• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricampare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
gillar inte fricampare, de flesta är väldigt oförskämda och tror att där de står är det privatparkering bara för DEM. Har råkat ut för många, så jag vet vad jag skriver om. Alla har rätt krok till gatubrunnarna och de gör allt rätt, poliserna är rätt så dumma och försöker bara att göra liver surt för fricamparna. Tyvärr så förstöra de för oss som åker ända ner till tex Spanien, Portugal, Marocko och gör rätt för oss. Inte att undra på att Poliserna kör bort dem och möjligheterna att stanna för en natt blir mindre och mindre.
:spinny:
Klaus
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Nu rullar vi igen...

Tyvärr verkar snyltcamping fortfarande vara något många eftersträvar. Att stå någon natt gratis på en parkering vill och måste många göra i väntan på riktiga platser på betalda platser på campingar och ställplatser. Om vi vill kunna stå på bra platser nere i solen måste vi nog betala vad det kostar. Önskar att om ett par år kunna boka en solig plats på 100m2 med va utan att alla snyltcampare försört allt.
 
L

linde

Guest
Sv: Nu rullar vi igen...

Tråkigt att höra att en del har så dåliga erfarenheter av fria ställplatser. Står nu l La Azohia med ca 50 andra husbilar. Känner inte mig som en snyltare snarare är husbilarna en förutsättning för affären att kunna ha öppet vintertid.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Nu rullar vi igen...

Tråkigt att höra att en del har så dåliga erfarenheter av fria ställplatser. Står nu l La Azohia med ca 50 andra husbilar. Känner inte mig som en snyltare snarare är husbilarna en förutsättning för affären att kunna ha öppet vintertid.

Två okunnighetsfrågor....
1) vad är en fri ställplats?
2) vad tycker de fast kringboende?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fricampare?

Vi byggde vår bil för frikamping i Norge men är glada att ha kunnat sova (frikampat en natt i Torrevieja) då Torrevieja saknar betalställplatser med el helt och hållet. Att vi frikampar i Norge är för att där finns inga andra alternativ och vi finns bland många Norrmän som gör det på samma sätt. Tömning och vatten finns i alla städer så där är det inga problem. Inga "brunnskrokar" behövs! Vet inte ens hur en sådan ser ut!

En sak som är konstig i sammanhanget är att här i Spanien frikampar även Spanjorer själva i betydligt större utsträckning än vad man kan tro. Nu vil jag fråga motståndare till frikamping:
Är det fel när en Europe frikampar i Spanien men är helt OK om en Spanjor gör det i sitt eget land?

Själv avskyr jag alla skräpgrisar som ger HB-åkarna dåligt rykte, men vem bryr sig om vad jag tycker? Det enda jag kan göra är att sköta mitt på bästa sätt och hoppas på att andra gör det också. Att peka ut andra eller försöka ändra andras beteenden är ingenting att lägga tid på, det finns så mycket annat roligt här i livet och tiden räcker inte till allt! Döm inte ut frikamparna, alla är INTE skräpgrisar eller "snålisar".
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Fricampare?

Jag tycker inte att en grusplan eller asfaltplan är torftigt att stå på. Jämfört med en trång ställplats eller camping så känns det som friheten. De flesta ställplatserna är för övrigt även de grusplaner. Det avgörande är omgivningen, naturen, orten och ev kompisar.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Fricampare?

Känner ibland ett sting av avundsjuka när jag ser hur andra har hittat en fin plats utan avgift medan jag står på en plats där man tvingas betala för sig. Har letat ibland efter fricamping i Spanien men sällan lyckats, när jag funnit någon så blir det alltid på någon mindre bekväm plats, möjligen inte laglig parkering med risk att bli bortkörd eller bötfälld. Väljer numera camping eller ställplats endast undantagsvis fricamping. Jag är aldrig ute mer än mina 45 dagar så kostnaden blir blygsam ändå. Min stora kostnad är värdeminskning på husbilen, resten är "småutgifter".
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Fricampare?

