• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frostig soluppgång

F

F.d. 52975

Guest
Sv: Frostig soluppgång

Snygg bild! Tycker jag känner igen motivet. Är det möllan i Hagestad? Har tillbringat stor del av mina bardoms somrar vid Södra skolan, Hagestad. Ha D!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Frostig soluppgång

I forntiden (mina pågars formulering) när man fotograferade och använde dia så var bilden tagen och oredigerad. Kan det vara så att bilden varit inom ett photo shop program?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Frostig soluppgång

Denna bild är en HDR (High Dynamic Range) som görs genom att ta tre olika exponeringar, oftast en "rätt" en över- och en underexponerad. Dessa sätts samman i ett speciellt framkallningsprogram där olika parametrar kan justeras.

Bilden är mycket riktigt tagen i Hagestad.
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Frostig soluppgång

Den var snygg, nästan som en tavla, stog själv i kväll och tittade på himlen som var helt röd, ingen kamera med ,
Snyggt jobbat Michael
Lennart
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Frostig soluppgång

Hej michael!

Du är en skicklig fotograf. Jag har noterat dina produktbilder här tidigare, sysslar du möjligen med sånt i ditt yrke?
Vilket HDR program använder du? Jag hade tänkt testa ett sånt nån gång, men har inte tid med en massa krångel, det ska vara lätt att göra bilden!
MVH Annette
PS tänkte att vi skulle få tid snart att montera in gasolomkopplaren, vi har kollat med gasolmästarna i Göteborg, dom verkar vettigast i priset, DS
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Frostig soluppgång

Jag använder Photomatix Pro som hittas hos www.hdrsoft.com. Det går utmärkt att använda RAW-filer direkt i programmet.

Vanliga RAW-bilder "framkallar" jag i Helicon Filter som är ett ganska enkelt program att använda med ett naturligt arbetsflöde. Hittas här: Helicon Soft: Helicon Filter

Jag jobbar inte med foto men har det som hobby. Skojigt att ni tycker om bilden. Jag är ganska nöjd själv vilket inte händer så ofta (tyvärr). Fotograferar antagligen hellre än bra så att säga.
 
Toppen