• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frysfack i baklås

Passe

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
23253
Medlemskap
2023
Ok, jag har läst tidigare inlägg om detta och fått bra tips om hur man får bort fronten och kommer åt låsmekanismen. Men de hjälper inte att lyfta på spärren. De verkar som men vet inte att de kommit någon plastförpackning i kläm på insidan som hindrar kroken att lossna. Va tusan gör man byte husbil eller vad?
 

Passe

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
23253
Medlemskap
2023
Ok, jag har läst tidigare inlägg om detta och fått bra tips om hur man får bort fronten och kommer åt låsmekanismen. Men de hjälper inte att lyfta på spärren. De verkar som men vet inte att de kommit någon plastförpackning i kläm på insidan som hindrar kroken att lossna. Va tusan gör man byte husbil eller vad?
Ok, jag har läst tidigare inlägg om detta och fått bra tips om hur man får bort fronten och kommer åt låsmekanismen. Men de hjälper inte att lyfta på spärren. De verkar som men vet inte att de kommit någon plastförpackning i kläm på insidan som hindrar kroken att lossna. Va tusan gör man byte husbil eller vad?

Bra förslag att dörren frustat fast ska kolla detta med värme. Men tror inte de är problemet eftersom dörren inte sitter helt fast man kan glappa den några millimeter. Dörren sitter lösare än kylskåpsdörren i stängt läge den glappar inte alls i stängt läge.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ibland hamnar ju lås i mellanläge och går inte att öppna, ofta hjäper det då att trycka till dörren ordentligt så att låset kommer i rätt läge för att fungera som vanligt.
 

Passe

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
23253
Medlemskap
2023
Har prövat trycka uppåt, neråt, inåt med värme etc.
Öppnat fronten så jag ser mekanismen. Ser att själva hakspärren lyfter i sin hela längd men lik förbaskat går de bara glappa dörren några millimeter. De låter lite metallisk när de glappar. Jag ger upp de får bli service firma annars finns risk att jag ger jag mig på gångjärnsidans med risk för mer skador
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Jag tror att om du öppnar kyldörren och tittar på låsanordningen underifrån så ser du ett hål och där i en stjärnskruv.
Skruva bort den så lossar hela plastsliden och du kommer åt själva metall haspen .det är ofta just plasliden som är för klen och släpper,
 

Passe

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
23253
Medlemskap
2023
Jäpp då är de löst, kunde inte sluta nu eller hur.
Jag gav mig på gångjärnssidan när husfrun var i tvättstugan. Fick loss dörren helt, hittar felet den lilla metallbiten som plaststången puttar på syns på frontbilden. Denna har tappat kontakten med själva haken, antingen är de metallavbrott eller så har dom gjort någon övergång mellan metallbiten och själva haken. Att plocka isär plastdelar i dörren verkar inte så lätt utan nåt går sönder. Så jag stannar där och gör en provisorisk lösning med silvertejp så länge

tack alla som hejat på och gett goda råd
 

Bilagor

  • 7855CEF2-E806-4FAC-A16E-CA85E114AFC0.jpeg
    7855CEF2-E806-4FAC-A16E-CA85E114AFC0.jpeg
    2,2 MB · Visningar: 131
  • 39509877-3A34-4789-A532-9E44169F0D33.jpeg
    39509877-3A34-4789-A532-9E44169F0D33.jpeg
    2,2 MB · Visningar: 131
  • 1E123B2B-68FD-482E-B88A-90CA89E203BF.jpeg
    1E123B2B-68FD-482E-B88A-90CA89E203BF.jpeg
    617,5 KB · Visningar: 132
Toppen