• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricampare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Fricampare?

gillar inte fricampare, de flesta är väldigt oförskämda och tror att där de står är det privatparkering bara för DEM. Har råkat ut för många, så jag vet vad jag skriver om. Alla har rätt krok till gatubrunnarna och de gör allt rätt, poliserna är rätt så dumma och försöker bara att göra liver surt för fricamparna. Tyvärr så förstöra de för oss som åker ända ner till tex Spanien, Portugal, Marocko och gör rätt för oss. Inte att undra på att Poliserna kör bort dem och möjligheterna att stanna för en natt blir mindre och mindre.
:spinny:
Klaus

Tycker nog att detta var en av de mest generaliserande och
oförskämda inläggen i forumet på länge.:cool:
// Janne
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Nu rullar vi igen...

Men tillbringa semestern hos dem måste vara torftigt!!

De flesta av oss som är ute 5-6 månader har inte semester utan övervintrar! Många står bara ett par nätter på samma ställe. För oss är det "a och o" att vi inte skitar ner utan tar hand om vårt avfall vilket skit det än må vara!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fricampare?

A och O för lyckad frikamping är att ha bra elförsörjning (t.ex. inga elstolpar i Norge). Jag har monterat på taket så många Watt som det fick plats och som "det lilla extra" lyckats tillverka en manuell vinkling av den ena solcellen. Sägs att det bidrar med ca 60% mer kräm än annars.

Bilden nedan visar hur det såg ut när jag "frikmpade" utanför min sons bostad under 2 nätters tid utan att någon klagade. Nedan följer en bild från getkonferansen som Marianne lyckades knäppa genom fönsterrutan. Det intressant var att ALLA getter var svarta!

Black Goat.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fricampare?

gillar inte fricampare, de flesta är väldigt oförskämda ....
:spinny:
Klaus

Undrar om vi tillhör det lilla fåtalet eller "de flesta", vi som stått på camping två nätter de senaste åtta åren vi haft nuvarande bil? Som inbiten fricampare, eller snarare nattparkerare, så känns det lite olustigt att bli betraktad som oförskämd.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Fricampare?

Att vara "fricampare" är inget jag vi tar åt oss eftersom vi aldrig campar med vår HB. Vi reser runt & beser oss men övernattar på ställplatser eller där vi finner lämpligt. Det har inget med att snylta göra utan vi tycker det är så HB'n är tänkt att användas. Skall man absolut stå på camping så passar HV eller varför inte tält bättre. Alla gör som dom finner bäst,det är bara tråkigt att en del rackar ner på dom som har en annan åsikt.

Bennie
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Fricampare?

Ja, vad ska man säga? Jag har åkt runt i Europa de senaste 35-40 åren och i princip fricampat hela tiden, perfekt sätt att turista runt med husbil/campingbil. Jag lyfter inga avloppslock, jag skräpar inte ner, jag ställer mej inte tvärs över p-platser osv men jag stannar också på camping- eller ställplatser vid de tillfällen jag behöver tvätta, duscha, fylla på vatten, tömma avlopp och toa samt ta det lite extra lugnt i trygg miljö några dagar.
Elisabeth
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Fricampare?

Märkligt! Vi har heller aldrig träffat några otrevliga eller oförskämda husbilsmänniskor! Är det tur eller är det bristande erfarenhet?

Tyvärr ser det faktiskt inte bättre ut, än att vi också är oförskämda "snyltcampare" som förstör för andra. En snyltare är en person som lever på andras bekostnad, kallas även parasit! Definitionen av en "fricampare" har jag inte riktigt klart för mig!?

Vi stannar ca. 10% av våra resor på Campingar och ca. 20% på Husbilsplatser (ca. hälften gratis). Övrig tid parkerar vi på tillåtna Parkeringar (flest strand- / naturparkeringar, oftast gratis).
Vi håller lagens fana högt och tar väl var på våra restprodukter. Våra ledord är "Leave No Trace"! Ändå verkar det finnas folk som inte tycker om oss och betraktar oss som snyltare som förstör för andra. Eller har jag missförstått allt nu igen?
Egentligen är det inte våra problem! Vi fortsätter som vi hittills har gjort ändå!
Lev väl och må gött!
:bye:Julian
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Fricampare?

En viktig detalj som många inte tänker på när det gäller fricampar , det är ingen större konst att fricampa i en plåtas som smälter s a s in i mängden och ryms på en parkering utan större problem men när bilen börjar kliva över 7 m blir det lite knepigare !!!!!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Fricampare?

Att stå på en ställplats som är gratis är ju i den rätta bemärkelsen fri från avgift. Men jag skulle inte vilja kalla det att campa. Samtidigt undrar jag om trådskaparen också avsåg denna typen av "fricamping" eller menas "icke direct avsedda platser för övernattning"?

Oavsett vilket ser inte jag några moraliska problem med att parkera för natten på en plats där man inte stör (varken på kvällen, natten eller tidig morgon) när man är på rull (dvs. för en natt).

Att sedan använda sunt förnuft (som någon annan redan skrivit) är väl en självklarhet! Och INGEN lämnar väl skräp på sin egna tomt ellerpå golvet i sitt egna hem. Utan avfallet hamnar där det skall, i kärl avsedda för det.

Vad skulle vinsten med att parkera tvärs P-platser vara? Enkelradiga P-rutor och nära vad som helst som är av intresse må hända. Men det hör inte till sunt förnuft så så gör man bara inte. Hur svårt kan det vara!!!
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Fricampare?

Det går bra utan krok t gatubrunnen också ;). Igår kom två kommunalarbetare springandes o hjälpte den här stackars ensamma kvinnan lyfta på locket t avloppsbrunnen :D (de visste inte att plastkassen bredvid gömde en bautaskruvmejsel, men d var gulligt av dem o jag slapp slita m tunga locket.)

Hälsning fr Majzzan på Gran Canaria
IMG_1334.JPG
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

De flesta av oss som är ute 5-6 månader har inte semester utan övervintrar! Många står bara ett par nätter på samma ställe. För oss är det "a och o" att vi inte skitar ner utan tar hand om vårt avfall vilket skit det än må vara!

Jag kommenterar en tråd om semester hos COOP och ICA i Sverige och där brukar väl inte klubbmedlemmar övervintra!!!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Fricampare?

Husbilslivet och husbilsåkare är väl i huvudsak människor som åker runt i Europa (inkl Sverige) och ser sig omkring. Det är sightseeing- inte camping.

Eftersom vi åker i ett motorfordon måste vi ju stanna ibland. Det är parkering - inte camping.

Ibland kan man se en husbil långt ut i naturen. Det är brott mot terrängkörningslagen - inte camping.

Camping med husbil är när man kör in på en campingplats och försöker likna en husvagn så mycket som möjligt.

:twitcy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen