• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fritidsbatteri eller startbatteri ??

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Våra bodelsbatterier har gett upp efter 3 säsonger och vi måste köpa nya.
Har kört både microvågsugn och kaffebryggare via inverter en hel del.
Där handlar det ju om ett helt annat strömuttag än normalt i en husbil.
Ska vi istället satsa på startbatterier som ersättare till de gamla?
Sen är ju nästa fråga AGM, gel eller traditionella blybatterier.
Har funderat på litiumbatterier, men är osäker på om det kommer att funka för oss.
Vintercampar uppe i dalafjällen, med möjlighet att slå på ström via webben.
Antar att det kan bli strul med laddning då, eftersom bilen är kall då strömmen slås på (och även laddningen).

Hälsar

Bettan o Einar
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Min rekommendation är INGA Biltema i bo delen! Köp kvalitets batterier oavsett bly AGM eller vad det än må vara. Haft i biltemas i två år och är helt slut. Provat på jobbet som backup i en trailer, bara att konstatera som start ja kanske, men inget annat.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Man ska nog tänka prestanda i förhållande till pris. Jag har bara kört Biltemas något år än så det är lite för tidigt att säga, men går de ett par år till har jag nog räknat hem det jämfört "kvalitetsbatterier". Många här har bra erfarenheter av Biltemas. Men de flesta är nog ganska noggranna med hur de används, och det spelar ju stor roll i sammanhanget. :)
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Är inne på min andra omgång av Biltema batterier. Hade 2 st 100 Ah köpt på Biltema för 10 år sedan. Fick byta till nya förra året och det blev 2 st 100 Ah Silverbatterier med fyra års garanti. Både dessa och tidigare batteri fungerade utan anmärkning med 100 w solcell på taket. Dom första höll som sagt var i 9 år.
Tycker jag är klart godkänt för "Dom dåliga Biltema batterierna".
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har samma erfarenhet som Växjö Peter av Biltemas AGM och har nu sedan mer än 2 år Exide eq.gel som bodelsbatteri och de fungerar utmärkt men är dyra. Nästa gång blir det Lipo4 batteri men jag hoppas det dröjer ett tag. Gel håller länge om de sköts och laddas upp direkt efter stora uttag.
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Trådskaparen skriver i sitt inlägg att han har ganska höga effektuttag via inverter till 220V. Och många AGM batterier är konstruerade för låga effektuttag. Det finns en tumregel att man inte bör belasta ett AGM batteri typ ”strömförsörjningsbatteri” mer än ca. 30% av batteriets kapacitet. Jag har nog själv förstört ett sådant batteri på grund av detta. Så har man behov av större effektuttag så är nog ”dual- purpose” AGM typ tex. Biltema som har bra kapacitet för högt effektuttag ett bra val. ( och i gengäld inte klarar lika många djupurladdningscykler)
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi är hängivna användare av Biltema AGM batterier, sedan många år. Använder 95Ah då de har lämplig storlek och vikt. Vi har två st som är något år och två styck som är några år till. Vi laddar aldrig ur batteribanken under 12,3 volt.

Det är nog tjugo år sedan invertern åkte ut. Ser inget behov av den. Kaffevatten värmer vi på gasol, Mikron ersätts med att tina på annat sätt. Vi lever med 12 volt till allt och batterierna lever längre. En 700 Watts mikro drar mer än 1000Watt vid start. Då behövs rejäl kapacitet för att inte chocka batterierna. Hur stor är din batteribank? Har du 2x75Ah eller 4x225 Ah? Med det strömuttag du nämner så råder jag att öka banken kraftigt eller titta på EZA/Litium alternativ.
 

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Den mest påtagliga skillnaden och fördelen med ett AGM batteri är att det kan laddas ur upp till 80 % procent till skillnad mot 50 % procent som i ett vanligt batteri är maximalt rekommenderad urladdningsgrad. Detta innebär konkret att ett AGM batteri på 100 Ah ger dig 80 ampere timmar till ditt förfogande medan ett vanligt 100 Ah batteri skulle ge dig hälften av det du tror att du köpt! Har själv Biltemas AGM batteri,och är nöjd
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Har dålig erfarenhet av Biltemas AGM som förbrukningsbatteri, själva säger Biltema att det är startbatterier och inget annat. Men det finns ju andra fabrikat som är avsedda att användas som förbrukningxbatteri.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
..........
Hur stor är din batteribank? Har du 2x75Ah eller 4x225 Ah? Med det strömuttag du nämner så råder jag att öka banken kraftigt eller titta på EZA/Litium alternativ.

Har idag 2x100Ah batteribank och 240W solceller.
Har efter moget övervägande bestämt oss för att skippa mikrovågsugnen.
Kaffebryggaren vill vi dock inte vara utan.
Vet att det finns flera andra sätt att få varmt kaffe, men inget som passar oss.

Hur funkar det med Litiumbatterier om man står på vintercamping?
Har tolkat det som att det är dåligt att ladda iskalla batterier.
Vi fjärrstyr strömpåslag via webben och Alde-pannan med "smart control" via mobilen.
Det kan då vara -20 grader i bilen då strömmen går på och laddningen startar ju direkt om det inte redan laddas lite via solcellerna.

Hälsar

Bettan o Einar
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Svar jag fick (när jag köpte våra 2 x 100 Ah Li-batterier): starta förbrukning så värms Li-batterier själva, alternativt värm upp bilen & batterierna först och sedan koppla på laddning.

Om man däremot vill ladda hela tiden med solceller, vilket i vårt fall är mindre än 10% av batteriernas kapacitet, då kan man göra det även under 0°C. Förklaring: våra solceller ger max 8A vilket är mindre än 10% av 200 Ah kapacitet vi har. Det innebär att vi kan ha konstant laddning från solceller året runt.

Jag kommer att testa "värma upp bilen först" samt montera en digital termometer mellan batterierna, när tillfälle ges.
 
Toppen