.
    Visa bilaga 14573

Göte J gillar detta.
  12. ThomasA

ThomasA HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15030
    Är det inte så att frostvakten bör sitta lågt i förhållande till varmvattenberedaren? I det fall bilen är utrustad med tryckvattenpump, töms väl inte färskvattentanken, givetvis om pumpen är inaktiverad.
    Vi har denna lösning och inget färskvatten rinner ut om frostvakten löser ut. Endast varmvattenberedaren töms. Ska tilläggas att vi har Trumapanna från 2014.

För att gå till trådskaparens fråga. Jag tror inte det är någon frysrisk med några grader under noll. Det enda man får vara observant på är gråvattenkranen om denna inte är isolerad. Jag upptäckte förra året att vi har en 12-volts värmepatron, som startar automatiskt vid + 4 ˚C i gråvattentanken. Hjälper något kanske. Tanken hänger isolerad under bilen.

13. Gunnar

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2040
    HBK-Nr:
    5
    Jo, självklart måste frostvakten sitta lägre än beredaren och det finns säkert en backventil överst på din beredare.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.