Vi har varit "ute" sen oktober och under resans gång har vi vid ett flertal gånger parkerat för natten på bensinstationer ibland långtradare helt gratis och det känns lite tryggare att stå så. MEN det stör mig otroligt mycket när husbilar ockuperar en parkering och ställer sig tvärs markerade rutor vilket i slutänn den drabbar oss alla, jävla otyg helt enkelt !!! I de flesta fall går det att backa ut överhängande bak så man är ur vägen s a s men icke sa nicke därför är polisen ute här i Portugal och "städar" med jämna mellanrum , mycket onödigt faktiskt. Har man inte råd att stå på en ställplats när det finns är det illa ....
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Fricampare?

Kan inte uttala mig om hur det fungerar i Sydeuropa men här har de sk ställplatserna urartat till en ren inkomstkälla.
På vår tur norrut i somras på 17 dagar stod vi en gång på sk ställplats och en gång på en camping. Ställplatsen var på en lutande gräsplan och kostade 200kr för ingenting. Campingen kostade 80 kr och där fanns vatten, men där var fin miljö och fiske så det var helt ok.
Vem annan skulle betala 200 kr för en nattparkering, vi tänker i alla fall inte göra om det.
Enda anledningen för oss att stå på en ställplats igen är om vi tänker stanna ett par dagar på en ort, men från början var väl ställplatser avsedda att använda för en övernattning.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Fricampare?

Konstigt att man hela tiden får läsa om hur dåligt fricampare sköter sig, kliver ni ur er bil och talar med vederbörande eller är det här vi alla endast ska läsa hur illa dom sköter sig?
Då lär det inte bli bättre heller.
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Fricampare?

Vi byggde vår bil för frikamping i Norge men är glada att ha kunnat sova (frikampat en natt i Torrevieja) då Torrevieja saknar betalställplatser med el helt och hållet. Att vi frikampar i Norge är för att där finns inga andra alternativ och vi finns bland många Norrmän som gör det på samma sätt. Tömning och vatten finns i alla städer så där är det inga problem. Inga "brunnskrokar" behövs! Vet inte ens hur en sådan ser ut!

En sak som är konstig i sammanhanget är att här i Spanien frikampar även Spanjorer själva i betydligt större utsträckning än vad man kan tro. Nu vil jag fråga motståndare till frikamping:
Är det fel när en Europe frikampar i Spanien men är helt OK om en Spanjor gör det i sitt eget land?

Själv avskyr jag alla skräpgrisar som ger HB-åkarna dåligt rykte, men vem bryr sig om vad jag tycker? Det enda jag kan göra är att sköta mitt på bästa sätt och hoppas på att andra gör det också. Att peka ut andra eller försöka ändra andras beteenden är ingenting att lägga tid på, det finns så mycket annat roligt här i livet och tiden räcker inte till allt! Döm inte ut frikamparna, alla är INTE skräpgrisar eller "snålisar".
Nu blir det storpolitiskt och risk finns att det urartar. Principiellt så anser jag att Spanjorerna gör som dem vill i Spanien, vi är bara gäster i deras land.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Fricampare?

Hej Klaus!

:spinny:Ta seden dit Du kommer, sköt Dig själv och skit i andra. Lovar det funkar...Kjell

Hej Britt & Kjell ! Ja hej till alla andra också, vill egentligen tillägga en sak som kan passa i sammanhanget "SUNT" förnuft ev. med tillägget sunt "bonnförnuft"
Sedan när det kommer till fricamping, har ju M & R erfarenhet i Norge, vill bara tillägga att det finns massor med bra möjligheter till underbar fricamping i Sverige också inte minst ovanför Dalälven, med bra friluftsliv
Men syvend och sist, var och en gör som den själv finner bäst, hoppas inte tråden spårar ur
Ha det bra i det nya året önskar
Hasse & Ingegerd
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen