• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frostskada fördelningsblock

matoh

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
7814
Medlemskap
2024
Har en Hobby Van T 500 av 2011 års modell. Fördelningsblocket i plast som fördelar varmvatten från pannan till dusch, handfat och diskbänk fryser lätt sönder eftersom det tydligen står vatten kvar i blocket. Tömmer vattnet enligt instruktionen och har öppet samtliga kranar under vinterhalvåret. Originalplaceringen av detta block sitter illa till och är väldigt tidsödande att byta. Kan man med en luftkompressor försiktigt blåsa ut kvarvarande vatten? Från vilket håll skall man i så fall blåsa luft med tanke på ev backventil? Någon som har förslag på hur man kan göra för att eliminera problemet till nästa vår?

Finns det någon som har samma problem?

Hälsn Mats Ohlsson
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Frostskada fördelningsblock

Vi brukar suga ut det kvarvarande vattnet med våtdammsugare (grovisburk). Får ut närmare en liter efter att allt vatten tappats ut på vår Weinsberg.
Använder en bit gummislang för att täta mellan dammsugarslang och kranarna.
 

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024
Sv: Frostskada fördelningsblock

Hej. Har en Hobby med likadan kopplingar, och jag suger ut vattnet med en vattentålig dammsugare som jag ansluter på kranarna en i taget med dom andra stängda så att jag suger ur alla slangar hela vägen efter jag öppnat frostskyddet.
/Jim
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Frostskada fördelningsblock

Går det inte att trycka ur vattnet? Använder en Norsk modell som fungerar till 100% en vanlig ballong, blås upp den och trä den över kran och pressa på med händerna, fungerat klockrent för mig dom senaste 3åren, varför köpa dyrt när Norska modellen fungerar lika bra.:D

/Pelle
 
Toppen